Problemen ouderschapsverlof

sethje4
Topic Starter

Problemen ouderschapsverlof

#1 , 19 jan 2016 10:49

Even de situatie schetsen:

Op 02/12/2014 breng ik mijn overste op de hoogte dat ik graag vanaf februari 2016 iedere woensdag vrij zou hebben gedurende een blok van 5 maanden.
Op 01/10/2015 breng ik haar nog eens op de hoogte en vraag haar of ze dit wilt voorbrengen op de regiovergadering
Op 20/10/2015 heb ik functioneringsgesprek en het eerste wat ze me zegt is dat het goedgekeurd is op de vergadering en dat ik enkel het zelf nog moet aanvragen indien het nodig zou zijn.
Nu begin deze week vul ik de papieren in van de RVA en stuur ik deze op naar mijn personeelsdienst en met mijn overste in CC met nog eens erin dat ik ouderschapsverlof ga nemen vanaf februari (binnen twee weken).

Nu krijg ik ineens een mail dat februari wat snel gaat zijn want ze weet niet of dit gaat lukken met de planning :shock:
Ik weet niet wat ik meer kan doen :/. Ik heb deze woensdag gevraagd omdat op die dag ons zoontje niet naar de créche kan en we GEEN ENKELE andere oplossing hebben.

Kan ik dit afdwingen? Ik heb alle mails nog staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 jan 2016 12:36

De kennisgeving diende 2 tot 3 maand op voorhand te gebeuren. Strikt genomen was u dus te vroeg en nu te laat. Wij haar echter op haar mondeling akkoord en de onmogelijkheid om door het niet-naleven van dat akkoord (terwijl ze alles wisten) u die dagen afwezig zal moeten zijn.

sethje4
Topic Starter

#3 , 19 jan 2016 12:44

Strikt genomen was ik dus +- 10 dagen te vroeg. Op dat vlak had ik mij dus misschien iets beter moeten informeren op voorhand in plaats van de werkgever te vertrouwen.
Ik zal haar hier op wijzen aangezien mijn partner en ik alles hadden afgestemd hierop.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 19 jan 2016 13:10

De kennisgeving diende 2 tot 3 maand op voorhand te gebeuren. Strikt genomen was u dus te vroeg en nu te laat. Wij haar echter op haar mondeling akkoord en de onmogelijkheid om door het niet-naleven van dat akkoord (terwijl ze alles wisten) u die dagen afwezig zal moeten zijn.
Kennigsgeving dient minimaal 3 maand op voorhand te gebeuren, toch?
Aanvragen bij de RVA en overheid kunnen tot 2 maand na het begin gebeuren.

Onlangs zelf hiervoor moeten kijken, en toen heb ik gezien dat dit minimaal 3 maanden moet zijn, en dit schriftelijk (mail telt als schriftelijk).
Daar mijn vrouw haar aanvraag 6 maanden op voorhand mondeling ingediend had, telde dit ook niet, en hebben we het opnieuw schriftelijk moeten indienen.
Aangezien we dan "maar" 2.5 maanden meer voor de begindatum waren, steken we hier 3 extra congé dagen in.

Dus ik hoop voor de TS dat ze dit schriftelijk heeft ingediend.
Werkgever mag dit verlof niet weigeren (wel uitstellen, mits grondige motivatie).
Maar als de werkgever geen bewijs kan neerleggen dat deze aanvraag minstens 3 maanden op voorhand ingediend is, heb je geen recht op uitkeringen.

JPV

#5 , 19 jan 2016 13:44

Welke formaliteiten moet u vervullen?

Ten opzichte van uw werkgever/administratie:

U moet uw werkgever / uw administratie 3 maanden op voorhand verwittigen per aangetekende brief of door afgifte van een schrijven (waarvan het dubbel voor ontvangst wordt ondertekend door de werkgever), met vermelding van de beoogde vorm van ouderschapsverlof en de begin- en einddatum.

In de privésector en de lokale en provinciale besturen moet deze kennisgeving minstens 2 maanden en hoogstens 3 maanden van tevoren worden ingediend.

- See more at: http://www.rva.be/nl/documentatie/infob ... z2F0A.dpuf

Blaatpraat

#6 , 19 jan 2016 15:04

U moet uw werkgever / uw administratie 3 maanden op voorhand verwittigen per aangetekende brief of door afgifte van een schrijven (waarvan het dubbel voor ontvangst wordt ondertekend door de werkgever), met vermelding van de beoogde vorm van ouderschapsverlof en de begin- en einddatum.

In de privésector en de lokale en provinciale besturen moet deze kennisgeving minstens 2 maanden en hoogstens 3 maanden van tevoren worden ingediend.

En de website van de overheid zegt dit:

Wilt u ouderschapsverlof nemen, dan moet u uw werkgever drie maanden op voorhand schriftelijk waarschuwen, bijvoorbeeld via brief of e-mail. In de openbare sector en het onderwijs is het mogelijk dat er andere termijnen gelden.

http://www.vlaanderen.be/nl/werk/loopba ... hapsverlof

sethje4
Topic Starter

#7 , 19 jan 2016 15:06

Kennigsgeving dient minimaal 3 maand op voorhand te gebeuren, toch?
Aanvragen bij de RVA en overheid kunnen tot 2 maand na het begin gebeuren.

Onlangs zelf hiervoor moeten kijken, en toen heb ik gezien dat dit minimaal 3 maanden moet zijn, en dit schriftelijk (mail telt als schriftelijk).
Daar mijn vrouw haar aanvraag 6 maanden op voorhand mondeling ingediend had, telde dit ook niet, en hebben we het opnieuw schriftelijk moeten indienen.
Aangezien we dan "maar" 2.5 maanden meer voor de begindatum waren, steken we hier 3 extra congé dagen in.

Dus ik hoop voor de TS dat ze dit schriftelijk heeft ingediend.
Werkgever mag dit verlof niet weigeren (wel uitstellen, mits grondige motivatie).
Maar als de werkgever geen bewijs kan neerleggen dat deze aanvraag minstens 3 maanden op voorhand ingediend is, heb je geen recht op uitkeringen.
Op 1/10/2015 heb ik haar dit nog eens schriftelijk (mail) gevraagd. en dan op mijn functioneringsgesprek 20/10/2015 zei ze dat het was goedgekeurd. Tis dat laatste wat ik met de haren getrokken vind...

JPV

#8 , 19 jan 2016 15:19

En de website van de overheid zegt dit:

Wilt u ouderschapsverlof nemen, dan moet u uw werkgever drie maanden op voorhand schriftelijk waarschuwen, bijvoorbeeld via brief of e-mail. In de openbare sector en het onderwijs is het mogelijk dat er andere termijnen gelden.

http://www.vlaanderen.be/nl/werk/loopba ... hapsverlof
die zijn mis, wetgeving stelt anders.

Terug naar “Andere”