ik keek naar Annemie

Vandebos

Re: ik keek naar Annemie

#31 , 27 jan 2016 09:05

Waarom zoekt de deurwaarder steeds de duurste weg / oplossing om een schuld verevend te krijgen?
En zijn de kosten van DW, werkwijze en intresten nog van deze tijd?
Als je kijkt naar het werk en voorbereiding die er achter een vordering zitten, de opzoekingen, becijfering rekening houdend met de bepalingen in één of meerdere vonnissen, de jacht vooraleer men de schuldenaar effectief te pakken krijgt en de persoonlijke aansprakelijkheid die een GDW torst... Dan is het inderdaad tijd dat de tarieven nog eens aangepast worden, ik vrees echter dat het niet naar beneden zal zijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#32 , 27 jan 2016 10:04

Als je weet dat het incasso waar hier veel over geschreven word maar 50€ rekent, daar komt meestal iemand naar het huis van de man of vrouw met schulden, die proberen te bemiddelen om het per week of per maand iets te betalen, natuurlijk met de inningskosten er boven op.

Maar een deurwaarder rekent ook 25€ inningskosten per keer dat je betaald !!

Mensen die een normaal inkomen hebben en vast werk hebben kunnen de toestanden van alleen staande vrouwen met kinderen die leven van een leefloon(+/-800€ per maand, huur, energie, water, schoolkosten etc.. zich niet voorstellen.

Als je weet dat er bijna 400.000 mensen hun leningen niet meer kunnen afbetalen, en neen je kan je niet voor alle leningen laten verzekeren.

Dat de deurwaarder veel kosten heeft OK, maar het incasso heeft dit ook, en is vele malen goedkoper.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#33 , 27 jan 2016 13:02

Zowat alle personen met schulden die in deze aflevering van Annemie op het scherm kwamen vertelden letterlijk zelf dat ze zich bewust zijn van het feit dat het ontstaan en opstapelen van schulden in eerste instantie hun eigen fout was. Dat ze niet tijdig geprobeerd hebben om afspraken te maken over bijvoorbeeld een afbetalingsplan. Zelfs bij ernstige financiele problemen kan dan altijd. Maar men moet de facturen niet steeds verticaal klasseren, wat velen (naar eigen zeggen toegeven en) doen.

Reclame

Vandebos

#34 , 27 jan 2016 13:08

Als je weet dat het incasso waar hier veel over geschreven word maar 50€ rekent, daar komt meestal iemand naar het huis van de man of vrouw met schulden, die proberen te bemiddelen om het per week of per maand iets te betalen, natuurlijk met de inningskosten er boven op.

Maar een deurwaarder rekent ook 25€ inningskosten per keer dat je betaald !!

Mensen die een normaal inkomen hebben en vast werk hebben kunnen de toestanden van alleen staande vrouwen met kinderen die leven van een leefloon(+/-800€ per maand, huur, energie, water, schoolkosten etc.. zich niet voorstellen.

Als je weet dat er bijna 400.000 mensen hun leningen niet meer kunnen afbetalen, en neen je kan je niet voor alle leningen laten verzekeren.

Dat de deurwaarder veel kosten heeft OK, maar het incasso heeft dit ook, en is vele malen goedkoper.
De dag dat men van een incasso eist dat deze dezelfde nauwgezette controles dient uit te voeren alvorens aanschrijven over te gaan en men deze tevens een persoonlijke aansprakelijkheid bij het uitvoeren van hun taak aanmeet zullen de kosten ervan op gelijkmatige wijze stijgen.

k.b.

#35 , 27 jan 2016 13:42

Geen pleidooi van mij tegen de GDW ten voordele van de incasso ... het nu even voorstellen alsof deze laatste groep zich "in alle matigheid" bij de schuldenaar aanbieden is er volgens mij ver over ...

Onze "leenmaatschappij" waarin iedereen alles wil hebben en er maar op los leeft heeft inderdaad tot gevolg dat de deurwaarders "goed hun bezigheid" hebben ... Het zou niet eerlijk zijn het andere deel van de maatschappij met deze kosten op te zadelen ... want dan komen andere mensen in de problemen ...

Verder stel ik toch vast dat als het "de schuldenaar" echt te veel wordt dat hij dan in CSR gaat ... en dan is het jaren wachten op een deel van de centjes ...
Op dat ogenblik is niet langer de GDW de pispaal maar de schuldbemiddelaar ...

