Kat veroorzaakt schade aan voertuigen

Ariel
Topic Starter

Kat veroorzaakt schade aan voertuigen

#1 , 12 jan 2016 20:39

Mijn buurman zijn tuin grenst aan de straatzijde.
Deze tuin is omheint met een muur van 2 meter hoog.
Zijn kat gebruikt onze en andere wagens als klim en afzet punt on op de muur te springen, met als gevolg dat verscheidene auto's diepe krassen vertonen op de caroserie.
De eigenaar hierover aanspreken heeft geen positief resultaat tot gevolg, gezien deze zich beroept op een kat is een vrij dier. Zelf de suggestie om op de muur anti duiven spieks te plaatsen words afgedaan als dierenmishandeling. Maar ondertussen zijn onze beide voertuigen bekrast en komen er steeds krassen bij. Volgens het burgerwetboek is een eigenaar verantwoordelijk voor de schade van of veroorzaakt door zijn huisdieren

Hoe kan ik dit het best oplossen. Politie?, aangetekende ingebrekestelling?

Dank u

Ariel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 13 jan 2016 08:17

kan u bewijzen dat dit door de kat van de buurman komt?

Xenophon

#3 , 13 jan 2016 09:08

U kan hem in gebreke stellen maar dat schrijven zal hij vermoedelijk naast zich neerleggen.

U dient het bewijs te leveren van het feit dat de schade veroorzaakt wordt door de kat van de buren. Indien u dat kan (foto's, expertise, getuigenissen) dan kan u een vordering instellen op basis van art. 1382 / 1385 van het burgerlijk wetboek.

Wat u zou kunnen doen is hem oproepen in verzoening of een procedure bij de vrederechter starten en uw argumentatie brengen. Indien hij die niet betwist en erkent dat het wel degelijk zijn kat is die schade aanbrengt aan uw wagen maar louter zijn niet dienende 'een kat is een vrij dier' redenering brengt (kans is nihil indien hij een advocaat neemt of advies wint) dan zal hij de mist ingaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2016 10:16

Je kan ook uw wagen ergens anders parkeren.

tira00

#5 , 13 jan 2016 10:28

Wou net hetzelfde antwoorden mava, en ik denk dat een vrederechter dat waarschijnlijk ook gaat zeggen....

Xenophon

#6 , 13 jan 2016 10:48

Op een ander plek parkeren is misschien een goed common-sense argument maar m.i. een zeer pover juridisch argument, vooropgesteld dat parkeren op die bepaalde plek niet verboden is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Blaatpraat

#7 , 13 jan 2016 10:51

Dus die kat mag dan aan andere auto's schade toebrengen, als TS zijn/haar auto ergens anders parkeert?

sloeberken

#8 , 13 jan 2016 11:19

Aansprakelijkheid voor dieren (art. 1385 BWB)

Wie dieren onder zijn hoede heeft is juridisch verantwoordelijk voor de schade die deze veroorzaken.

Meestal is ‘de hoeder’ de eigenaar maar het kan ook iemand anders zijn, bijv. de uitbater van een manege of de dierenarts aan wie het dier tijdelijk is toevertrouwd, de buurman die met de hond gaat wandelen…

- Over dieren met 'vrije loop' (katten, reisduiven...) bestaat enige onduidelijkheid. Er wordt van uitgegaan dat 'de hoeder' voor hen niet aansprakelijk is - men kan zich er wel voor laten verzekeren (in het kader van een familiale verzekering). Hoe dan ook is het al dan niet aansprakelijk stellen van 'de hoeder' een feitenkwestie, waarover een rechtbank zelfstandig kan beslissen op basis van een handeling of het ontbreken van een handeling van 'de hoeder' van bijv. een kat.

-- Zie 'het kattenvonnis' van het Vredegerecht Roeselare van 21 april 2005 op elfri.be / in Rechtskundig Weekblad 2007 nr. 36 p. 1511

http://www.elfri.be/aansprakelijkheid-voor-dieren
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ariel
Topic Starter

#9 , 13 jan 2016 18:08

Wij hebben de kat meerdere malen onze en andere auto's zien gebruiken als klimpaal om de tuin te betreden.Het verplaatsen van je auto lijkt niet de oplossing. Als je last hebt gehad van een inbreker hoop ik ook dat de politie jouw niet gaat aanraden om te verhuizen, maar gaan ze de oorzaak aanpakken.
Laatst gewijzigd door Ariel op 13 jan 2016 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ariel
Topic Starter

#10 , 13 jan 2016 18:09

A
Laatst gewijzigd door Ariel op 13 jan 2016 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Ariel
Topic Starter

#11 , 13 jan 2016 18:14

In onze wijk zijn de parkeer plaatsen al zeer zuinig gezaaid, 6 plaatsen voor 20 huizen. Twwe straten verder gaan parkeren om een kat te vermijden omdat eigenaars weigeren een kat op te voeden. Of nog maar weigeren om een hindernis op die bepaalde muur te zetten zodat de kat de muur niet meer gebruikt is een ver gezochte oplossing. Voor mij is het heel simpel, als eigenaar van een mechelse herder.... Als je geen dieren kan opvoeden moet je er geen houden. Je kan perfect je kat leren om over het poortje of een luik in een poortje je eigendom te betreden.... Maar dan moet je er tijd insteken... Ik moet ook niet met zulke uitvluchten komen als mijn hond de banden van zijn motor zou doorboren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jan 2016 20:29

Al eens geprobeerd een kat op te voeden? Veel plezier gewenst dan.

sloeberken

#13 , 13 jan 2016 20:48

Als je geen dieren kan opvoeden moet je er geen houden. Je kan perfect je kat leren om over het poortje of een luik in een poortje je eigendom te betreden.... Maar dan moet je er tijd insteken...
Ge kunt een leeuw ook opvoeden, beetje gezond verstand. Ben je zeker dat dit van de kat komt, de onze zit gedurig op mijn auto zonder een krasje.
Is dat een kras of hoeveel naast elkaar, een kat steekt haar klauwen uit als ze in een noodsituatie is.
Zijn kat gebruikt onze en andere wagens als klim en afzet punt on op de muur te springen, met als gevolg dat verscheidene auto's diepe krassen vertonen op de caroserie.
Is dit niet eerder van vandalisme, dan van de kat.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 13 jan 2016 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#14 , 13 jan 2016 20:51

Laar de kat dagelijks Red Bull drinken, dan krijgt ze vleugels en kan ze over de muur vliegen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika

#15 , 13 jan 2016 21:22

Staan de wagens niet te dicht bij de afsluiting? Het lijkt me niet normaal dat een kat van op de rijbaan naar de afsluiting kan springen. Misschien toch beter geen energie drank meer geven.

Terug naar “Andere”