Kopie paspoort bij aankopen

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Kopie paspoort bij aankopen

#16 , 07 jan 2016 14:00

Denk je nu echt dat de mensen aan de kassa van de mediamarkt denken in termen van "de privacywetgeving overtreden"? Beetje serieus blijven, hé. Da's zoals een kassierster die een eco-cheque aanvaard voor een product waar deze niet voor mag gebruikt worden. In principe is dit ook "fraude". Die mensen doen hun werk zoals ze "denken" dat ze het moeten doen. Sommigen denken daarbij verkeerd.

De kassierster waarover sprake zal er echt van overtuigd geweest zijn dat de ID-kaart nodig was voor de garantie. Die had op dat moment echt niet het gedacht: "Ik wil die mens zijn ID-kaart uitlezen, zodat mijn werkgever met zijn privé-gegevens vanalles en nog wat kan doen. Ik ga hier zijn privacy eens serieus met de voeten treden." Ik denk niet dat die mensen daar tijd voor hebben...

Om op de vragen van de TS te antwoorden:
Ik stel mij de vraag of een keten zoals mediamarkt dit wettelijk wel mag doen ?
Zo'n keten mag inderdaad vragen of ze de ID kaart mogen inlezen. Iedereen heeft echter ook het recht om dit te weigeren.
Wat kan er foutlopen nu mijn dochter dit gedaan heeft ??
Niet erg veel. Ze kan promoties of reclame van deze keten krijgen. Als ze dit niet meer wenst, kan ze de keten altijd vragen haar persoonlijke gegevens uit hun databank te wissen.
Waar deze praktijk melden indien dit niet wettelijk is ?
Er valt niet veel te melden. Keten heeft niets onwettigs gedaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#17 , 07 jan 2016 14:04

Net daarom dat ik zeg dat de winkel het moet opvolgen.

Xenophon

#18 , 07 jan 2016 14:09

Het is niet omdat ze mogelijk overtuigd was van haar gelijk dat ze ook gelijk heeft en alles maar moet passeren. De werkgever heeft de taak personeel behoorlijk op te leiden, zeker als het gaat om zaken waar sommige personen zoals ondergetekende lange tenen voor hebben. Indien het een individueel, uitzonderlijk geval is dan is dat één zaak, indien de ervaring mocht uitwijzen dat dit algemener gedaan wordt dan is er een probleem.

Ik ga hoogst zelden naar de keten in kwestie, zou anders nog eens de proef op de som nemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

giserke

#19 , 07 jan 2016 18:01

Toch 2 vragen hieromtrent:

- Mag de winkel de verkoop weigeren als je U niet wil identificeren?
- Bij korting acties of solden, mag de winkel de korting weigeren als je U niet wil identificeren?

sloeberken

#20 , 07 jan 2016 19:48

- Bij korting acties of solden, mag de winkel de korting weigeren als je U niet wil identificeren?
Wettelijk mag dit niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#21 , 07 jan 2016 19:59

Toch wel één uitzondering meegeven voor de volledigheid: Wanneer men een grote partij goederen koopt, die men kan zien als een hoeveelheid voor professionele doeleinden, moet de winkel een factuur opmaken. Hier moet men dan ook zijn identificatiegegevens meedelen.

Gebruiker21

#22 , 08 jan 2016 11:18

Toch wel één uitzondering meegeven voor de volledigheid: Wanneer men een grote partij goederen koopt, die men kan zien als een hoeveelheid voor professionele doeleinden, moet de winkel een factuur opmaken. Hier moet men dan ook zijn identificatiegegevens meedelen.
Is dit zo? Als ik nu graag 10 TV's in mijn living zet, waarom zou dit dan per definitie voor professionele doeleinden zijn? Of ik heb de lotto gewonnen en wens 20 smartphones uit te delen aan vrienden en familie? Ik zie niet in waarom de verkoper u zou verplichten u te identificeren om een factuur op te maken? Een BTW nummer heb ik toch niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#23 , 08 jan 2016 11:20

Wettelijk mag dit niet.
Tenzij het op basis van discriminerende factoren is, mag een verkoper weldegelijk weigeren om iets te verkopen indien de klant weigert om akkoord te gaan met de verkoopsvoorwaarden.

LeenW

#24 , 08 jan 2016 16:31

Is dit zo? Als ik nu graag 10 TV's in mijn living zet, waarom zou dit dan per definitie voor professionele doeleinden zijn? Of ik heb de lotto gewonnen en wens 20 smartphones uit te delen aan vrienden en familie? Ik zie niet in waarom de verkoper u zou verplichten u te identificeren om een factuur op te maken? Een BTW nummer heb ik toch niet...
ik zeg dan ook "die men kan zien". Dit is een anti-fraudemaatregel om zwarte aankopen (en bijhorende verkopen) tegen te gaan. Denk maar aan de cafébaas die enkele bakken bier in de Colruyt wil kopen waar de Fiscus niets mag van afweten.

