wettelijk samenwonend, eigen wagen kopen

biancavds
Topic Starter

wettelijk samenwonend, eigen wagen kopen

#1 , 06 jan 2016 18:56

Ik ben wettelijke samenwonend maar onze relatie gaat niet meer goed.
Nu is mijn auto stuk en echt niet meer te maken.
Mijn man heeft geen rijbewijs en heeft dus ook niets aan een auto.
Ik heb echter wel een wagen nodig.
Kan ik alleen een lening aangaan en een auto kopen op mijn naam?
Mijn man wil wel een blad tekenen dat het een lening enkel van mij is en de auto dan ook natuurlijk. Kan dit? Indien ja wat moet er dan zeker opstaan?

Ik wil ook niet wanneer we toch ooit uit elkaar gaan hij de helft van mijn wagen wil.

Hopelijk snel antwoord.

Heb reeds geïnformeerd bij axa kan ik niet alleen lenen bij de garage zou dit wel lukken . Kan ik dit vertrouwen???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 06 jan 2016 19:14

Ja dit kan, je bent niet gehuwd, dus alles wat je zelf koopt en op eigen naam staat is eigen. Bij voorkeur alleen lenen, als je man mee tekent als borg en als er iets met jou zou gebeuren gaat de bank bij je man aankloppen om de lening verder af te betalen terwijl je wettelijke erfgenamen (als die er zijn) de auto krijgen. Misschien is een onderhands akkoord dan al voldoende om je man de auto in dat geval te schenken maar ik weet niet of dat afdwingbaar is.

biancavds
Topic Starter

#3 , 06 jan 2016 19:20

Dus wat verzekeringsagent zegt van alle dingen die je aankoopt na het tekenen van wettelijk samenwonend zijn automatisch van beiden klopt niet. Stel ik dan best papier op dat hij er niets mee te maken heeft of niet?
Bedankt

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#4 , 06 jan 2016 19:46

Hoeft niet want alles wat je in eigen naam koopt is van jezelf.

biancavds
Topic Starter

#5 , 06 jan 2016 20:01

We zijn wettelijk samenwonend enkel gaan tekenen in gemeentehuis meer niet. Axa vertelde dat we beiden moesten tekenen voor lening.

eylis

#6 , 06 jan 2016 21:05

Voor zover ik het weet, kan je als wettelijk samenwonende op jouw naam een lening afsluiten, maar moet je partner wel tekenen voor akkoord: dat wil wel zeggen dat als jij je lening niet kan afbetalen bij je partner aangeklopt zal worden. Maar de lening staat in eerste instantie op jouw naam. en wat je koopt staat ook op jouw naam als jouw naam op de factuur staat.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 jan 2016 12:58

U kan perfect op uw eigen naam een lening afsluiten voor een wagen die u gaat kopen en die op uw naam zal ingeschreven worden (indien de bank akkoord is). De bank zal voor de lening uiteraard wel liefst hebben dat jullie beiden tekenen en hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de afbetaling (als u stopt met betalen kan de bank dan het volledige bedrag bij uw partner gaan halen). De lening heeft niets te maken met wie eigenaar is van de wagen.

In de plaats van uw partner zou ik nooit meetekenen: hij/zij neemt een risico en wordt daar niet voor gecompenseerd want is geen mede-eigenaar. U kan onderling vanalles op papier zetten maar dat is niet tegenstelbaar aan de bank die de lening geeft, zij hoeven zich niets aan te trekken van uw afspraken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”