Garantie tweedehandswagen export Duitsland naar België

GolfGTI
Topic Starter

Garantie tweedehandswagen export Duitsland naar België

#1 , 11 jan 2016 22:20

Beste forumleden,

Op 25 april 2015 kocht ik een tweedehandswagen bij een Duitse Volkswagen dealer. Ikzelf ben Belg.
Ongeveer 3 weken hiervoor ben ik de wagen gaan bezichtigen. De wagen stond geadverteerd als een zogenaamde 'Das Welt'-wagen. Dit zijn wagens die op een zeer groot aantal punten getest worden voor verkoop en waarop één jaar lang de officiële Volkswagen-garantie geldt. Ik sprak de verkoper hierover aan en hij zei dat ik bij een gebrek hier in België gewoon naar de lokale dealer kan gaan waarna de dealers onderling de zaak regelen. Hierna kwamen we een prijs overeen en werd er een factuur getekend. Op dit factuur werd de éénjarige garantie vermeld. Deze versie van het factuur heb ik nog in mijn bezit

Na mijn eerste bezoek moest ik ca. 3 weken wachten alvorens ik de wagen kon ophalen. Tijdens deze periode heb ik heel wat e-mailcontact gehad met de verkoper. Eens deze periode verstreken was ben ik dus een tweede maal naar de dealer gereden om de wagen op te halen. Alles werd keurig afgehandeld tot net voor vertrek. Plots beweerde de Duitse VW-verkoper dat ik geen recht meer had op garantie omdat de wagen geëxporteerd werd naar België. Hierbij doorstreepte hij de zin waarin de garantie stond vermeld en moest ik dit tekenen of ik kon de wagen laten staan. Ik wil even vermelden dat de dealer zich op 650 km van mijn woonplaats bevindt (en dat wist de verkoper maar al te goed). Hij had dit makkelijk tijdens de wachttijd van 3 weken met een e-mail kunnen aangeven.

Is dit wettelijk wat de verkoper (VW-dealer) hier doet of heb ik geen poot meer om op te staan omdat ik zijn aangepast factuur heb getekend?

Ik heb al wat gegoogeld en bvb. op deze sites (http://www.eccbelgie.be/wagens-bestemd- ... s41721.htm en http://www.eccbelgie.be/de-garantie-in- ... s40481.htm) lees ik het volgende:

'In het garagistenwereldje circuleert de idee dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de garantie op wagens bestemd voor export. Vele garagisten geloven dan ook oprecht dat zij die garantie niet moeten dekken. Maar in de realiteit geldt in heel Europa een garantie van 2 jaar op de verkoop van alle consumptiegoederen, ook op de verkoop van een tweedehandswagen. De wet laat echter toe dat de garantie voor tweedehandsartikels contractueel ingekort wordt tot 1 jaar. Lees dus aandachtig de details van het contract.'

'Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.'

Heeft misschien iemand wat meer kennis van de Duitse taal en kan die mij een gepaste wettekst in het Duits overmaken zodat ik dit kan vermelden in mijn e-mail naar de VW-dealer? Er is namelijk een motordefect opgetreden dat mogelijk zeer duur kan uitdraaien. De wagen wordt woensdag onderzocht door de lokale VW-dealer. Hierna zou ik graag de Duitse dealer willen contacteren met de juiste info (moest ik in mijn recht zijn).

Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 12 jan 2016 09:13

Spreekt het verkoopsdocument over 'Garantie' of 'Gewährleistung'? Beiden betekenen niet hetzelfde; de duitse term 'Garantie' is zuiver contractueel tussen koper/verkoper en er kan van afgeweken worden. Indien dus dergelijke bepaling geschrapt werd kan u daar niets tegen inbrengen.

Die Gewährleistungsfrist beträgt auch bei Gebrauchtwagen 2 Jahre. Tritt der Mangel in den ersten 6 Monaten auf, dann wird automatisch davon ausgegangen, dass der Mangel schon beim Kauf vorhanden war. Erst nach dieser Frist muss der Käufer beweisen, dass der Mangel dem Verkäufer zuzuschreiben ist. Sie müssen zumindest glaubhaft machen, dass der Schaden nicht durch einen Bedienungsfehler entstanden ist.

Gewährleistung, die auf der im BGB verankerten Mängelhaftung beruht, kann bei Gebrauchtwaren nur ausgeschlossen werden, wenn der Verkäufer eine Privatperson ist. Geschäftsleute können die Gewährleistung nicht ausschließen. Das gilt nicht nur für Autohändler oder Werkstätten, sondern auch z.B. für den Metzger, wenn er seinen Geschäftswagen verkauft. Allerdings können diese die Gewährleistung auf ein Jahr begrenzen.

