Snelste manier om te scheiden?

Lessismore
Topic Starter

Snelste manier om te scheiden?

#1 , 28 aug 2008 17:51

Mijn echtgenote en ik willen scheiden, ik vroeg me af hoelang zoiets duurt, het mag van ons beiden zeer snel gaan.
Iemand vertelde me dat het kan op 4 weken?
Wij maken geen ruzie, en zullen een goede overeenkomst regelen qua inboedel en huis. We hebben geen kinderen.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2008 18:11

Als jullie al zes maanden feitelijk gescheiden leven kan het heel snel gaan.

Je hebt dan de keuze:

- echtscheiding bij onderlinge toestemming: ga naar de notaris, die is noodzakelijk omdat er een huis is. Je moet maar één maal voor de rechter verschijnen. Je moet dan een overeenkomst afsluiten over alles en die op de rechtbank neerleggen. Vergeet niet in het verzoekschrift te vragen dat je maar 1 maal moet verschijnen.
- gezamenlijk verzoekschrift neerleggen bij de rechtbank: echtscheiding op grond van duurzame ontwrichting (art. 229, § 2 B.W.). Geen overeenkomst noodzakelijk. Een maal op de rechtbank verschijnen en een maand later volgt het vonnis.

Als jullie nog geen zes maanden feitelijk gescheiden leven:
- echtscheiding bij onderlinge toestemming: zie hierboven maar je moet nog een tweede maal voor de rechtbank verschijnen, drie maand na de eerste verschijning
- verzoekschrift op grond van duurzame ontwrichting (art. 229, § 1 B.W.). Maar dan moet je die duurzame ontwrichting bewijzen met feiten.

scorpioen

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 28 aug 2008 18:53

destijds berichte TV-zender EEN hierover
Eenzelfde verhaal hier maar dan in videovorm van 1min33

http://www.baso.be/VIDEO+AUDIO/Nieuwe_S ... 082007.wmv
Wij maken geen ruzie, en zullen een goede overeenkomst regelen qua inboedel en huis.
Hier kan een bemiddelaar in familiale zaken of een advocaat die dezelfde opleiding heeft gedaan om die titel te mogen dragen jullie in dit proces tot het bekomen van die goede overeenkomsten bijstaan en ze kunnen jullie eventueel veel geld besparen

Dit is niet alleen het snelste, ook het goedkoopste.

Zowel die bemiddelaar als die advocaat passen deze regels zelf toe in hun eigen (echt)scheidingsproblematiek, zeker als er kinderen zijn.

RR

Reclame

Lessismore
Topic Starter

#4 , 28 aug 2008 19:45

Dus, de notaris maakt alles over naar de rechtbank en dan moet je 2 keer verschijnen? Als we nu zeggen dat we al zes maand feitelijk gescheiden (bedoel je apart wonend?) zijn of kan dat zomaar niet?
Prijzen? Notaris? Rechtbank?
Alvast bedankt voor de reacties!

Rebel-with-a-cause

#5 , 28 aug 2008 20:47

Je bent maar 'feitelijk gescheiden' als je kan aantonen dat je niet meer op hetzelfde adres 'woonachtig' bent. Zeggende woorden hebben geen bewijskracht.

roderidder

#6 , 28 aug 2008 22:03

Zeggende woorden hebben geen bewijskracht
amen

alhoewel... :?: Waarom stellen rechters dan vragen aan partijen die in persoon aanwezig moeten zijn op dat soort (EOT) zittingen, bij EOO weet ik het niet 100% zeker. Op het eerste zicht lijkt het me aannemelijk dat bij de snelste EOO ook tegenspraak moet zijn, het rare daarvan is dat de tegenspraak een overeenkomst is

scorpioen help me aub of ik begrijp hier achtereen in deze post mijn eigen woorden zelf niet meer

RR

roderidder

#7 , 28 aug 2008 22:25

Prijzen?
Notaris?
Rechtbank?
variable
eerste consultatie vb. wat kost het bij U? wordt gratis op geantwoord
ja
Alvast bedankt voor de reacties!
graag gedaan, dat is hier nu service van het huis

RR

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2008 22:31

Art. 1291bis. <Ingevoegd> Indien de echtgenoten aantonen dat ze op het ogenblik waarop de vordering wordt ingediend al meer dan zes maanden feitelijk gescheiden zijn, worden ze vrijgesteld van de verschijning waarin voorzien wordt in artikel 1294.

De feitelijke scheiding moet dus bewezen worden. In de praktijk is dit de inschrijving in de bevolkingsregisters op een afzonderlijk adres.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tegenspraak: contradictoir vonnis / vonnis op tegenspraak (jugement contradictoire)
(burgerlijk procesrecht) een vonnis in een geschil waarin de procespartijen hun zaak hebben bepleit of hun visie op het rechtsconflict hebben gegeven of in een strafzaak waarbij de verdachte ter zitting is verschenen.

Gerelateerde termen: verstekvonnis

zie voor juridische termen: http://www.juridischwoordenboek.be/

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”