Geld geleend aan iemand, er is schuldbemiddeling, op einde van de rit wordt de helft van het geld betwist.

belgian-tsm
Topic Starter

Geld geleend aan iemand, er is schuldbemiddeling, op einde van de rit wordt de helft van het geld betwist.

#1 , 15 nov 2015 18:30

Hallo,

Ik heb vroeger (2009/2010) geld geleend aan iemand, na veel 5ven en 6zen zijn hiervan ook dingen op papier gezet. Zijn er af en toe terugbetalingen gebeurd.

Tot een paar jaar geleden de persoon (schuldenaar) af kwam om een nieuw contract op te stellen in 2013, en dat ik er ook goed zou uitkomen, omdat na het ondertekenen van dit contract het bedrag op 3000 euro terug stond en na het terugbetalen ik 3300 EUR zou terug krijgen.

Nu, paar maand geleden kreeg ik ineens een gerechtsbrief via De Postbode. Met papieren bij dat ik diende in te vullen, voor bewijsstukken bij te voegen... een vriend van mij dat boekhouder is, heeft dan alles nagekeken en in in Excel en alles opgeteld...

Ik heb alle (kopies) van de contracten en terugbetalingen er in gestoken... Tot paar weken geleden ik een brief kreeg van die schuldbemiddelaar, met een bundel bij waarin alle schuldeisers worden vernoemd... waarvan ik en nog een schuldeiser worden betwist.

Ik heb dan ook een brief retour gestuurd naar die schuldbemiddelaar dat ik niet akkoord ben met die betwisting.
Omdat er in 2009/2010 ook stortingen zijn gebeurd op vraag van mijn schuldenaar naar een ander rekeningnummer (later bleek van een schoolvriendin) is dat de reden ook grotendeels waarom de helft wordt betwist. Nu ik heb echter alle Facebook en MSN Messenger gesprekken bewaard. van die tijd, waarin de schuldenaar dit ook allemaal uit eigen beweging vroeg. Een tijd geleden op Facebook zei deze ook dat ik alles zou terug krijgen. Maar toen ik hem na de beslissingen van de schuldbemiddelaar aansprak, ontstond er discussie en heeft hij mij overal geblokkeerd.
Ik heb de schuldbemidelaar dan ook de kopie's uit de MSN en FB gesprekken dan ook meegestuurd.

Stuurt die op haar beurt een brief terug met volgende zaken:

* Ik ben aangesteld als schuldbemidelaar van Mr. X en niet van Mevr. X (schoolvriendin schuldenaar)
* Dat mijn aangifte enkel wordt betwist met het gene dat naar die rekening van die schoolvriendin is gestort geweest in opdracht van de schuldenaar.
* Dat Mr. X al 561 EUR heeft terug gestort in totaal. (Het komt er dus op neer dat met de hernieuwing van het contract geen rekening word gehouden, alsook niet met de bewijzen die ik haar heb gestuurd).
* En dat als ik niet akkoord ga dat zij een proces-verbaal opsteld en dat ik dan voor een schuldbemiddelaarsrechter moet verschijnen.
* Dat ik de enige schuldeiser zou zijn dat niet akoord ben... (Ik ben dan ook de enige particulier, en andere schuldeisers zijn overheidsbedrijven, electriciteit...)
* Indien de Schuldbemiddelingsrechter u evenmin kan overtuigen, zal deze genoodzaakt zijn een gerechtelijke aanzuiveringsregeling op te leggen. Deze aanzuiveringsregeling is nadeliger voor de schuldeisers, nu de termijn van dergelijke regeling slechts 5 jaar is, daar waar er in een minnelijke aanzuiveringsregeling een termijn van 7 jaar wordt voorzien, zodat er 2 jaar langer kan worden betaald.
Mag ik u dan ook vriendelijk vragen uw mening te willen herzien en alsnog akkoord te willen gaan met het ontwerp van minnelijke aanzuiveringsregeling?
Ik zie uw berichten hieromtrent met belangstelling tegemoet.
Met oprechte hoogachting...