Neen ... we moeten hoog dringend iets wijzigen aan onze "consumptiementaliteit" ...

Het lijkt mij bovendien een taak van de overheid om actief de onbetaalde boetes te gaan innen ... want ook aan die zijde heerst er een "gelatenheid" .... Ik zeg niet dat er niet veel sukkelaars zijn maar soms krijg ik als hardwerkende mens wel het gevoel een melkkoe te zijn ... en dat men zich bij mij gewoon dient aan te bieden om "zijn deel" te bekomen ... er moet echt eens nagedacht of er nog voldoende overblijft opdat deze melkkoe gezond voer kan aanschaffen zodat men morgen weer kan melken ...

k.b.

Rene

#36 , 27 jan 2016 14:01

We vergeten dat de meeste opzoekingen nu geautomatiseerd zijn. Stellen dus niet veel voor. Meestal rijksregisternr. intikken.
En dat werk laten ze doen door hun bediendes.
Indien er meerdere schuldeisers zijn bij dezelfde schuldeiser doen ze dat meerdere keren om zo de hun factuur wat aan te spekken.
Ook op de gelden die ze ontvangen houden ze nog meer dan voldoende af als ereloon.
Ook de kosten en inspanning om verzet aan te tekenen bij vb beslagrechter is te ontlasting en te duur. Zeker voor diegene die niets hebben of bezitten.

k.b.

#37 , 27 jan 2016 14:09

Inderdaad ... het is toch god geklaagd dat "de maatschappij" op den duur bij de mensen thuis moeten gaan aanbellen met een slotenmaker erbij omdat er ene zijn factuur van zijn GSM diensten niet betaald ...
De modernisatie staat ook ten gunste van de schuldenaar ... hij kan op de meest eenvoudige manier zijn intentie tot betaling overmaken ...

Maar neen ... steeds meer personen zijn "ambtshalve geschrapt" en hebben ergens als "dakloze" hun intrek genomen en proberen te ontkomen aan al hun verplichtingen ... en ja ... dan hebben ze natuurlijk een dagvaarding etc ...niet gekregen ...

k.b.

Vandebos

#38 , 27 jan 2016 15:15

Ook de kosten en inspanning om verzet aan te tekenen bij vb beslagrechter is te ontlasting en te duur. Zeker voor diegene die niets hebben of bezitten.
Met dat gedeelte ben ik het eens.

De rest niet vooraleer de kostprijs van een gdw echt oploopt, laat staan wordt ingeschakeld, heeft een schuldenaar al meerdere kansen gehad om de zaak in der minne te regelen. Indien deze dat nalaat, wel dan zijn de kosten zijn verantwoordelijkheid.

kwispel

#39 , 27 jan 2016 16:11

Het is vaak ook een vicieuze cirkel en de psychologische kant van de zaak mag niet worden onderschat. Mijn moeder werd ziek en op haar eerste werkdag terug ontslagen, zat met huishuur die hierdoor niet meer te betalen was, energiefacturen,....dan komen nog eens de ziekenhuiskosten. Ja, dan stel je jezelf de vraag: wat is de prioriteit? Je huisbaas opbellen, de situatie uitleggen en op voorhand weten dat je in een emotioneel zware periode nog dieper in de put wordt geduwd. Het wordt hier soms voorgesteld als: die mensen hebben er plezier in, maar de andere kant van het verhaal is dat die mensen vaak in een depressie zijn beland door omstandigheden die verder gaan dan een factuur niet kunnen of willen betalen. Ook nog het gevoel van schaamte dat erbij komt kijken.
Mijn moeder heeft destijds alles voor haar broer gedaan toen die het moeilijk heeft. Nu zij het moeilijk heeft, praat hij enkel schande over haar terwijl hij probleemloos zou kunnen bijspringen. Dat doet iets met een mens. En ja, met dit betoog geef ik alleen aan: er moet iets veranderd worden.
Maar ook: mijn moeder had een goede hospitalisatieverzekering, maar omdat een vervangend arts ( haar eigen dokter was met verlof) had gezegd: neem een hogere dosis van die medicatie, dat kan geen kwaad, belandde ze in het ziekenhuis met als diagnose "intoxicatie". De gehele verdere opname werd voor de verzekering teruggebracht naar "intoxicatie". Na een heel gevecht via gerecht, verzekeringsmaatschappij, mutualiteiten,....bleek dat die arts die dit had neergepend gewoon werd beschermd en er niets tegen te doen viel. Als je dan weet dat dit onrechtvaardig is, ga je niet je telefoon nemen en een afbetalingsplan aanvragen. Dan ben je boos, wil je je onrecht uiten.