Häufig ist es so, dass Sie sowohl eine freiwillige Garantie auf Ihren Gebrauchtwagen haben, als auch die im Gesetz verankerte Gewährleistung. Diese Ansprüche können sich teilweise erheblich unterscheiden. So kann zum Beispiel bei der Garantie der sofortige Umtausch möglich sein, während bei der Gewährleistung die Nachbesserung geduldet werden muss. Schauen Sie in diesen Fällen genau hin, was die Garantie bietet und entscheiden Sie, welche Regelungen für Sie günstiger sind. Der Kunde hat die Wahl, ob er, wenn beides möglich ist, lieber die Garantie oder die Gewährleistung in Anspruch nimmt.

Ik denk dat u bij een geschil best een Duits advocaat vraagt een brief op te stellen voor de garage. Ik weet ook niet of men bij de merkvertegenwoordiger in België zomaar een buitenlandse waarborg zal honoreren. Da's dan het nadeel van in het buitenland kopen indien er een probleem is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#3 , 12 jan 2016 09:55

1 of 2 jaar garantie bij een tweedehandswagen is verplicht in de ganse europese unie.

http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm

Het netwerk van de Europese Centra voor de Consument werd opgericht door de Europese
Commissie om gratis bijstand te verlenen aan de consumenten in de Europese Unie.
ECC België
Hollandstraat 13
1060 Brussel
tel: 02 542 33 46
fax: 02 542 32 43
info@eccbelgie.be
www.eccbelgie.be
Gratis juridisch advies: elke werkdag van 9 u. tot 12.30 u. en van 13.30 u. tot 17 u.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

GolfGTI
Topic Starter

#4 , 12 jan 2016 19:26

Op het factuur staat: 'Inkl. 1 Jahr Car Gebraichtwagengarantie, Bedingungen laut Garantiegeber'.
Zoals Sloeberken aanhaalt zijn autoverkopers in de EU toch verplicht om 1 jaar garantie te geven?

Xenophon

#5 , 12 jan 2016 19:40

Ja en die hebt u, maar hetgeen u aanhaalt uit de factuur is iets anders en daar ka van afgeweken worden, het is een soort contractuele uitbreiding van de wettelijke waarborg. Cf de tekst die ik hierboven kopieerde en de bepalingen over 'Gewährleistungsfrist'. Alleen, na 6 maanden dient u blijkbaar te kunnen aantonen dat de schade aan de verkoper toerekenbaar is of, zoals de site het stelt hierboven (vrij vertaald): u dient minstens aannemelijk te maken dat de schade niet het gevolg is van een bedieningsfout.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

GolfGTI
Topic Starter

#6 , 12 jan 2016 19:43

Dus conclusie, ik heb geen recht op enige vorm van compensatie van de kosten, ook niet als ik de wagen naar een Duitse VW-dealer breng?
Hier een link naar de 'Das Welt'-garantie: http://www.volkswagen.de/de/gebrauchtwa ... echen.html.
'Gebrauchtwagengarantie
Das Vertrauen in unsere eigene Arbeit geben wir gerne weiter: in Form eines Garantieversprechens. Alle Gebrauchtwagen mit dem Qualitätssiegel „Das WeltAuto“ werden mit einer mindestens 1-jährigen Gebrauchtwagengarantie ausgestattet. So bleiben Sie vor größeren finanziellen Risiken geschützt.'

sloeberken

#7 , 12 jan 2016 19:45

Alleen, na 6 maanden dient u blijkbaar te kunnen aantonen dat de schade aan de verkoper toerekenbaar is
Dat is bij alle consumenten garanties van toepassing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#8 , 12 jan 2016 20:13

Dus conclusie, ik heb geen recht op enige vorm van compensatie van de kosten, ook niet als ik de wagen naar een Duitse VW-dealer breng?
Hier een link naar de 'Das Welt'-garantie: http://www.volkswagen.de/de/gebrauchtwa ... echen.html.
'Gebrauchtwagengarantie
Das Vertrauen in unsere eigene Arbeit geben wir gerne weiter: in Form eines Garantieversprechens. Alle Gebrauchtwagen mit dem Qualitätssiegel „Das WeltAuto“ werden mit einer mindestens 1-jährigen Gebrauchtwagengarantie ausgestattet. So bleiben Sie vor größeren finanziellen Risiken geschützt.'
Ik zou u adviseren om exact uit te zoeken hoe het staat met die DasWelt commerciële garantie, of er territoriale beperkingen zijn en of de dealer deze mocht schrappen. Daarvoor zal u bij VW in Duitsland moeten zijn.

Daarnaast hebt u nog de wettelijke garantie, die blijft lopen. Enig probleem indien ze niet meewillen: dan zal u een procedure dienen op te starten in Duitsland. De initiële bewijslast over het defect ligt bij u. Indien VW echt lastig gaat doen dan kan het een pijnlijke ervaring worden.

Wanhoop niet, tracht eventueel via een Duits advocaat eens te kijken wat er kan gedaan worden, mijn ervaring is dat Duitsers in het algemeen correct zijn, ze geven geen cadeaus maar voeren een overeenkomst in principe loyaal uit.

Terug naar “Consumenten Koop”