Samenwonen met ander koppel

Michiel1989
Topic Starter

Samenwonen met ander koppel

#1 , 11 jan 2016 18:21

Hallo,

Is er ergens een site waar ik kan berekenen wat de gevolgen zijn voor Loon/Belastingen als je gaat samenwonen met een ander koppel?
Of iemand die hier het antwoord op weet? :)

Dus 2 koppels (2 mannen, 2 vrouwen) die op hetzelfde adres zijn ingeschreven (domicilie)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 jan 2016 18:23

Geen gevolgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2016 19:05

Alleen moet het gebouw wel voldoen aan de Vlaamse wooncode.

Reclame

JPV

#4 , 11 jan 2016 19:09

Voor bepaalde premies (bvb renovatiepremie) of uitkeringen kan dit wel gevolgen hebben. Voor loon en dergelijke op zich niet.

Michiel1989
Topic Starter

#5 , 11 jan 2016 19:23

Dank voor de reacties. Is al positief.

Ivm wooncode, waaraan moet hij juist voldoen dan?

JPV

#6 , 11 jan 2016 20:29

o.a. voldoende groot om 4 personen te huisvesten. Op een studio met 1 slaapkamer en maar 30m² ruimte mag je bvb niet met 4 personen wonen.

Of die 4 personen nu 4 singles zijn of 2 koppels of 1 harem vormen, maakt daarvoor overigens niet uit.

Michiel1989
Topic Starter

#7 , 12 jan 2016 09:44

Ah ok, ja dat zal geen probleem zijn.
Huis was eerder villa + kangoeroewoning (220 vierkante meter + 100 vierkante meter)

Willen dit eigenlijk eigenlijk omvormen tot 1 woning, vooral omdat men in een kangoeroewoning niet wettelijk kan samenwonen/trouwen (volgens vlaanderen, mail van hun gehad)
Normaal gezien kan dit dan ook binnen 10 jaar terug omgevormd worden tot kangoeroewoning voor 2 65+ers dan.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2016 09:58

Als je echt twee aparte wooneenheden maakt (dus elk koppel eigen living, keuken, badkamer, slaapkamers, etc...) is het misschien interessant om het huis effectief op te splitsen (12A en 12B bijvoorbeeld)? Elk koppel is dan effectief op een ander adres gedomicilieerd.

Want wat loon en belastingen betreft, heeft het misschien geen gevolgen om samen op één adres te wonen, maar als één van de 4 personen zware schulden maakt, kan de deurwaarder wel de spullen van alle 4 de personen komen opladen! Ook indien er personen werkloos worden, zal de uitkering afhankelijk zijn van alle anderen die er gedomicilieerd zijn. Het heeft dus weldegelijk andere gevolgen om met 2 koppels op één adres te wonen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#9 , 12 jan 2016 11:29

bij een kangoeroewoning zal dat niet echt een probleem zijn. Een aparte gezinssituatie kan dan wel bewezen worden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”