auto verkocht

Wimpie112
Topic Starter

auto verkocht

#1 , 07 jan 2016 12:50

beste

heb gisteren men auto verkocht aan een particulier zonder keuring in de dtaat hoe deze zich bevond. nu had ik me vergist in bouwjaar in de advertentie en wilt hij zijn geld terug echter heeft hij alle papieren en de wagen uitvoerig bekeken. hij dreigt nu met zijn advocaat... moet ik mij dit aantrekken is er juridisch een probleem?

mvg
wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2016 13:01

U mag geen wagen zonder keuring voor verkoop verkopen, op kans op de nietigheid van de verkoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 07 jan 2016 13:03

Bouwjaar kan uiteraard een groot verschil maken, dit moet correct geadverteerd zijn. Gecombineerd met het gebrek aan keuring zou ik dus de auto terugnemen, die mens braaf terugbetalen en verdere kosten vermijden.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 jan 2016 13:12

Ik zou maar braaf terugbetalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blaatpraat

#5 , 07 jan 2016 14:19

U mag geen wagen zonder keuring voor verkoop verkopen, op kans op de nietigheid van de verkoop.
Fout.
Sinds mei 2014 is de wetgeving aangepast en mag dit perfect.
Car-pass blijft wel verplicht.

sloeberken

#6 , 07 jan 2016 18:21

Fout.
Hoe kun je nu een car-pass hebben zonder tweedehandskeuring. Keuring is verplicht bij verkoop aan particulier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#7 , 08 jan 2016 11:20

Fout.
Hoe kun je nu een car-pass hebben zonder tweedehandskeuring. Keuring is verplicht bij verkoop aan particulier.
Keuring wel ja, maar het is niet meer de verkoper die hiervoor moet instaan.
Koper kan tegenwoordig perfect met zijn eigen platen de keuring gaan doen.

sloeberken

#8 , 08 jan 2016 11:45

De technische keuring voor verkoop is verplicht bij de verkoop, door een particulier of een handelaar, van een in België ingeschreven auto.
Enkel in onderling overleg kan koper zelf naar de keuring gaan.
Sinds mei 2014 is enkel veranderd dat particulier met zijn eigen nr platen en inschrijvingsboekje van oude auto naar de keuring kan, maar niet de wettelijke verplichting.

Sirkii

#9 , 08 jan 2016 12:23

Niets verbiedt een verkoop aan een particulier zonder keuring of carpass indien in de verkoopsovereenkomst expliciet opgenomen is dat het een "verkoop voor onderdelen of voor opmaak is".

Als de wagen significant ouder is dan wat in de advertentie stond met een te hoge betaalde prijs als gevolg dan zou'k ook braaf de auto terugnemen en terugbetalen.

sloeberken

#10 , 08 jan 2016 13:22

Niets verbiedt een verkoop aan een particulier zonder keuring of carpass indien in de verkoopsovereenkomst expliciet opgenomen is dat het een "verkoop voor onderdelen of voor opmaak is".
Inderdaad, als u uw voertuig verkoopt aan andere particulieren hangt de procedure af van de staat van het voertuig. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen voertuigen die nog op de openbare weg kunnen rijden en voertuigen die daarvoor niet meer geschikt zijn.
Een verkoop is nooit geldig gesloten als de wagen niet gekeurd is voor verkoop, enkel in onderling overleg kan je ervan afwijken.
Een handelaar is altijd verplicht de wagen te laten keuren.

Terug naar “Consumenten Koop”