Huurcontract van korte duur - vervroegde opzegging.

Shakading
Topic Starter

Huurcontract van korte duur - vervroegde opzegging.

#1 , 14 jan 2016 18:31

Hallo allemaal,

Kan ik een huurcontract van korte duur vervroegd opzeggen? Ik heb een 3 jarig contract afgesloten die na deze periode mondeling verlengt kan worden. Ik heb al een beetje opgezocht en blijkbaar is dit niet mogelijk alleen als we dit onderling overeenkomen met de verhuurder. In mijn contract staat de volgende clausule:
De huur zal ingaan op: x voor een periode van 3 jaar welke mondeling kan verlengd worden.
De huurder heeft het recht de huur op te zeggen mits de opzeg gebeurt minstens 3 maanden vooraf, en dit per aangetekend schrijven.
Op het einde van het contract staat het volgende:
Voor al hetgeen in onderhavige overeenkomst niet voorzien is, verklaren de partijen zich te gedragen naar de wet op de huurovereenkomsten en alle wetten en gebruiken terzake.
Als ik dit (als juridische leek) zo lees kan ik de huur opzeggen men een opzeg van 3 maanden. Klopt dit?
Of willen ze hiermee zeggen dat ik na 3 jaar de overeenkomst wil verbreken, 3 maanden voor die 3 jaar de opzeg moet doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 jan 2016 18:52

Huurcontract korte duur max 3 jaar is niet opzegbaar, Wel kan je minstens 3 maand voor verstrijken van huurcontract melden dat u het beeindigd.
Doe je dit niet dan word u huurcontract van bij begin een van 9 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Shakading
Topic Starter

#3 , 14 jan 2016 18:57

Dus de enige oplossing is rekenen op de "goodwill" van de verhuurder dat hij ermee akkoord is om de huurovereenkomst te verbreken?
Bij een 9 jarig contract kan ik de huur op elk moment opzeggen mits de opzegtermijn van 3 maanden te respecteren?

Reclame

sloeberken

#4 , 14 jan 2016 19:34

Dus de enige oplossing is rekenen op de "goodwill" van de verhuurder dat hij ermee akkoord is om de huurovereenkomst te verbreken?
Je kan het altijd verbreken, mits een verbrekingsvergoeding, of met onderling overleg.
Bij een 9 jarig contract kan ik de huur op elk moment opzeggen mits de opzegtermijn van 3 maanden te respecteren
Dat klopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Shakading
Topic Starter

#5 , 14 jan 2016 19:54

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik vermoed dat de verbrekingsvergoeding gelijk staat aan het aantal maanden huur die nog in die 3 jaar vallen?
Dus als je nog 1 jaar moet huren moet je nog voor 12 maanden betalen?

Blaatpraat

#6 , 15 jan 2016 08:38

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik vermoed dat de verbrekingsvergoeding gelijk staat aan het aantal maanden huur die nog in die 3 jaar vallen?
Dus als je nog 1 jaar moet huren moet je nog voor 12 maanden betalen?
Dit moet je overeenkomen met je verhuurder.
Meestal wordt in dit geval 2 maanden huur als extra vergoeding gevraagd.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2016 09:51

Huurcontract korte duur max 3 jaar is niet opzegbaar, Wel kan je minstens 3 maand voor verstrijken van huurcontract melden dat u het beeindigd.
Doe je dit niet dan word u huurcontract van bij begin een van 9 jaar.
De infobrochure uitgegeven door de overheid zegt toch iets anders:
2. Huurovereenkomst met
een korte duur
De huurwet voorziet dat de partijen tevens een
overeenkomst kunnen sluiten of verschillende
opeenvolgende overeenkomsten voor een totale
duur van niet meer dan drie jaar.
Noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de
overeenkomst vroegtijdig beëindigen tenzij
contractueel anders werd overeengekomen
.

Vandebos