Beste bedankt voor je reactie.
de regels die jij zegt kloppen niet!
lichte vracht is 1 regel: minimaal 50 procent van de wielbasis is laadruimte.
Mijn vader heeft vorige maand zelf een tiguan gekocht nieuw van de garage. deze is omgebouwd en ingschreven als lichte vracht.
Hij kan 85 procent van het bedrag aftrekken (hij heeft zelf zijn mobilhome voor 20 procent ingebracht) en de volledige BTW! hij is wel zelfstandige, maar ik denk niet dat dit een verschik maakt met een vennootschap
voorbeeld van zo een omgebouwde touareg:
http://www.2dehands.be/autos/volkswagen ... 67283.html
dan betaal je:
- geen BIV (normaal +- 800 euro)
- wegentaks slechts max 150 euro per jaar (ipv bijna 1000 euro het jaar)
- geen voordeel alle aard (op zo een wagen is dat al snel 3000 euro per jaar)
1: mijn "regels" is de toepassing van de BTW administratie. Jij hebt het, met de minimaal 50% van de wielsbasis over de fiscale regels.
2: geen BIV en wegentaks klopt, zelfs het
beroepsmatig deel van je kosten is 100% aftrekbaar (BTW 85%)
3: geen VAA??? geen forfaitair VAA bedoel je zoals met een personenwagen... Indien er geen forfait voorzien is kijkt mijn naar het werkelijk gebruik. Is het een "camionet van een bouwfirma" zal er een "onbeduidend" privé gebruik zijn, en geen VAA... Maar het lijkt me sterk dat je een "onbeduidend" privé gebruik kan aantonen bij zo'n wagen. En is het prive gebruik vb 50% zal je VAA snel hoger zijn dan de 3000 EUr (= kosten+brandstof, afscrhijvingen,... *50%)
4: de mobilhome, kan perfect, als hij dit kan verantwoorden... Ik heb dossiers met boten, jetski's,... welke ik perfect kan verantwoorden...
Alles is afhankelijk van je situatie, doet je vennootschap onderzoek naar waterkwaliteit en is je koffer ingericht als een mobiel labo zal je waarschijnlijk geen probleem hebben bij controle. Is het een managementvennootschap/verleen je diensten... succes dan alvast bij een controle...