Handlichting opvragen!

Evertien
Topic Starter

Handlichting opvragen!

#1 , 15 jan 2016 18:13

Ik heb circa 4m geleden een eigendom verkocht ( per compromis getekend ) waarvan midden volgende week de akte verlijdt.

Nu krijg ik vanavond ( vrijdag dus ) een mail van mijn notaris met de vraag of ik eens met mijn bank zou kunnen bellen ivm een hypotheek dat nog op deze eigendom rust en waar voor handlichting dient gevraagd te worden aan de bank.

Volgens mijn notaris is er vandaag met de betrokken bank gebeld en wist men daar te melden dat een handlichting tot 14 dagen kan innemen?

Mijn idee is dat mijn notaris wat laat uit de startblokken schiet? en wie zijn taak is het om een handlichting te vragen, mijn notaris ik ikzelf?

Dank voor het antwoord alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 jan 2016 18:50

Bij een verkoop vraagt de notaris de hypotheekstaat op. deze is recent (een jaar geleden) wat in theorie zou leiden tot een snellere dienstverlening vanuit de overheid. maar omdat die digitalisering net gebeurde in 2015 - een aboluut topjaar inzake woonkredieten en herfinancieringen - is er een zware achterstand. het kan dus perfect zijn dat je notaris zijn werk deed maar pas recent de hypotheekstaat kreeg. Pas op dat ogenblik kan hij de instelling die hypotheek heeft raadplegen en vragen onder welke voorwaarden de hypotheek geschrapt mag worden. Dat is een formaliteit indien er geen schuld meer is. Dat kan een probleem zijn indien de hypotheek bvb genomen werd in professionele kredieten die nog blijven lopen. De meest simpele oplossing is dat u met de bank afspreekt dat de uitsctaande schulden worden terugbetaald.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”