tweedehandswagen particulier

ingridw63
Topic Starter

tweedehandswagen particulier

#1 , 03 feb 2016 08:27

Op 17 januari zijn we naar een tweedehandswagen gaan kijken bij een particulier, mooie wagen, we zijn het eens over de prijs, we spreken af, voorschot te betalen als de wagen gekeurd is, de rest contant bij afhaling.

Verkoopsovereenkomst opgemaakt op 25 januari.
Op 23 januari kreeg ik telefoon dat de auto gekeurd was. Eerst stuurt hij een kopie door van het keuringsbewijs, maar ja, je moet het origineel hebben, dus dat duurde ook weer wat eer we dat hadden, de auto was blanco gekeurd volgens hem, maar het bewijs heb ik niet te zien gekregen :(
We wonen nu ook niet dicht in de buurt, ik heb nog gevraagd om door te sturen langs mail, maar geen reactie op gekregen.
Ik heb dan op 29 januari een voorschot betaald, terwijl de verkoper vroeg om het ganse bedrag over te schrijven, kwestie als ik het resterende bedrag contant zou betalen bij ophaling, dan moesten ze nog naar de bank :(

Ik ben niet geneigd de wagen al volledig te betalen terwijl ik hem nog niet heb. Ik wil eerst het keuringsattest zien, en dan de rest betalen, waar sta ik als ik nu alles betaal en er blijkt iets mis te zijn? Nergens denk ik.
Hij blijft er maar over aandringen, zowel in mails als sms :(

Normaal gezien gaan we hem nu zaterdag ophalen, ik hoor niks meer van de verkoper.

Zijn woorden in zijn laatste mail zijn :

De wagen staat klaar om te leveren, volledig in orde ...

Indien het resterend bedrag vrijdag op onze rekening staat, kan je de wagen zoals afgesproken zaterdag komen halen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ingridw63
Topic Starter

#2 , 03 feb 2016 08:29

Dit komt uit een vorige mail :

Indien de wagen niet volledig betaald is kan ik hem niet meegeven, hopelijk heb je hier begrip voor.

LeenW

#3 , 03 feb 2016 10:54

Vrij logisch dat hij de wagen niet meegeeft tot hij volledig betaald is. Als u een overeenkomst hebt dat u eerst moet betalen en dan pas de auto meekrijgt, moet u zich daar aan houden.

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 feb 2016 11:05

Hou u aan de overeenkomst: u hebt het voorschot overgemaakt dus ga erheen en betaal het saldo contant bij afhaling van de wagen mits u de nodige documenten in origineel meekrijgt. Ik zou niet het saldo betalen via overschrijving; ten eerste was dat initieel niet zo afgesproken, ten tweede zit u dan met een groot probleem indien de documenten niet kosher zijn.

Is er iets niet in orde qua documenten en krijgt u het betaalde voorschot niet terug: stante pede naar de politie om klacht in te dienen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mjers

#5 , 03 feb 2016 11:48

Als er geen betalingsvoorwaarden in de overeenkomst staan. Dan staat het u vrij te betalen op welke manier u dit wil.
Inderdaad nogal logisch dat u de auto niet kan meekrijgen vooraleer die volledig betaald is.
Eerlijke oplossing is cash betalen bij de ophaling.

Let wel. De overeenkomst is al gesloten. U kan er niet niet meer onderuit. Hetzelfde voor de verkoper. Als u het bedrag cash afgeeft dan moet hij de auto meeleveren. Want vanaf dat moment is de auto uw eigendom.

jef007

#6 , 03 feb 2016 12:19

Verkoopsovereenkomst opgemaakt op 25 januari.
Op 23 januari kreeg ik telefoon dat de auto gekeurd was. Eerst stuurt hij een kopie door van het keuringsbewijs, maar ja, je moet het origineel hebben, dus dat duurde ook weer wat eer we dat hadden, de auto was blanco gekeurd volgens hem, maar het bewijs heb ik niet te zien gekregen :(

ik snap het niet!
aan de fotocopy die u gekregen hebt, kan u toch zien dat hij blanco gekeurd is en uiteraard dient u het origineel te ontvangen
waarom schrijft u dan : ""het bewijs heb ik nog niet gezien?""

ingridw63
Topic Starter

#7 , 03 feb 2016 12:50

Hij stuurde het roze formulier, voor inschrijving voertuig, niet het keuringsbewijs,

ingridw63
Topic Starter

#8 , 03 feb 2016 12:54

Vrij logisch dat hij de wagen niet meegeeft tot hij volledig betaald is. Als u een overeenkomst hebt dat u eerst moet betalen en dan pas de auto meekrijgt, moet u zich daar aan houden.