Voor ik hierop wens te reageren wil ik dit toch even aankaarten hier op het forum en advies inwinnen, want ik heb echt zin om zaken te gaan antwoorden zoals deze:

* Ik heb samen met de heer X een laatste nieuw contract opgesteld en samen ondertekend op XX/XX/201X waardoor alle andere contracten vervielen alsook ALLE betalingen, die voor die datum gebeurd zijn, zoveel waren dat er niet.
* Ik heb u bewijsstukken overgemaakt waarin de heer X ZELF vraagt om bepaalde stortingen te doen op een ander bankrekeningnummer, met de reden om het geld buiten medeweten van de toen huidige afbetaalprocedures hij had, te recuperen. Het is pas bij het overschrijven dat toen de naam van zijn schoolvriendin is opgedoken, en toen ik hem vroeg wie dat was, zei hij meermaals op MSN Messenger en onlangs nog op FB dat dat een schoolvriendin was. Het was dus in ZIJN opdracht.
* U bent aangesteld als schuldbemiddelaar, en ik dacht dat dat wilt zeggen dat u de belangen van beide partijen respecteerd, en niet enkel die van de schuldenaar. Het feit dat er niet naar mijn bewijsstukken word gekeken of rekening met gehouden, doet mij de neiging krijgen om te gaan denken dat het hier om fraude en witwaspraktijken gaat, uw schuldenaar zit immer op FB te pronken met diverse aankopen van huisdieren en andere zaken, alsook diverse getuigen beweren dat hij "drinkt". Dit voor iemand dat in een Collectieve schuldbemiddeling zit, is dit niet vreemd?
* Er is een contract opgesteld vanuit de schuldenaar zelf, met een sjabloon van een bank. Vermits hier geen rekening met word gehouden, komt dit neer op "contractbreuk". (Nu vraag ik af wat mijn mogelijkheden zijn)

Voor ik mijn ongenoegen in die context wil antwoorden, wil ik eerst polsen hier, of dat wel goede manier is, of eventueel op een andere verwoording. Eventueel met verwijzing naar wetteksten die mij kunnen verdedigen.

Wat ik ook nog dien te vermelden is dat mijn kennis dat boekhouder is ook vanaf 2009 tot 2015 de documenten heeft opgemaakt.
Hij zei dat dit het beste was, omdat ik van mening was om enkel met alles van het laatste contract te werken.

Nu, ik ben arbeider en werk 38u en heb zelf laatste jaren ook dingen af te betalen waardoor ik niet echt tijd en geld heb om rechtzaken te gaan inspannen tegen hem...

Alvast bedankt voor jullie advies of inbreng in deze zaak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
belgian-tsm
Topic Starter

#2 , 15 nov 2015 19:17

Hallo,

Ik heb een relatie gehad met iemand , tijdens die relatie zijn er ook bepaalde zaken uitgeleend (valuta)... Toen de relatie ten einde was heeft mijn ex een handgeschreven contract opgemaakt, dat die mij nog "ongeveer 3000,00 EUR" terug moet. Na het verbreken van de relatie heb ik na veel 5ven en 6sen toch al een groot deel van mijn ontroerend goed kunnen recuperen. Maar mijn ex heeft iemand anders leren kennen in Tubize... en wou geen contact meer, er was eerst sprake van een schuldbemiddeling en daarvoor moest ik aankloppen bij het OCMW van Kampenhout, en met en sociale assistent van mijn ex overleggen. Op een gegeven moment kreeg ik een email van die persoon dat het dossier van mijn ex is stopgezet daar, omdat die verhuist is. waarschijnlijk Tubize, maar dit is onduidelijk. meer informatie kreeg ik niet los, er kwam geen reactie meer.

Ook brieven naar het laatst gekende adres in Tubize brengen geen oplossing, mijn ex weigerd alle contact en medewerking.

