Geld terugeisen?

Elisa90
Topic Starter

Geld terugeisen?

#1 , 02 feb 2016 09:49

Hallo,

Ik probeer een lang verhaal kort te maken en hoop op jullie hulp...

Mijn partner heeft toen hij thuiswoonde volmacht gegeven over zijn bankrekening aan zijn moeder. In goed vertrouwen gaf hij die en zijn moeder vertelde alles te regelen voor hem. Mijn partner ontving dus elke maand zijn loon op die rekening. Na enkele jaren ontdekte hij (per toeval) dat moeder al het geld op de rekening heeft opgebruikt en de rekening al enkele 1000en euro's onder nul stond. Hij was hier natuurlijk niet van op de hoogte, want hij zag nooit uitreksels (die werden achtergehouden door moeder). Die periode zijn er nog heel wat lijken uit de kast gevallen; o.a. verlofgeld op haar rekening laten toekomen, emotionele chantage, dreigementen...
Ondertussen hebben wij alle duplucaten in ons bezit. Bij sommige verrichtingen (bv. afhalen self-bank) staat haar naam op de uitteksels, voor de anderr verrichtingen kunnen we enkel proberen bewijzen dat mijn partner op die momenten op zijn werk aanwezig was.

Nu is de vraag: kunnen wij dit geld terugeisen? Het gaat toch over om en bij 7000€. En dit geld werd niet gebruikt ten voordele van mevrouw haar zoon, maar voor eigengebruik, ook wetende dat mevrouw een gat in haar hand heeft en ze hiermee niet aan haar proefstuk was. We hebben al 2jaar geen contact meer met haar, maar toen we haar op het laatst zagen is het woord schuldbemiddeling eens gevallen. Dus ook: kan je geld terugeisen van iemand die in deze situatie zit? We zouden evt ook tevreden zijn met een terugbetaling van bv. 50€ of 100€/maand.

Alvast dank voor jullie hulp!

Elisa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 02 feb 2016 10:32

Het is niet echt voorzichtig om iemand een volmacht te geven op een rekening, veel minder om slechts een aantal jaar later 'toevallig' eens te zien wat het saldo is en dan vast te stellen dat er gelden ontvreemd werden, zeker niet indien zoals u vermeldt de persoon in kwestie niet aan haar proefstuk toe was.

Ook het feit dat blijkbaar 2 jaar voorbijgingen vooraleer in actie wordt geschoten is een probleem en -zonder me uit te spreken over dit geval- eea komt een beetje ongeloofwaardig over.

Ik vermoed dat de bewjslast wel eens zeer moeilijk zou kunnen liggen hier. Wat verklaart/verklaarde de moeder hierover toen ze met het wanbeheer werd geconfronteerd? Indien ze volhoudt dat de afgehaalde bedragen een compensatie waren voor de kost en inwoon tijdens het verblijf bij haar dan zal dat zeer moeilijk te weerleggen zijn; 7000 Euro gespreid over 3 jaar is geen enorme som.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Elisa90
Topic Starter

#3 , 02 feb 2016 10:58

Moeder verklaarde bij de confrontatie dat dit uit noodzaak was om te overleven. Ze had niet voldoende leefloon en vond geen werk en het was normaal dat zij dan 'onderhouden' werd door haar zoon.

We zijn hier al een 4-tal jaar mee bezig (sinds 2012), alleen duurt het wachten op alle documenten verschrikkelijk lang. Alsook het prijskaartje die zo'n zaken hebben (advocaten, documenten bank opvragen,...) heeft ons veel tijd gekost.

Dat ze niet aan haar proefstuk toe was zijn we te weten gekomen toen we alles ontdekten. Toen zijn andere familieleden ook beginnen praten...

Het verhaal klinkt inderdaad vrij ongeloofwaardig, maar er zit jammergenoeg heel wat meer achter. Openbaar kan ik niet alles schrijven, want er lopen op dit moment reeds rechtzaken tussen haar en andere familieleden... Indien mogelijk kan ik hier prive wel meer over in detail gaan...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2016 11:22

Hoe werd het geld van de rekening gehaald? Bankkaart? Of aan het loket met handtekening van moeder?
Als het met een bankkaart werd afgehaald en moeder beweert dat zij dit niet heeft afgehaald maar haar zoon zelf, moet je het tegendeel kunnen bewijzen.

Denk ook na om kosten te doen als moeder toch insolvabel is en een vonnis niet kan uitgevoerd worden.

Elisa90
Topic Starter

#5 , 02 feb 2016 11:37

Werd afgehaald aan de self-bank. Op de uitreksels staat:

Afhaling self-bank (rekeningnummer partner) door (naam moeder).

Dit gebeurde meerdere malen per week voor telkens +/- 150€/afhaling.

Wanneer ze niet meer kon afhalen werd de debet-limiet opnieuw verlaagd.

Dat is onze schrik, dat ze niet in de mogelijkheid zal zijn om te betalen. Ook heeft mevrouw al jaren geldproblemen, dus zien we hier al geen beterschap.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2016 12:42

Begin er dan al eens mee die volmacht in te trekken, en mogelijks zelfs een nieuwe rekening openen met een ander nummer. Dat zal, althans voor de toekomst, de zaak doen ophouden.

Elisa90
Topic Starter

#7 , 02 feb 2016 12:53

Volmacht is al een lange tijd ingetrokken ;-). Gelukkig maar. We zijn zelfs veranderd van bank.

De problemen zijn dan ook gestopt. Mevrouw beweerde dat haar zoon geen geld kon houden, maar sinds de intrekking van de volmachten heeft mijn partner toch een mooie som kunnen sparen.

Het enige wat mijn partner wil is dit geld terug zien te krijgen, want 7000€ (en de rest dat ik niet durf uitrekenen) is als jong koppel niet niets. We staan ten volle open om dit op en zo menselijk mogelijke manier te doen.

Volgens wat ik van kennissen vernam is het niet zo dat ouders continu geld kunnen halen van de rekening van hun kinderen?

Xenophon

#8 , 02 feb 2016 13:24

U zou m.i. zoals scorpioen aanhaalt in eerste instantie moeten onderzoeken of ze solvabel is. Het heeft geen zin om bijkomend geld te investeren in procedures waarvan de uitkomst onzeker is om dan met wat geluk te eindigen met een vonnis waar u nog kosten van uitvoering zal voor maken om enkel een rapport van de deurwaarder terug te krijgen dat de kosten de opbrengst overstijgen. Het is een zure appel om doorheen te bijten maar soms is het beter pragmatisch te zijn daarin.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”