Incassobureau oude schuld

Mni
Topic Starter

Incassobureau oude schuld

#1 , 02 feb 2016 19:17

hallo iedereen,

Ik heb een vraag mbt tot een oude schuld nl een autofinanciering aangegaan in 1999.
Deze heb ik door vanalle problemen niet afbetaald en het contract is in 2000 verbroken. In 2009 nog een keer verzoek tot betalen gekregen van een deurwaarder, sindsdien niks meer.

Vandaag ontving ik dan een brief van een bekend incassobureau, waarin staat dat ik gezien ik mijn afbetalingen niet doe en niet reageer (nooit wat gehad) zij een minnelijk verzoek gaan doen tot inhouding van bedragen verschuldigd door derden en zij een brief sturen naar mijn belastingsadministratie, en als ik niet reageer ik me dan akkoord bevind daarmee.
Ik lees wel dat incassobureaus niet alle rechten hebben maar ik lees ook wel dat sommige inderdaad met teruggaven vd belastingen gaan lopen.
Zij spreken ook niet over loonoverdracht (wss wel eentje getekend in het kredietcontract van 1999), maar kan iemand me meer info geven Wat ze mogen en niet, en vooral na 16 jaar, dank je

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 02 feb 2016 20:17

Het contract werd in 2000 verbroken en de schuld werd ineens opeisbaar gesteld?

Heeft men ooit een rechtszaak opgestart tegen u teneinde de schuld gerechtelijk in te vorderen/bent u veroordeeld geweest tot betaling?

Het verzoek tot betaling van de deurwaarder in 2009, was dat in het kader van minnelijke invordering of de betekening van een vonnis?

M.i. dient u, vooraleer iets te antwoorden laat staan te betalen aan de incasso, te bepalen of de schuld al dan niet verjaard is, cf daarvoor bovenstaande vragen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Mni
Topic Starter

#3 , 02 feb 2016 21:24

Ja verbroken 2000 en enkel paar rappels gehad erna en bevel tot betalen van een deurwaarder in 2009.

Er staat niet vermeld of ze de vordering hebben overgekocht of enkel optreden voor hun klant.

Het is de eerste brief van hen, n meteen notificatie intentie tot minnelijk verzet doorstorting alle sommen van een derde eigenaar, wij sturen vandaag een brief naar uw belastingsadministratie om dit minnelijk verzet te betekenen.
Zonder tegenspraak van uwentwege, veronderstellen dat u hiermee akkoord gaat.

Kan deze zogezegde belastingteruggave zonder loonoverdrachtdocument? Of telt die van 1999 hier nog voor 16 jaar later :s

Loze dreigementen?

Reclame

Xenophon

#4 , 03 feb 2016 08:48

Ik vind het een zeer vreemd verhaal. Ofwel is er een uitvoerbare titel en dan kan men (derden) beslag leggen maar dat is niet minnelijk. Ofwel hebt u een akte van loonsoverdracht getekend maar dan zie ik niet in wat ze daarmee bij de fiscus zouden gaan doen.

Minnelijk verzet betekenen?? Dat klinkt me als getoeter zonder inhoud.

U bent er ZEKER van dat u niet (ook niet bij verstek) werd veroordeeld tot betaling van de schuld? Ik heb het hierboven reeds gevraagd en u hebt er niet expliciet op geantwoord maar dit is fundamenteel.

Wil u snel zekerheid: neem uw documentatie en de brief en ga langs bij een advocaat, vraag hem te onderzoeken of er verjaring ingetreden is. Doe dit snel maar alleszins vooraleer op één of andere manier met de incasso te praten want indien u in een communicatie het bestaan van het recht mocht erkennen dan gaat uw mogelijke verjaring verloren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Mni
Topic Starter

#5 , 03 feb 2016 09:26

Zover ik weet nooit enig vonnis of verstek of niks gehad.
Als er een uitvoerbare titel zou zijn dient dan een derdenbeslag niet door een deurwaarder betekend te worden en niet door incassobureau?
Ik reageer voorlopig niet op de brief.

Minnelijk lijkt het me alleszins deze procedure

Xenophon

#6 , 04 feb 2016 07:39

Ik kan het niet zeker weten want daarvoor zou men over alle elementen moeten beschikken maar mijn gevoel (nooit een goede raadgever in rechtszaken, voeg ik er dadelijk aan toe) zegt me dat de schuld hier waarschijnlijk verjaard is, overgenomen werd door een incasso en dat deze TS nu tracht uit te lokken een daad te stellen waarmee hij het recht van de schuldeiser erkent en afstand doet van zijn verjaring. Vandaar het belang om niet te reageren maar zeer snel naar een advocaat te treekken om -alle stukken in de hand- die verjaring te onderzoeken en eventueel in te roepen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”