Ben tegenwoordig al begonnen met de voorbereidingen hieromtrent.
Logischerwijs moet je een schotelantenne richten naar de satelliet(en), ongeveer richting het zuiden dus.
In mijn geval is dit aan m'n voorgevel dat deze zou moeten komen.
Ik ben op de hoogte van de Europese richtlijn hieromtrent (iedereen heeft het recht op 1 schotel kortweg gezegd): http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 2001DC0351
Lokale besturen mogen echter regels opleggen die het plaatsen niet zouden mogen vermoeilijken.
Zo zijn dit de regels in vlaanderen:
In alle andere gevallen heb je een vergunning nodig, dus ook in mijn geval.Het plaatsen van een schotelantenne met een maximale diameter van 80 centimeter op hellende daken achter de dakrand of tegen de achtergevel van gebouwen, in de kleur van de gevel of in een neutrale, onopvallende kleur is vrijgesteld van vergunning.
Het plaatsen van een schotelantenne met een maximale diameter van 120 centimeter op een plat dak of in de achtertuin, op voorwaarde dat de hoogte beperkt blijft tot 150 centimeter is vrijgesteld van vergunning.
Gisteren ben ik naar de bevoegde dienst van de gemeente geweest en heb ik alles nagevraagd.
Hier wisten ze me te zeggen dat het klopt dat ik een vergunning nodig heb, maar dat de kans dat deze goedgekeurd wordt 0.5% is; ze willen immers geen schotels in de gemeente.
De enige plaats waar ik de schotel stabiel zou kunnen plaatsen (en gericht op de satelliet natuurlijk), is mijn voorgevel.
Kunnen zij nu, met deze richtlijn in het achterhoofd, mij nu verbieden om een vergunning te krijgen.
En mocht ik de vergunningsaanvraag doen (wat een serieuse rompslomp is, voor simpelweg een schotel op te mogen hangen), en deze wordt geweigerd, is er een beroep mogelijk op basis van deze richtlijn?