Geld terugvorderen

Fransan
Topic Starter

Geld terugvorderen

#1 , 25 jan 2016 05:30

Ik heb 2 betalingen gedaan voor een vriend met zijn belofte die terug te betalen eind verleden jaar.
ik heb 1 betaling gestort op zijn rekening. 2 e betaling verzekering van zijn wagen. Rechtstreeks aan AXA. ?
Die betalingen heb ik ter goeder trouw gedaan, hij weigert zelf op mijn voorstel zelf via afbetaling erop in te gaan.
Hoe kan ik mijn geld terugvorderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2016 09:59

Hebt u een bewijs dat er overeengekomen was dat uw vriend deze betalingen ging terugbetalen? Indien niet, vrees ik dat u weinig kan beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 jan 2016 10:09

wat staat er in de mededeling?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 25 jan 2016 11:10

Bij de betaling van die verzekering zal dit enkel een Belgische gestructureerde mededeling geweest zijn, vermoed ik. Dit was een betaling rechtstreeks aan de verzekering...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fransan
Topic Starter

#5 , 26 jan 2016 05:29

Het enige bewijs zijn 2 berichten waar vermeld staat dat hij terugtrekt van de belastingen en als er wat overblijft is het voor mij.

Fransan
Topic Starter

#6 , 26 jan 2016 05:32

Helaas niets belangrijks.
Heb enkel 2 berichten op mobiel waar staat dat hij geld terugtrekt van de belastingen.
Als er over blijft is het voor mij.

Gebruiker21

#7 , 26 jan 2016 09:28

Heb enkel 2 berichten op mobiel waar staat dat hij geld terugtrekt van de belastingen.
Als er over blijft is het voor mij.
Tja, bewijs maar eens dat er nog iets over is... Maar ik vermoed dat die twee berichten, berichten "na datum" zijn (toen je hem om terugbetaling vroeg)? Heb je iets van bewijs dat op het moment van uw betalingen, dit niet om giften ging, maar om een lening?

Fransan
Topic Starter

#8 , 27 jan 2016 20:39

Neen, helaas. Hij heeft me wel paar dagen geleden gemaild dat hij nieuwe computer moest aankopen . En dat wanneer mogelijk hij het nodige zou doen.

Gebruiker21

#9 , 28 jan 2016 09:34

Moest je hem op papier of mail kunnen "ontfrutselen" dat hij toegeeft dat hij die betalingen nog moet terugbetalen, zou je een begin van bewijs hebben. Stel dat je hem bijvoorbeeld mailt:

"Hey X,

Een vraagje: op dd/mm/jjj heb ik u xxx € voorgeschoten, en op dd/mm/jjj heb ik uw verzekering voorgeschoten voor een bedrag van xxx €. Ik wou even informeren wanneer je me deze bedragen gaat terugbetalen? Ik zou het geld goed kunnen gebruiken momenteel.

Vriendelijke groeten,

Y"

Als X dan antwoord met iets in de zin van "Ja, ik betaal u die bedragen zeker terug, maar momenteel moet ik nog een computer aankopen, blahblahblah."

Dan heb je in feite een schuldbekentenis van X. Daarmee kan je al iets beginnen als je naar de vrederechter zou stappen...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”