#3 , 12 jan 2016 16:17
Voorafgaande opmerking: ik ben niet 100% zeker van hetgeen volgt maar.
1. Toelaatbaarheid tot CSR: Art. 1675/2:
Art. 1675/2.<Ingevoegd bij W 1998-07-05/57, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-1999> Elke natuurlijke persoon (...), die geen koopman is in de zin van artikel 1 van het Wetboek van Koophandel kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen. <L 2004-07-16/31, art. 136, 046; Inwerkingtreding : 01-10-2004>
Indien de in het eerste lid bedoelde persoon vroeger koopman is geweest, kan hij dat verzoek slechts indienen ten minste zes maanden na het stopzetten van zijn handel of, zo hij failliet werd verklaard, na de sluiting van het faillissement.
De persoon waarvan de minnelijke of gerechtelijke [1 aanzuiveringsprocedure]1 werd herroepen bij toepassing van artikel 1675/15, § 1, [1 ...]1 kan gedurende een periode van vijf jaar te rekenen vanaf de datum van het vonnis van herroeping geen verzoekschrift tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen.
2. Definitie koopman:
Artikel 1. <W 1997-10-21/30, art. 2, 008; Inwerkingtreding : 07-12-1997> Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen, bij de wet daden van koophandel genoemd, en daarvan, hoofdzakelijk of aanvullend, hun gewoon beroep maken.
en
Art. 10. <W 1997-10-21/30, art. 2, 008; Inwerkingtreding : 07-12-1997> (...)
(De gehuwde vrouw) wordt niet geacht openbare koopvrouw te zijn wanneer zij er zich toe bepaalt de waren uit de handel van haar man in het klein te verkopen; zij wordt alleen geacht dit te zijn wanneer zij afzonderlijk handel drijft.
TS gaf aan in loondienst te zijn, ik veronderstel dat ze dus geen koopman is in de zin van art. 1 Wetboek van koophandel. Waarom zou ze dan principieel niet tot een csr toegelaten kunnen worden? Is de echtgenoot overigens een koopman? Elke koopman is een zelfstandige maar niet elke zelfstandige is een koopman.
TS: onder welk huwelijksvermogensstelsel bent u getrouwd?
Dat gezegd zijnde: is er inderdaad sprake van een onmogelijkheid om op duurzame wijze de schulden te betalen? Indien u perfect kan betalen maar enkel verlost wenst te zijn van die 200 EUR/maand loonoverdracht maar er voorts geen overmatige schuldenlast is dan zal de csr-vlieger niet opgaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.