Natuurlijk is het zo dat ik de wagen volledig betaal , de helft langs bankoverschrijving, de rest contant, er is daarover mondeling gezegd bij de bezichtiging dat ik een voorschot ging betalen als de auto gekeurd was en de rest contant of met bankcheque, daar was geen probleem mee, want ze hebben dan gezegd dat het goed was en dan kreeg ik mails, waarin werd gevraagd, eerst de helft voorschot en een paar dagen erna de rest, een andere mail was dan : kun je niet ineens alles betalen, dan moet je geen twee keer overschrijven.

Ik heb een voorschot betaald (de helft) en bij afhaling de andere helft en daar doet hij moeilijk over :(
Ik snap het niet, hij zwaait met fraude, bankcheque is hij niet gerust in.

ingridw63
Topic Starter

#9 , 03 feb 2016 13:07

Ik heb nooit toegezegd om de volledige som met overschrijving te betalen, ik heb hem een mail gestuurd waarin ik zeg dat ik dat niet doe, ik ga hem bellen deze avond en hoop dat hij voor rede vatbaar is. Wat moet ik doen als hij geen contant geld of een bankcheque wil, zijn excuus om dat niet te aanvaarden is zoals ik al zei, fraude en omdat ze dan naar de bank moeten

LeenW

#10 , 03 feb 2016 13:14

Wat staat er juist in de verkoopovereenkomst hierover?

ingridw63
Topic Starter

#11 , 03 feb 2016 13:45

De verkoopovereenkomst komt van de website autoscout 24.

Alle gegevens van de koper en verkoper staan erop, gegevens wagen.

dan een verklaring van de koper :

koper schrijft het voertuig onmiddellijk terug in op zijn naam
koper erkent dat de wagen eigendom blijft van de verkoper tot de laatste betaling is voldaan.

Er is nog een regel voor andere afspraken , maar daar staat niks bij, daaronder handtekeningen van koper en verkoper.

Daaronder nog een gedeelte, overhandiging van de auto, met keuringsbewijs, car pass, sleutels, ...

De verkoper bevestigt dat hij heeft ontvangen : bedrag

daar staat dan nog :
tijd
handtekening koper en verkoper, maar dit is allemaal nog blanco.

LeenW

#12 , 03 feb 2016 13:51

In principe kan de verkoper dan niet afkomen met extra voorwaarden, zoals het verplichten van een elektronische betaling. Maar als hij het cash geld niet wil aanpakken, bent u nog geen stap verder natuurlijk. Of u moet er al een deurwaarder bij halen voor de vaststelling.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 feb 2016 13:54

Ik heb nooit toegezegd om de volledige som met overschrijving te betalen, ik heb hem een mail gestuurd waarin ik zeg dat ik dat niet doe, ik ga hem bellen deze avond en hoop dat hij voor rede vatbaar is. Wat moet ik doen als hij geen contant geld of een bankcheque wil, zijn excuus om dat niet te aanvaarden is zoals ik al zei, fraude en omdat ze dan naar de bank moeten
Fraude is een argument dat u ook naar hem kan gebruiken om geen betaling op voorhand te doen. Een bankcheque en cash (tot bepaalde hoogte) zijn nog steeds legitieme betaalmiddelen in België. Laat hem weten dat indien hij niet verder wenst te gaan met de transactie u overeenkomstig BW artikels 1589 en 1590 het dubbel van het voorschot zal terugvorderen. Zijn nikkel zal wel snel genoeg neder dalen.
(Uiteraard onder voorbehoud dat er geen verplichte betalingsmodaliteiten zijn opgenomen in het contract.)

ingridw63
Topic Starter

#14 , 03 feb 2016 14:06

Ik heb zeker wel 5 mails ontvangen, ofwel wordt er gevraagd of ik in 2 keer kan overschrijven of in 1 keer, ik zou er op de duur wantrouwig van worden.

Ik ben niet van plan om een overschrijving uit te voeren, ik heb al de helft van het bedrag overgeschreven, de rest is cash.
Als ik me bvb een fiets koop betaal ik ook een voorschot en de rest als ik mijn fiets ga afhalen.

mjers

#15 , 03 feb 2016 14:10

ik vind het ook allemaal wat belachelijk klinken. Het zou mij persoonlijk al danig op de zenuwen werken.

Mijn raad:
U steekt er verder geen moeite meer in. U gaat de auto zaterdag gaan ophalen en betaald op de manier die u het beste uitkomt.
Weigert hij, meld hem dan dat u ervan uitgaat dat hij de overeenkomst eenzijdig verbreekt. Dreig dan met de stappen die Lanox beschrijft. Want u heeft dan wel degelijk recht op een schadevergoeding gelijkgesteld aan het dubbele van het voorschot.
Als hij nog steeds weigert, stuur hem een AS waarin u uw eisen duidelijk herhaalt. En stap daarna naar het vredegerecht, Het vonnis zal altijd in uw voordeel zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”