hoe kan je iemand uit je huis zetten

chachake
Topic Starter

hoe kan je iemand uit je huis zetten

#1 , 21 jan 2016 13:53

Mijn vriend is bij mij gedomicilieerd, het is mijn huis. We hebben geen samenlevingscontract en ook geen huurcontract. Hij deelt enkel in de kosten, huishuur wil hij niet betalen. De problemen stapelen zich op en had graag geweten hoe ik hem kan buiten krijgen. Hij zegt dat mij dit nooit zal lukken, dat
ik geen poot heb om op te staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 jan 2016 13:57

dit is een "bezetting ter bede", een bezetting zonder recht die in theorie onmiddellijk ongedaan kan gemaakt worden. In de praktijk geeft u de tegenpartij (uw ex-vriend) echter best een redelijke termijn om de woning te verlaten.

Hoe lang is hij daar reeds gedomicilieerd? Kan hij bij iemand anders (ouders) terecht?

ter info: NOOIT, onder géén beding, nu plots huur vragen. Dan zit je vast voor een lange termijn!

mjers

#3 , 21 jan 2016 14:03

Het is uw huis, tuurlijk kan u hem uit uw woning krijgen.

Stel hem per AS in gebreke, en eis dat hij tegen datum X uw woning verlaat. U hoeft daarvoor geen reden te geven.
Start ook best onmiddellijk een procedure bij de vrederechter. Kans is groot dat hij anders niet vrijwillig uw woning verlaat.

Als na uw verzoek hij nog steeds weigert om de woning te verlaten kan je in afwachting van de uitspraak van de vrederechter (die sowieso in jouw voordeel zal zijn), tijdens zijn afwezigheid, de sloten van je huis veranderen. Dit mag je doen, want het is namelijk jouw huis. Laat hem dan uiteraard niet binnen, maar geef hem wel zijn spullen terug...

Reclame

JPV

#4 , 21 jan 2016 14:42

mjers: opgepast: hij is daar wel gedomicilieerd. Zomaar de sleutels veranderen zal dus niet veel zoden aan de dijk brengen gezien hij wel degelijk binnen mag.

mjers

#5 , 21 jan 2016 15:01

@JPV, klopt, maar dan moet hij wel telkens heel wat moeite doen om toch binnen te raken. Zal motiverend werken.
Aan het verhaal van TS ga ik er vanuit dat ze niet getrouwd zijn en ze niet wettelijk samenwonen. Dat mag TS perfect de sloten veranderen. Ik zou hem dan ook niet binnenlaten, laat hem maar de politie bellen... Als hij dat al zou doen.

Xenophon

#6 , 21 jan 2016 16:22

Hmmm, ik denk dat dat problemen gaat geven wegens gedomicilieerd. Inderdaad, AS, verzoek om binnen de 2 à 4 weken te verkassen. Daarna vrederechter en een maand later uitdrijving. In het worst case scenario. Alles bij elkaar kan u zo toch wel een maand of 2-3 bezig zijn. Er zijn snellere methoden maar geen wettelijke snellere methoden indien hij niet wil meewerken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”