moeder trekt in bij moeder - broers zijn tegen

kwispel
Topic Starter

moeder trekt in bij moeder - broers zijn tegen

#1 , 25 jan 2016 20:04

Mijn moeder zou weldra intrekken bij haar moeder, maar haar beide broers zijn tegen. Natuurlijk kan je zeggen dat het de beslissing is van mijn grootmoeder, maar ze is heel emotioneel en beïnvloedbaar. Haar zonen spelen nu in op haar gemoed.
Het feit is: mijn moeder heeft grote schulden. Zij redeneren: als er morgen een deurwaarder bij haar komt, zien we een stuk van onze erfenis wegslippen.
Voor die schulden is een afbetalingsplan opgesteld. Feit is wel dat het kan dat ze nog schulden heeft die ze niet weet en er morgen voor een andere zaak een deurwaarder aan de deur staat. Natuurlijk zal die niet alles meteen meenemen.

Nu vragen ze loonbrieven, rekeninguittreksels, contracten, ....en dan zouden ze eventueel eens bekijken of het haalbaar is dat mijn grootmoeder dit doet.
Mijn grootmoeder doet wat haar zonen zeggen. Die zonen zien enkel geld aan hun neus voorbij gaan en zullen op basis daarvan een "ja" of "neen" als oordeel geven.
Ik vind het niet kunnen dat ze die privégegevens vragen, maar het zijn mensen zonder manieren die denken dat ze boven de wet staan.
Dus mijn vraag is: wat kan je wettelijk doen om hun "zorgen" van de baan te vegen, dat men niet bij mijn grootmoeder dingen kan aanslaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota

#2 , 25 jan 2016 20:16

Kwispel, ik vrees helaas dat de zorgen van je ooms niet uit de lucht gegrepen zijn. Als je moeder haar schulden niet kan betalen en bij je grootmoeder woont, kan daar idd een GDW de boel komen aanslagen.

kwispel
Topic Starter

#3 , 25 jan 2016 20:24

Ik dacht dat er iets was dat je je eigen inboedel kon beschermen als je iemand met schulden bij je laat komen wonen?

Reclame

roharro

#4 , 25 jan 2016 20:30

Van alles facturen en betalingsbewijzen hebben.
Of in een gemeubelde flat gaan wonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2016 21:45

Telt niet direct en zal een gerechtsdeurwaarder NIET weerhouden om alles op te schrijven en dan zal er een revindicatieprocedure dienen opgestart te worden bij de beslagrechter.

roharro

#6 , 26 jan 2016 00:35

Telt niet direct en zal een gerechtsdeurwaarder NIET weerhouden om alles op te schrijven en dan zal er een revindicatieprocedure dienen opgestart te worden bij de beslagrechter.
Maar het is beter dan niets te doen en een betere oplossing is er niet.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#7 , 26 jan 2016 06:47

Inderdaad; indien het domicilie ergens staat is er geen sluitende beschermingswijze, behalve sluitende eigendomsbewijzen. Ik zou persoonlijk iedereen formeel afraden om iemand met significante schulden bij hem/haar te laten inwonen, de kans op problemen is te groot. Beter helpen door een stuk huur te sponsoren op een ander adres.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#8 , 26 jan 2016 07:34

Het feit is: mijn moeder heeft grote schulden. Zij redeneren: als er morgen een deurwaarder bij haar komt, zien we een stuk van onze erfenis wegslippen.
Voor die schulden is een afbetalingsplan opgesteld. Feit is wel dat het kan dat ze nog schulden heeft die ze niet weet en er morgen voor een andere zaak een deurwaarder aan de deur staat. Natuurlijk zal die niet alles meteen meenemen.
tenzij je grootmoeder én de facturen van iets heeft én de betaalbewijzen ervan, zal men wel degelijk héél veel kunnen meenemen. En het feit dat je zelf al zegt dat de kans bestaat dat ze nog andere schulden heeft, zegt ook wel wat.
Ik vind het niet kunnen dat ze die privégegevens vragen, maar het zijn mensen zonder manieren die denken dat ze boven de wet staan.
Dus mijn vraag is: wat kan je wettelijk doen om hun "zorgen" van de baan te vegen, dat men niet bij mijn grootmoeder dingen kan aanslaan?
je grootmoeder kan perfect die gegevens vragen aan je moeder. Je moeder kan weigeren, maar dan moet je grootmoeder ook geen woning delen. Men staat dus niet boven de wet.

