Samenwonen met vriendin die invaliditeits uitkering heeft

stevenvd007
Topic Starter

Samenwonen met vriendin die invaliditeits uitkering heeft

#1 , 03 dec 2015 21:35

Beste mijn vriendin en ik zouden een volgende stap in onze relatie nemen.
Zij heeft een invaliditeitsuitkering en een dochter in co ouderschap die fiscaal ten laste staat bij de papa
Ik werk voltijds en heb een zoon die fiscaal bij mij ten laste staat.

Wij zouden feitelijk willen gaan samen wonen op notaris.be vind ik hier het volgende over
ulp en bijstand

Ongehuwd samenwonenden zijn niet verplicht elkaar te helpen en elkaar ”het nodige” te verschaffen, tenzij de partners hierover schriftelijke afspraken hebben gemaakt.

Geld en bezit

Wie feitelijk ongehuwd samenwoont, moet het stellen zonder al de bijzondere wetten omtrent het vermogen en de schulden van de samenwoners: er zijn geen specifieke verplichtingen, noch bijzondere rechten, tenzij de samenwoners dat zelf zijn overeengekomen.
Bij wettelijke samenwoning geldt als wettelijke verplichting dat iedere partner bijdraagt in de lasten van de samenwoning naargelang zijn/haar mogelijkheden. De rest (het spaarsaldo) blijft afzonderlijk. In het samenwoningscontract kan men deze lasten omschrijven.

Wil dit nu zeggen dat zij zo haar invaliditeitsuitkering behoud zolang wij niet trouwen of dit wettelijk registreren?
Haar adres zou dus wel bij mij staan dus ze pleegt op zich geen fraude maar we zouden alles zeker in het begin gescheiden houden?
En indien dit toch invloed heeft komt zij dan bij mij ten laste?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio

#2 , 06 jan 2016 00:40

Ik veronderstel dat je ondertussen al bij de mutualiteit geïnformeerd hebt. Maar ze zal haar volledige invaliditeitsuitkering niet behouden... Dit is het "leuke" van stomme Belgische wetten om mensen arm te houden: je mag je huis met niemand delen (zelfs niet met een totale vreemde) zonder financiële gevolgen voor uitkeringen, kinderbijslag enz.

JPV

#3 , 06 jan 2016 05:33

Je kan wel degelijk voor sommige wetgeving je woning delen, zolang je echter maar een apart huishouden hebt. Zomaar om het even welke woning delen en ook het bed delen, geeft idd geen recht. Er moet, alvast voor werkloosheidsuitkeringen, een effectief apart huishouden zijn. dat is feitelijk te bekijken, maar het hebben van een aparte deurbel is bvb al een indicatie.

Het leuke van de Belgische wetgeving is dat men de uitkeringen hoger gemaakt heeft voor alleenstaanden of gezinshoofden. Daar hangen nu eenmaal voorwaarden aan. Zoniet kan je kiezen voor een uitkering als samenwonende zonder gezinslast. Dan zal je uitkering nooit stijgen of dalen omwille van een veranderde gezinstoestand.

Reclame

Scorpio

#4 , 12 jan 2016 23:32

Dus JPV, als iemand bv eigenaar is van zijn huis, een uitkering heeft, maar bv hypotheek niet meer kan betalen, kan hij dan zogezegd een kamer in zijn huis verhuren (met domiciliatie) aan een wildvreemde zonder dat dit gevolgen heeft op de uitkering? Ik dacht van niet. In andere landen is dit mogelijk en heel courant. De financiële lasten van iemand die van een uitkering leeft kan positieve gevolgen hebben. Bv iemand die werkloos is, heeft een groter budget om werk te zoeken (want werk zoeken is echt niet gratis!! er hangen heel wat onkosten aan vast als je het goed wil doen). Iemand op invaliditeit kan een betere behandeling betalen.

JPV

#5 , 13 jan 2016 07:33

Dus JPV, als iemand bv eigenaar is van zijn huis, een uitkering heeft, maar bv hypotheek niet meer kan betalen, kan hij dan zogezegd een kamer in zijn huis verhuren (met domiciliatie) aan een wildvreemde zonder dat dit gevolgen heeft op de uitkering? Ik dacht van niet.
dat zeg ik dan ook helemaal niet. Er zijn diverse arresten over samenhuizen in 1 woning en hoe bvb de RVA daar moet tegenover staan.
In andere landen is dit mogelijk en heel courant. De financiële lasten van iemand die van een uitkering leeft kan positieve gevolgen hebben. Bv iemand die werkloos is, heeft een groter budget om werk te zoeken (want werk zoeken is echt niet gratis!! er hangen heel wat onkosten aan vast als je het goed wil doen). Iemand op invaliditeit kan een betere behandeling betalen.
Wat andere landen doen, heeft hier weinig invloed op de juridische vraag. Onthou echter dat in andere landen er ook vaak geen extra vergoeding is voor gezinshoofden etc. Daar maakt het voor de overheid dus geen verschil als je met 10 man samenwoont in 1 woning, je krijgt toch altijd evenveel.

Terug naar “Andere”