Gebruiker21 ik lach ook niet met u berichten, leg eens uit wat hier belachelijk is.
Ik lach niet met uw bericht, ik zeg dat de politie dergelijke klacht, als het een alleenstaand feit is, wel zal opnemen, maar bij zichzelf zal denken "wordt sowieso toch geklasseerd"... (Tenzij de verkoper voor duizenden en duizenden euro's aan bonnen gekocht heeft).
Als er nu wél iets anders afgesproken is, wat dan? In veel gevallen zal er in de advertentie staan “ik stuur het op” of iets dergelijks, waar je uit mag afleiden dat de verkoper het zijn taak vindt om het product te versturen. In die situatie is de verkoper aansprakelijk: ten eerste omdat de plaats van aflevering dan “ter plaatse van de koper” is, en ten tweede omdat contractueel afgesproken is dat de verkoper gaat bezorgen en het niet-aankomen dan wanprestatie is.
Probleem hier is dat de koper niet kan BEWIJZEN dat de verkoper iets niet opgestuurd heeft. Hij kan bij de politie ten hoogste melden: "Ik heb enkele bonnen gekocht via internet en deze betaald, de verkoper beweert deze opgestuurd te hebben, maar ze zijn niet toegekomen." Hij kan dus niet zeggen: "Ik heb enkele bonnen gekocht via internet en deze betaald, de verkoper beweert deze opgestuurd te hebben, maar hij heeft dit niet gedaan." Het laatste statement is een misdrijf, het eerste niet. In het eerste statement kan je de verkoper hoogstens beschuldigen van het feit dat hij niet wil opdraaien voor het falen van de post.
Dus tenzij het om veel geld gaat, kan de topic starter gerust aangifte gaan doen, maar vrees ik dat hij daar voor de rest helemaal niets meer van gaat horen... Vandaar: als je kiest voor ongetraceerde verzending, kies dan ook voor een betaalmethode waarbij je je geld kan terugvragen (PayPal, Creditcard).