Gepland verlof tijdens ziekte periode

Flyby83
Topic Starter

Gepland verlof tijdens ziekte periode

#1 , 11 jan 2016 17:22

Mijn werkgever doet moeilijk over het recupereren of uitbetalen van geplande verlofdagen die tijdens een ziekte periode vallen.

Ik had een week verlof gepland staan. Om medische redenen werd ik de twee weken er voor thuis geschreven door mijn dokter. Dit zou normaal eindigen aansluitend voor mijn geplande verlof.
Aangezien ik niet hersteld was, werd mijn ziekteverlof verlengd met een aantal weken door de dokter. Door omstandigheden kon ik enkel telefonisch contact hebben met mijn dokter aan het begin van de geplande verlof periode en heb ik de dokter pas een week later fysiek kunnen zien. Hierdoor is het tweede attest gedateerd na het geplande verlof maar de voorgeschreven ziekte periode op de attesten is wel aansluitend en de dokter ondersteunt dit volledig.

Toch argumenteert de werkgever omwille van 'interne procedures tegen werkverzuim' dat ze het geplande verlof niet kunnen laten recupereren of uitbetalen omdat het tweede attest gedateerd is na het geplande verlof, ook al is de voorgeschreven ziekteperiode aansluitend.

Die redenering kan ik niet begrijpen omdat ik wel degelijk ziek was, dat de dokter dit ondersteunt en daarbij heeft de werkgever geen enkele reden heeft om te twijfelen aan mijn integriteit, wel in tegendeel.
Maar kan dit zomaar? De voorgeschreven ziekteperiode op de attesten is aansluitend. Ook al kon mijn dokter mij op dat moment niet fysiek zien, heb ik er wel contact mee gehad en staat deze volledig achter de aanéénsluitend voorgeschreven ziekte periode.
Ondanks dat ik op meer respect en medeleven van mijn werkgever had gerekend, heb ik toch ook wettelijk recht om deze verlofdagen te laten recupereren of uitbetalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jan 2016 17:51

heb je de verlenging van je ziekte én het ziektebriefje op tijd volgens het arbeidsreglement binnengebracht? meer dan waarschijnlijk niet, gezien er een week tussenzat voor je naar de dokter ging.

Reclame

Terug naar “Andere”