Boekhoudkundig zaken doen met een feitelijke vereniging

maesk
Topic Starter

Boekhoudkundig zaken doen met een feitelijke vereniging

#1 , 19 jan 2016 15:03

Ik weet niet of ik de vraag op de juiste plek heb gezet, als dit niet het geval is mijn excuses.

De situatie is als volgt: Ik ben van plan om in bijberoep zelfstandige webontwikkelaar te worden. Nu wil ik bijvoorbeeld een site maken waar klanten een inschrijvingssysteem kunnen maken. De doelgroep is vooral jeugdverenigingen. Nu zijn deze vaker geen vzw of andere ondernemingsvorm maar een feitelijke vereniging. Ikzelf zou dan zaken kunnen doen met een systeem voor het betalingssysteem. Ik kan een factuur schrijven voor de kosten van het inschrijvingssysteem, maar op welke manier kan ik boekhoudkundig correct het geld dat mensen via het inschrijvingsformulier aan mijn bedrijf geven aan de vereniging in kwestie bezorgen? Of kan dit niet?

Alvast bedankt

Klaas Maes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2016 16:19

Ik begrijp je vraag toch niet 100%, het maakt toch niet uit of het nu een VZW is of een feitelijke vereniging maak een factuur zoals men anders doet, hebben ze geen BTW nummer dan zet je op factuur niet BTW plichtig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

maesk
Topic Starter

#3 , 19 jan 2016 16:24

Dat snap ik, maar de situatie is zo dat zij een bepaalde activiteit organiseren. Via mij schrijven mensen zich hiervoor in en betalen ze hiervoor. Nu moet dat geld dat ze hiervoor betaald hebben naar de feitelijke vereniging. Op welke manier kan ik dat doen met een creditnota toevallig?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2016 16:28

Een credit nota is enkel als er een factuur is gemaakt, zij kunnen geen factuur maken dus met een eenvoudig ontvangst bewijs, en zorg dat het via een bankrekening gaat voor latere discussies te vermijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”