Xenophon

#25 , 08 jan 2016 16:49

Zelfs met mededeling van de identificatie wordt er enorm mee gefraudeerd, als die listings getrokken worden komen er nogal wat 'fictieve' zogezegd private klanten boven water. Wanneer ik eens inkopen ga doen bij een groothandelaar die ook verkoopt aan particulieren (ik kook graag en koop soms professionele grondstoffen) dan staat daar steeds een aardige rij aan te schuiven aan de kassa voor 'particulier' gebruik. Grote families blijkbaar: 50 liter olie, potten met 5 liter mayonaise, ketchup, grote dozen diepvriesbereidingen, tabletten van 20 kilo chocolade voor culinair gebruik, zakken bloem van 25 kilo....de grap is: bij de kassa wordt het adres en de naam gevraagd (niet gecontroleerd) maar ik ben er zeker van dat indien ik daar 'Napoleon' en 'Parijs' zou melden, men het in de computer zou zetten.

Enfin, sommigen stoppen toch met de verkoop aan particulieren, een zaak waar ik mijn patisseriebenodigdheden inkocht (probeer maar eens pralinépasta te vinden in een grootwarenhuis) stuurde me onverrichterzake weg met de mededeling 'geen verkoop meer aan niet-professionelen, de BTW is gepasseerd vorig jaar....'.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Gebruiker21

#26 , 11 jan 2016 11:18

ik zeg dan ook "die men kan zien". Dit is een anti-fraudemaatregel om zwarte aankopen (en bijhorende verkopen) tegen te gaan. Denk maar aan de cafébaas die enkele bakken bier in de Colruyt wil kopen waar de Fiscus niets mag van afweten.
Maar de Colruyt kan de man die 10 bakken bier komt kopen, toch niet VERPLICHTEN een factuur te nemen? Voor hetzelfde geld is het een student die een kotfuif geeft. En als het wel al een cafébaas is, kan die man simpelweg zeggen: "Ik heb geen BTW nummer."

Xenophon

#27 , 11 jan 2016 11:27

KB 1:

Artikel 1

De belastingplichtige, gehouden tot het uitreiken van een factuur op grond van artikel 53, § 2, eerste lid, van het Wetboek, die hierna vermelde leveringen van goederen of diensten verricht voor natuurlijke personen die ze bestemmen voor hun privé-gebruik, reikt een factuur uit wanneer deze handelingen overeenkomstig de artikelen 14, 14bis, 15 en 21bis van het Wetboek in België plaatsvinden, of wanneer, vóór de handeling, de belasting opeisbaar wordt over de gehele of een deel van de prijs van de handeling, bij toepassing van de artikelen 17, § 1, en 22bis, eerste lid, van het Wetboek:

1° de leveringen:

a) van voor personen- of goederenvervoer bestemde nieuwe of tweedehandse landvoertuigen, voorzien van een motor met een cilinderinhoud van meer dan 48 kubieke centimeter of met een vermogen van meer dan 7,2 kilowatt, alsmede hun aanhangwagens, met inbegrip van de auto's voor dubbel gebruik en de kampeerwagens;

b) van jachten en plezierboten;

c) van vliegtuigen, watervliegtuigen, hefschroefvliegtuigen, zweefvliegtuigen, vrije of bestuurbare luchtballons en andere dergelijke luchtvaartuigen, ongeacht of ze zwaarder of lichter zijn dan de lucht, met of zonder motor;

2° de leveringen van goederen bedoeld in artikel 1, § 9, van het Wetboek alsook de vestigingen, overdrachten en wederoverdrachten van zakelijke rechten op zulke goederen die niet overeenkomstig artikel 44, § 3, 1°, van het Wetboek van de belasting zijn vrijgesteld;

3° de in artikel 20, § 2, vermelde handelingen;

4° de leveringen van goederen en de diensten bestemd voor de oprichting van een gebouw bedoeld in artikel 64, § 4, van het Wetboek;

5° de verkopen op afbetaling en de huurkopen;

6° de leveringen die betrekking hebben op goederen die, gelet op de aard ervan, de wijze waarop zij worden aangeboden, de verkochte hoeveelheden of de toegepaste prijzen, kennelijk bestemd zijn voor een economisch gebruik, alsook de leveringen van goederen van de soort waarin de verkrijger handel drijft of die hij normaal bestemt voor de uitoefening van zijn economische activiteit;

7° de leveringen verricht in inrichtingen of op plaatsen die normaal niet toegankelijk zijn voor particulieren;

8° de leveringen verricht door voortbrengers- of grossiersbedrijven;

