sociale verkiezingen

kilgore
Topic Starter

sociale verkiezingen

#1 , 29 jan 2016 17:09

hallo, ik en enkele collega's zitten met de volgende vraag.

we werken op een bedrijf van een kleine 2000 mensen, hier zijn veel mandatarisen die niet meer werken,( volgens de wet moeten ze wel werken, maar ze zijn vrijgevochten en maken de hoop gewoon groter)
dit is een doorn in vele hun oog.

- mijn vraag is nu er wordt op dag x gezien hoeveel mensen er op het bedrijf werken, aan de hand van die gegevens bepaald men het aantal mandaten.
bv 2000 mensen zijn 10 mandaten = 200 stemmen per mandaat .
wat gebeurt er nu als er 300 mensen blanco of ongeldig stemmen vallen er dan mandaten weg omdat die niet de benodigde stemmen hebben ?

de vakbonden op het werk willen me hier geen uitleg over geven ( zij beschermen hun plaats)

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2016 19:03

Het aantal mandaten blijft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kilgore
Topic Starter

#3 , 29 jan 2016 20:32

jammer, dan kunnen we ons ongenoegen niet laten zien .
stemmen of niet gaan stemmen maakt dus niks uit.

Reclame

JPV

#4 , 29 jan 2016 20:41

U kan altijd zelf opkomen. Als u bvb 50 mensen laat tekenen dat zij u vertrouwen en voor u zouden stemmen, zie ik niet in waarom u niet bij een van de 3 vakbonden een plaats zou krijgen.

Het zijn niet de mensen op het werk die de lijsten indienen, het is de vakbondssecretaris die dat doet.

kilgore
Topic Starter

#5 , 01 feb 2016 09:08

dit vind ik een raar gegeven indien men x aantal stemmen moet hebben en je komt er niet , dan kunnen ze toch geen stemmen bijmaken.
er wordt toch voor de verkiezingen beslist hoeveel stemmen je moet hebben.
een kleine rekensom 100 stemmen voor een mandaat
er werken 1000 mensen op een bedrijf.
acv 350 stemmen 3 mandaten
abvv 400 stemmen 4 mandaten
de overige 250 stemmen die kunnen ze toch niet naar believe onder elkaar verdelen ?

p.s. ik ben zelf ooit ook verkozen geweest en toen zijn mijn ogen open gegaan ( ik was jong en naief)

JPV

#6 , 01 feb 2016 09:55

dit vind ik een raar gegeven indien men x aantal stemmen moet hebben en je komt er niet , dan kunnen ze toch geen stemmen bijmaken.
er wordt toch voor de verkiezingen beslist hoeveel stemmen je moet hebben.
zo werkt een verkiezing (in 99% van de gevallen) niet. Het aantal zetels ligt op voorhand vast, het aantal kiezers ook, maar niet het aantal nodige stemmen per mandaat. Men verdeelt gewoon het aantal stemmen volgens een bepaald stelsel (zie https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=met ... +d%27hondt voor de eerste 2 links: meest gebruikte methodes bij verkiezingen), en alle verkiesbare zetels zijn op deze manier verdeeld.

Elk systeem (ook jou systeem dat de afwezigen een invloed hebben) heeft zijn voor- en nadelen. Bvb het meerekenen van het aantal afwezigen zou als gevolg kunnen hebben dat het héél belangrijk zou worden wélk systeem de werkgever zou invoeren om te kunnen kiezen. Bvb door de kiesdatum op een dag te zetten waar veel volk niet werkt, of enkel stemmen op 1 locatie toe te laten, ... of door de verkiezingen te laten gebeuren in een lokaal achter de bureau van de directeur, ...

Terug naar “Andere”