sloeberken

#40 , 27 jan 2016 17:19

Ik denk dat er hier in belgie mogelijkheden genoeg zijn, om u te behelpen in dergelijke omstandigheden, Je moet enkel de juiste keuzes maken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#41 , 27 jan 2016 17:34

Toch verbazend hoeveel mensen in dit verhaal slechts één slachtoffer zien: de schuldenaar. Dat arm mens verdient het allemaal niet. Gerechtsdeurwaarders moeten maar gratis werken. Of nog beter, schulden moeten niet betaald worden als de situatie van de schuldenaar maar zielig genoeg is.

giserke

#42 , 27 jan 2016 18:03

Ik denk dat er hier in belgie mogelijkheden genoeg zijn, om u te behelpen in dergelijke omstandigheden, Je moet enkel de juiste keuzes maken.
Ja dat zijn van die uitspraken die je vaak hoort bij mensen die het nooit meegemaakt hebben.

giserke

#43 , 27 jan 2016 18:06

Toch verbazend hoeveel mensen in dit verhaal slechts één slachtoffer zien: de schuldenaar. Dat arm mens verdient het allemaal niet. Gerechtsdeurwaarders moeten maar gratis werken. Of nog beter, schulden moeten niet betaald worden als de situatie van de schuldenaar maar zielig genoeg is.
In het geval van @Kwispel, zou de overheid de betrokken personen moeten aanpakken die de ellende veroorzaakt hebben, zijnde de arts en het ziekenhuis ipv een deurwaarder te sturen naar de patiënt die er ingeluisd werd.

kwispel

#44 , 27 jan 2016 18:20

Ik ken iemand die alles nieuw koopt op krediet omdat de kringloopwinkel niet goed genoeg is en ze daar wel haar gading zou vinden. Dat zo'n gevallen door een schuldeiser over dezelfde kam worden geschoren dan het geval van mijn moeder vind ik schrijnend. Er is wel degelijk een probleem binnen de gezondheidszorg dat maar al te vaak wordt verhaald op: maar we hebben toch een goed sociaal systeem. Dat betekent natuurlijk niet dat er gaten in zitten. Elke situatie moet op zijn minst afzonderlijk worden bekeken.

Waarom ( in het geval van iemand die de neiging heeft op krediet te kopen en boven zijn stand te leven) die geen aangetekende uitnodiging sturen voor een gesprek met een psycholoog die tevens in verbinding staat met sociale medewerkers? Zo "help" je iemand en geef je hem al zeker niet de traumatische ervaring van zo'n deurwaardersbezoek. Indien men niet ingaat op die uitnodiging, kan men in tweede instantie iemand aan huis laten komen om over de situatie te praten, een voorstel doen rekening houdend met de inkomsten en vermogen van die persoon.

kwispel

#45 , 27 jan 2016 18:25

In het geval van @Kwispel, zou de overheid de betrokken personen moeten aanpakken die de ellende veroorzaakt hebben, zijnde de arts en het ziekenhuis ipv een deurwaarder te sturen naar de patiënt die er ingeluisd werd.
Heel verstandige bijdrage, Giserke op alweer een kwetsende opmerking van Leenw. Jammer dat empathie geen schoolvak is. Het gaat hem niet over de zieligheid van een situatie aantonen, maar om de oorzaak. Hoe het zover is kunnen komen. Internetfora, gemeentelijke FB-groepen krioelen van de berichten genre: ik zoek aan goede tandarts, huisarts, psychiater,....want ze hebben al zovele negatieve ervaringen met artsen die het enkel doen om grof geld te verdienen zonder ook maar rekening te houden met de patiënt zelf. Hetzelfde met verzekeringsmaatschappijen. Het wordt hier voorgesteld alsof er de kleine man steeds weer het bijltje moet leggen voor mensen met aanzien en macht en die situaties zijn heel erg schrijnend en hebben niets te maken met hoe zielig een schuldenaar zijn situatie voorstelt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”