Aankoop Mazout

MSDetail
Topic Starter

Aankoop Mazout

#1 , 14 jan 2016 09:57

Heb recentelijk mazout aangekocht. Deze aankoop heb ik op internet gedaan. Nadat ik de bestelling
had doorgegeven ontving ik een email waarin staat dat ze uiterlijk voor 14 jan 2016 telefonisch contact opzouden nemen voor de levering. Ook staat in de email het volgende ;

De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien.
Artikel 46 §1, 3de lid WMPC

Echter , ik heb op 13 jan jl. weliswaar een voicemailberichtje van ze ontvangen met het verzoek contact op te nemen , maar daarop was de leverancier steeds niet bereikbaar.
Op 14 januari heb ik niets meer vernomen van de leverancier.

Vraag ; Mag de mazoutleverancier mij dan nog houden aan de aankoop ? of is na 14 januari de koopovereenkomt verlopen ? Mag de leverancier mij na 14 januari nog verplichten de aankoop na te komen ?
Of vervalt na 14 jan de verplichting tot aankoop ?

Normaal gesproken kan een consument toch een aangekocht product ook terugbrengen naar de winkel binnen 8 dagen ? en dan krijg je toch ook je geld terug ? Kan dat bij de aankoop van mazout dan ook ?

Bijvoorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2016 10:24

WMPC bestaat niet meer in die vorm maar zijn essentie is verschoven naar boek VI van economisch recht. Daar kan u het volgende lezen wat betrekking heeft op mazout:

Art. VI.53
De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI.47 voorziet niet uitoefenen voor:
2° de levering of verstrekking van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;

MSDetail
Topic Starter

#3 , 14 jan 2016 11:09

Moet ik daar als consument uit concluderen dat je niet meer van de koopovereenkomst af kan komen ?

Reclame

Lanox

#4 , 14 jan 2016 11:28

Daaruit mag u concluderen dat u voor deze bestelling niet beschikt over een herroepingsrecht (= bestelling binnen bepaalde tijd annuleren zonder opgave van reden en zonder financiële gevolgen).

Dit wil niet zeggen dat de leverancier zich niet moet houden aan het contract, maar ik betwijfel of een rechter zou meestappen in een verhaal waarin u zonder meer de bestelling annuleert vanwege overschrijden van de datum.

denlowie

#5 , 14 jan 2016 11:36

We zijn vandaag toch maar den 14 januari
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox

#6 , 14 jan 2016 11:50

TS spreekt ook van "voor 14 januari"

k.b.

#7 , 14 jan 2016 12:04

TS kan misschien zelf eens contact opnemen met de verkoper en vragen of er een mogelijkheid is dat hij toch nog iets kan "oogsten" van de huidige prijsdalingen ...

Voor een rechtbank ga je met papieren en uitleg niet ver komen in deze casus zou ik zeggen ...

k.b.

Terug naar “Consumenten Koop”