9° de leveringen van onderdelen, toebehoren en uitrustingsstukken voor de onder 1° vermelde goederen, alsook de werken, het wassen uitgezonderd, verricht aan deze goederen, met inbegrip van de levering van de goederen die worden verbruikt voor de uitvoering van deze werken, wanneer de prijs, met inbegrip van de belasting over de toegevoegde waarde, meer bedraagt dan 125 euro;

10° de verrichtingen van verhuizing of meubelbewaring en de bij die handelingen behorende prestaties;

11° de in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° tot 8°, van het Wetboek bedoelde leveringen van goederen en diensten;

12° leveringen van beleggingsgoud, gedefinieerd in artikel 1, § 8, van het Wetboek, waarvan het bedrag meer dan 2.500 euro bedraagt, waaronder beleggingsgoud dat belichaamd is in certificaten voor toegewezen of niet-toegewezen goud of dat verhandeld wordt op goudrekeningen, en waaronder, in het bijzonder, goudleningen en swaps, die een eigendoms- of vorderingsrecht op beleggingsgoud belichamen, evenals voor handelingen betreffende beleggingsgoud bestaande in future- en termijncontracten die leiden tot de overdracht van een eigendoms- of vorderingsrecht met betrekking tot beleggingsgoud.

Gebruiker21

#28 , 11 jan 2016 13:24

6° de leveringen die betrekking hebben op goederen die, gelet op de aard ervan, de wijze waarop zij worden aangeboden, de verkochte hoeveelheden of de toegepaste prijzen, kennelijk bestemd zijn voor een economisch gebruik, alsook de leveringen van goederen van de soort waarin de verkrijger handel drijft of die hij normaal bestemt voor de uitoefening van zijn economische activiteit;
Tja, probleem is dat bijvoorbeeld een warenhuis dit niet "kan" weten. Hoe weet hij of een 21-jarige die 10 bakken bier komt kopen ofwel een student is die een fuif gaat houden, of een caféuitbater die zijn voorraad komt inslaan. Idem als ik mijn 20 smartphones koop bij een electronicaketen: hoe kan deze weten of ik deze cadeau wil geven, of deze terug wil verkopen? Het volstaat om te zeggen dat ik geen BTW nummer heb, en men kan geen factuur op naam van mijn "bedrijf" opmaken (dat ik ook daadwerkelijk niet heb).

LeenW

#29 , 11 jan 2016 16:54

Maar de Colruyt kan de man die 10 bakken bier komt kopen, toch niet VERPLICHTEN een factuur te nemen? Voor hetzelfde geld is het een student die een kotfuif geeft. En als het wel al een cafébaas is, kan die man simpelweg zeggen: "Ik heb geen BTW nummer."
Ik denk dat u het niet snapt, de wet verplicht dit net wel, wat uw persoonlijke bedenkingen ook mogen zijn. Als die student 10 bakken bier koopt, moet hij een factuur krijgen, en bijgevolg in principe zijn gegevens opgeven op een controleerbare manier. Weigert hij, zal de winkel de verkoop moeten weigeren.

Gebruiker21

#30 , 12 jan 2016 09:27

Dat is de theorie, Leen, in de praktijk gebeurt wat u zegt niet. Ik ga soms mee als kookouder op vakanties met +100 kinderen. Als we tijdens zo'n periode naar de Colruyt gaan (indien we in België zitten), komen wij soms met 4 karren (van die lage) aan da kassa met bijvoorbeeld 5 pakken melk van 12 liter, tientallen kilo's aan vlees, 15 pakken cornflakes, etc... Overduidelijk hoeveelheden die niet voor "eigen gebruik" zijn. Nog NOOIT meegemaakt dat de kassabediende voorstelde om een factuur te maken. Zelfs geen vraag waarvoor al dat eten moet dienen. Het kassaticket and that's all. Als wij dus een restaurant, hotel, bed and breakfast,... zouden hebben, kunnen we onze voorraden daar perfect in het zwart aankopen, als we willen.

Als de wet dit dus verplicht, moeten ze dringend eens gaan controlren, want ik denk dat maar weinig warenhuizen spontaan een factuur zullen opmaken bij een verkoop van grote hoeveelheden. Ik heb het in al die jaren, en bij verschillende warenhuizen, nog NOOIT meegemaakt dat men onze gegevens vroegen, als we met zo'n grote hoeveelheden voedingswaren aan de kassa kwamen. Enige plaats waar dit wel het geval was omdat we daar onze "kaart" (op naam van de organisatie die de vakanties organiseert) moeten afgeven, en dat is de Makro. In de warenhuizen wordt gewoon cash of met de bankkaart van één van de kookouders betaald (en krijgen we achteraf terug van de organisatie). No questions asked...

Terug naar “Andere”