#39 , 27 jan 2016 16:11
Het is vaak ook een vicieuze cirkel en de psychologische kant van de zaak mag niet worden onderschat. Mijn moeder werd ziek en op haar eerste werkdag terug ontslagen, zat met huishuur die hierdoor niet meer te betalen was, energiefacturen,....dan komen nog eens de ziekenhuiskosten. Ja, dan stel je jezelf de vraag: wat is de prioriteit? Je huisbaas opbellen, de situatie uitleggen en op voorhand weten dat je in een emotioneel zware periode nog dieper in de put wordt geduwd. Het wordt hier soms voorgesteld als: die mensen hebben er plezier in, maar de andere kant van het verhaal is dat die mensen vaak in een depressie zijn beland door omstandigheden die verder gaan dan een factuur niet kunnen of willen betalen. Ook nog het gevoel van schaamte dat erbij komt kijken.
Mijn moeder heeft destijds alles voor haar broer gedaan toen die het moeilijk heeft. Nu zij het moeilijk heeft, praat hij enkel schande over haar terwijl hij probleemloos zou kunnen bijspringen. Dat doet iets met een mens. En ja, met dit betoog geef ik alleen aan: er moet iets veranderd worden.
Maar ook: mijn moeder had een goede hospitalisatieverzekering, maar omdat een vervangend arts ( haar eigen dokter was met verlof) had gezegd: neem een hogere dosis van die medicatie, dat kan geen kwaad, belandde ze in het ziekenhuis met als diagnose "intoxicatie". De gehele verdere opname werd voor de verzekering teruggebracht naar "intoxicatie". Na een heel gevecht via gerecht, verzekeringsmaatschappij, mutualiteiten,....bleek dat die arts die dit had neergepend gewoon werd beschermd en er niets tegen te doen viel. Als je dan weet dat dit onrechtvaardig is, ga je niet je telefoon nemen en een afbetalingsplan aanvragen. Dan ben je boos, wil je je onrecht uiten.