Het feit is: mijn moeder heeft grote schulden. Zij redeneren: als er morgen een deurwaarder bij haar komt, zien we een stuk van onze erfenis wegslippen.
Voor die schulden is een afbetalingsplan opgesteld. Feit is wel dat het kan dat ze nog schulden heeft die ze niet weet en er morgen voor een andere zaak een deurwaarder aan de deur staat. Natuurlijk zal die niet alles meteen meenemen.
tenzij je grootmoeder én de facturen van iets heeft én de betaalbewijzen ervan, zal men wel degelijk héél veel kunnen meenemen. En het feit dat je zelf al zegt dat de kans bestaat dat ze nog andere schulden heeft, zegt ook wel wat.
Ik vind het niet kunnen dat ze die privégegevens vragen, maar het zijn mensen zonder manieren die denken dat ze boven de wet staan.
Dus mijn vraag is: wat kan je wettelijk doen om hun "zorgen" van de baan te vegen, dat men niet bij mijn grootmoeder dingen kan aanslaan?
je grootmoeder kan perfect die gegevens vragen aan je moeder. Je moeder kan weigeren, maar dan moet je grootmoeder ook geen woning delen. Men staat dus niet boven de wet.
Het is ten stelligste af te raden om mensen in een woning te nemen die met ernstige schulden zitten, tenzij ze handelingsonbekwaam verklaard worden én je een goed overzicht hebt van de schulden. Beide voorwaarden zijn niet vervuld in jouw geval, dus is het een ernstig risico. Niet enkel voor de erfenis (dat zou idd geen goeie reden zijn als je moeder zonder eigen fout in de problemen kwam, het blijft haar moeder), maar ook voor de normale levenskwaliteit van je grootmoeder, die ernstig aangetast zou kunnen worden.