Het is ten stelligste af te raden om mensen in een woning te nemen die met ernstige schulden zitten, tenzij ze handelingsonbekwaam verklaard worden én je een goed overzicht hebt van de schulden. Beide voorwaarden zijn niet vervuld in jouw geval, dus is het een ernstig risico. Niet enkel voor de erfenis (dat zou idd geen goeie reden zijn als je moeder zonder eigen fout in de problemen kwam, het blijft haar moeder), maar ook voor de normale levenskwaliteit van je grootmoeder, die ernstig aangetast zou kunnen worden.

Vandebos

#9 , 26 jan 2016 08:30

Kan om de grootmoeder te beschermen de ooms enkel bijtreden. Enige dagen geleden hier zelf nog een vergelijkbare ervaring gepost uit mijn omgeving.

kwispel
Topic Starter

#10 , 26 jan 2016 12:50

Situatie van mijn moeder:
ze werkt ( maar verdient net teveel voor een sociale woning)
ze kan mits haar bescheiden loon op de privémarkt enkel de goedkoopste dingen huren mits voorlegging van loonfiches
MAAR
verhuurders weten op dat moment niets van de schulden af waardoor het in de praktijk onmogelijk is om rond te komen.

Xenophon

#11 , 26 jan 2016 12:55

De situatie van uw moeder is ongelukkig maar betekent niet dat anderen zichzelf zouden moeten blootstellen aan de gevolgen en risico's.

Beste oplossing: familie (haar moeder maar ook u) die haar ondersteunen in het betalen van de huur van een bescheiden woning en eventueel borg staan voor de huur (hoewel ik dat zelf enkel zou overwegen voor ZEER dichte familie indien het een keuze was tussen dat of dakloos worden).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#12 , 26 jan 2016 14:34

ze kan mits haar bescheiden loon op de privémarkt enkel de goedkoopste dingen huren mits voorlegging van loonfiches
MAAR
verhuurders weten op dat moment niets van de schulden af waardoor het in de praktijk onmogelijk is om rond te komen.
Wat is haar maandelijks brutoloon?

sloeberken

#13 , 26 jan 2016 14:39

MAAR
( maar verdient net teveel voor een sociale woning) wie zegt dit? dan heeft ze een ministerpost.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#14 , 26 jan 2016 14:47

Beste is een soort huurcontract op te stellen (al of niet betalende huur) waarbij een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt van het huis en de inboedel van de grootmoeder. In bijzijn van een gerechtsdeurwaarder. En ook zoveel mogelijk aankoopbewijzen verzamelen. Dit voor ze intrekt bij uw grootmoeder.

sloeberken

#15 , 26 jan 2016 15:28

Om te vermijden dat je inboedel wordt opgeschreven door een deurwaarder (officieel zegt men dat hij “beslag” legt) kan je een aantal maatregelen nemen.
Je kan een inventaris laten opstellen door een deurwaarder van al jouw goederen. Let wel, dit moet gebeuren voordat de persoon in financiële moeilijkheden bij je intrekt en er zijn officieel adres zet !!
Deze inventaris kan je best laten registreren op een registratiekantoor, je kan ook vragen dat de deurwaarder dit tegen betaling voor jou doet.
Door deze registratie krijgt de inventaris officieel een stempel met de dag dat je hem gaat aanbieden, zodat er later geen discussie meer is over de datum wanneer de inventaris werd opgesteld.
Dit is de meest veilige tactiek.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”