info-plicht school ivm meerderjarig kind

veronica2111
Topic Starter

info-plicht school ivm meerderjarig kind

#1 , 20 jan 2016 10:27

Dag iedereen,

Ik heb een vraag omtrent de informatie-plicht van de school aan één of beide ouders van een meerderjarige leerling.
Mijn zoon is onlangs 18 geworden en zit in zijn laatste jaar ASO Latijn-Wiskunde, zijn vader en ik zijn reeds 17 jaar al officieel
gescheiden, en gedurende deze 17 jaar heeft zijn vader nooit enige interesse getoond voor zijn zoon zijn school/opleiding,
hij (de vader) wist niet eens naar welke school zijn zoon ging, of welke studierichting zijn zoon volgde (weet hij nu nog steeds
niet trouwnes), nooit naar 1 oudercontact geweest, nooit een rapport gevraagd, géén enkele interesse dus van de vader.
Nu is mijn zoon onlangs veranderd van school, en plots kreeg ik vorige week telefoon van zijn nieuwe school dat de vader vanaf nu de enigste en eerste contactpersoon (aanspreekpunt) zal zijn voor hen i.v.m. met alles wat wat mijn zoon en de school betreft (ik heb hoederecht alleen al gedurende de 17 jaar, en mijn zoon heeft ook enkel bij mij gewoond, er was contact met de vader maar héél moeilijk en niet constant, door de drank- en drugsverslavingen vn de vader alsook de psychische problemen van de vader).
Bij de inschrijving van mijn zoon in zijn nieuwe school is er niks van contactinfo van de vader ingevuld omdat mijn zoon dat niet wou, hij heeft mij (zijn moeder) als enigste aanspreekpunt en contactpersoon genoteerd.
Deze school heeft niet eens grondig gecontroleerd of deze man (het was enkel een telefonisch contact dat de school met hem, de vader, gehad heeft) wel degelijk de vader is van mijn zoon en ze gaven hem persoonlijke info en gingen op zijn vraag (eis) direct in zonder dit met mijn zoon of met mij te overleggen en na te gaan.
Na een telefoontje en mailtje van mij aan de school hebben ze een gesprek gehad met mijn zoon, waarin mijn zoon de situatie heeft uitgelegd (nl na een zoveelste discussie (ruzie) met zijn onder invloed zijnde vader, heeft die - de vader- dat telefoontje gepleegd om zijn zoon te pesten en te dwarsbomen) en mijn zoon heeft daar nogmaals gevraagd (gemeld) dat hij NIET wilt dat er info aan zijn vader medegedeeld wordt ivm zijn schoolprestaties en alles wat met hem en school te maken heeft.
De school zei dat ze daar niet kunnen op in gaan ook al is mijn zoon meerderjarig, dat zij verplicht zijn om informatie mede te delen aan de ouders van een leerling, ook al is die leerling reeds meerderjarig.
Is dit inderdaad zo dat een school wettelijk verplicht is bij een meerderjarige leerling om alles mede te delen aan de ouders? Ik weet dat het zo is bij een minderjarige.
En moet de school géén bewijs vragen aan iemand die zomaar belt en zegt dat hij de vader is en vanaf nu dagelijks een update wilt van zijn zoon?
Dank voor uw hulp en info!
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 20 jan 2016 11:36

Wijs de school op de omzendbrief die alles verduidelijkt ivm minderjarige kinderen.
http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13584

Ivm meerderjarige kinderen is dit een goeie tekst:
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=209

Wijs de school beleefd op deze tekst en laat door uw zoon zelf weten dat de privacy hemzelf dierbaar is, gezien de eerdere problemen met zijn vader.

Een opmerking echter: u spreekt over hoederecht. Dat is echter een gans andere situatie dan een bepaalde verblijfsregeling, wat u wss bedoelt. Zie: http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=202

veronica2111
Topic Starter

#3 , 24 jan 2016 09:12

Goedemorgen,
Ik wil iedereen nog eens bedanken voor jullie (privé)berichten en hulp (info) i.v.m. de school en privacy van een meerderjarige leerling.
De school gaat nu volledig in op de vraag van mijn zoon en hebben zelfs hun (school)reglement aangepast en dit allemaal dankzij jullie info!
Thanx!!
Prettig weekend voor iedereen,
mvg

Reclame

WP002

#4 , 24 jan 2016 10:19

Fijn!

eylis

#5 , 24 jan 2016 18:05

Wel straf dat een school een intern reglement heeft dat indruist tegen de burgerlijke wetgeving. Het is namelijk zo dat het management van elk onderwijsnet zéér duidelijke richtlijnenen geeft mbt de wettelijkheid van interne regelementen. Scholen wéten dat ze hun boekje niet te buiten mogen gaan in eigen regelegeving. (mag niet indrtuiden tegen de persoonlijke rechten en wetgeving) Denk maar aan de hele hetze over het inhouden van GSM's. Vrij snel zijn daar omzendbrieven over geweest om dat uit te klaren.

JPV

#6 , 24 jan 2016 21:18

en toch staat nog in heel wat schoolreglementen een verkeerde bepaling over GSM, hoor.

Schoolreglementen zijn redelijk log (moeten ook getekend worden door de ouders bij wijzigingen). Zou me dus verbazen als er effectief al veranderingen gebeurd zijn, wel is het héél waarschijnlijk dat er aanpassingen zullen komen en in de praktijk al uitgevoerd zijn.

eylis

#7 , 25 jan 2016 19:35

In het GO! onderwijscircuit moet elke aangesloten school zijn intern reglement aftoetsen aan het algemeen regelement dat door een flinke ploeg juristen is nageplozen en daar staat heel helder uitgelegd hoe, wat en hoelang je eventueel spullen mag "inhouden" tot het einde van de lesdag :-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2016 19:40

Als er al iets wordt ' in beslag ' genomen zal dat zeker moeten gebeuren via politie. Doorzoekingen door leerkrachten zijn uit den boze.
Politie heeft twee mogelijkheden - een gerechtelijke inbeslagname ( strafbare feiten) of een bestuurlijke (vb overlastfeiten) dit laatste moet door een officier bestuurlijke politie gebeuren ( bevoegdheid burgemeester) voor max 6 maanden.

Terug naar “Andere”