echtscheidingswet

georges
Topic Starter

echtscheidingswet

#1 , 28 aug 2008 18:56

Misschien kwam dit al eerder aan bod maar ik informeer toch nog maar even.
gehuwd in 1983 en met EOT gescheiden in 2001 ( dus 18 jaar gehuwd)
4 kinderen waarvan al 3 volwassen, echtgenote krijgt pers. onderhoudsgeld tot zij werk vindt, zij weigert te werken en stempelt al 18 jaar. is ook niet zinnens om werk te zoeken niettegenstaande zij al met vrucht een opleiding via RVA volgde.
Is de nieuwe echtscheidingswet ook op mij van toepassing die zegt dat er betaald moet worden gelijk aan de periode dat men gehuwd was ( 18 jaar dus voor mij )
vanaf wanneer begint deze termijn eventueel te lopen? is er een nieuw vonnis nodig om dit te bekomen ?

met dank,

Georges,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 28 aug 2008 19:06

ja dat is hier ergens behandeld geweest

via zoeken (links bovenaan het JF-forum) zou je er moeten kunnen geraken

de nieuwe scheidingswet noemt men
EOO

Het zou handig zijn dat die draad terug besproken wordt gelet men daar nog niet wist wat de rechtspraak ons ging brengen, nu weten we normaliter wat meer

wil je wel helpen in de mate van het mogelijke in die zoektocht naar de bedoelde draad

RR

Lex

#3 , 29 aug 2008 13:20

Is de nieuwe echtscheidingswet ook op mij van toepassing die zegt dat er betaald moet worden gelijk aan de periode dat men gehuwd was ( 18 jaar dus voor mij )
vanaf wanneer begint deze termijn eventueel te lopen? is er een nieuw vonnis nodig om dit te bekomen?
Voor zover ik weet is de nieuwe wet NIET van toepassing op oude EOT echtscheidingszaken.
Laatst gewijzigd door Lex op 29 aug 2008 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

bemiddelaar

#4 , 29 aug 2008 13:36

De nieuwe wet is niet van toepassing bij oude EOT's, maar is wel van toepassing bij vonnissen in het kader van echtscheiding op grond van feiten

Ik citeer hierbij artikel 42 van de wet van 27 april 2007 (Wet betreffende de hervorming van de echtscheiding).

Artikel 301, § 4, van hetzelfde Wetboek, zoals gewijzigd bij artikel 7, is van toepassing op de uitkeringen tot levensonderhoud, die zijn vastgesteld door een vonnis dat voorafgaat aan de inwerkingtreding van deze wet. Indien de duur van de uitkering niet werd bepaald, neemt de in artikel 301, § 4, bepaalde termijn een aanvang op de datum van de inwerkingtreding van deze wet (1 september 2007). Indien de duur van de uitkering werd bepaald, blijft deze duur van toepassing, zonder dat ze de beperking waarin wordt voorzien in het tweede lid kan overschrijden.

Voorbeeld: man en vrouw zijn 10 jaar getrouwd. Op 3 juni 1990 werd de echtscheiding op grond van beschuldigende feiten uitgesproken waarbij de rechtbank besliste dat de man onderhoudsgeld aan de vrouw diende te betalen. Er werd op dat moment geen termijn uitgesproken. Ten gevolge van deze nieuwe wet zal de vrouw nog tot 1 september 2017 onderhoudsgeld ontvangen, daarna stopt - bij toepassing van de nieuwe wet - de betaling (tenzij buitengewone omstandigheden kunnen aangetoond worden).

j.demoor

#5 , 30 aug 2008 11:00

“Art.301...§ 4. De duur van de uitkering mag niet langer zijn dan die van het huwelijk...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.42...§ 5. Artikel 301, § 4, van hetzelfde Wetboek, zoals gewijzigd bij artikel 7, is van toepassing op de uitkeringen tot levensonderhoud, die zijn vastgesteld door een vonnis dat voorafgaat aan de inwerkingtreding van deze wet.Indien de duur van de uitkering niet werd bepaald, neemt de in artikel 301, § 4, bepaalde termijn een aanvang op de datum van de inwerkingtreding(=01/09/2007) van deze wet.Indien de duur van de uitkering werd bepaald, blijft deze duur van toepassing, zonder dat ze de beperking waarin wordt voorzien in het tweede lid kan overschrijden.”(27 APRIL 2007. - Wet betreffende de hervorming van de echtscheiding,B.Staatsblad 07/06/2007).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”