Het enige wat ik heb is zowel het exemplaar van mij en mijn ex van het handgeschreven contract.
Of mijn ex op dit moment nog in Tubize woont of verblijft is mij een raadsel, maar ik weet niet wat ik juist moet doen om mijn geld zien terug te recuperen. Bij het vredegerecht van mijn gemeente heeft de grifier laten weten dat het om een bedrag hoger gaat dan 1500 EUR dat dat iets voor Correctionele rechtbank is. Nu, als arbeider... heb ik niet echt het budget... om mijn geld in rechtzaken te gaan steken, en heb indruk dat ze bij de politie... mij van oost naar west sturen.

Ik hoop op een gunstig antwoord van de medeforumers met kennis van zaken, Alvast bedankt.

LeenW

#3 , 15 nov 2015 19:21

Politie is inderdaad niet bevoegd voor een burgerlijk geschil. Uw enige kans is de rechtbank, maar of u zelfs met een vonnis in uw voordeel iets gaat bereiken is natuurlijk de vraag.

Reclame

Xenophon

#4 , 16 nov 2015 07:51

Hallo,
[.....]

* U bent aangesteld als schuldbemiddelaar, en ik dacht dat dat wilt zeggen dat u de belangen van beide partijen respecteerd, en niet enkel die van de schuldenaar. Het feit dat er niet naar mijn bewijsstukken word gekeken of rekening met gehouden, doet mij de neiging krijgen om te gaan denken dat het hier om fraude en witwaspraktijken gaat, uw schuldenaar zit immer op FB te pronken met diverse aankopen van huisdieren en andere zaken, alsook diverse getuigen beweren dat hij "drinkt". Dit voor iemand dat in een Collectieve schuldbemiddeling zit, is dit niet vreemd?
* Er is een contract opgesteld vanuit de schuldenaar zelf, met een sjabloon van een bank. Vermits hier geen rekening met word gehouden, komt dit neer op "contractbreuk". (Nu vraag ik af wat mijn mogelijkheden zijn)

Voor ik mijn ongenoegen in die context wil antwoorden, wil ik eerst polsen hier, of dat wel goede manier is, of eventueel op een andere verwoording. Eventueel met verwijzing naar wetteksten die mij kunnen verdedigen.

Wat ik ook nog dien te vermelden is dat mijn kennis dat boekhouder is ook vanaf 2009 tot 2015 de documenten heeft opgemaakt.
Hij zei dat dit het beste was, omdat ik van mening was om enkel met alles van het laatste contract te werken.

Nu, ik ben arbeider en werk 38u en heb zelf laatste jaren ook dingen af te betalen waardoor ik niet echt tijd en geld heb om rechtzaken te gaan inspannen tegen hem...

Alvast bedankt voor jullie advies of inbreng in deze zaak.
Ik denk dat u best oplet met hetgeen u schrijft want een klacht wegens laster en eerroof zal uw zaak weinig goed doen. En indien we de bepalingen van de 4e antiwitwasrichtlijn (weliswaar pas om te zetten in BE recht tegen 17 juni 2017) er bij nemen dan denk ik dat hetgeen u heeft ondernomen (een overeenkomst sluiten met de schuldenaar waar een hoger bedrag op vermeld stond dan hetgeen nog open stond en betaling via een andere rekening met als doel bepaalde controles te omzeilen en mogelijk andere schuldeisers te benadelen) dichter in de buurt van witwassen komt dan hetgeen u de bemiddelaar aanwrijft.

U moet zien wat u doet maar ik kan me inbeelden dat indien u met dergelijke constructie voor de rechtbank komt, het wel eens helemaal verkeerd zou kunnen lopen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2015 13:00

Eigenlijk is TS den domste, hij leent geld aan een particulier en speelt hier bank, daar bestaan immers banken voor om geld te lenen!

Als de bank niet bereid is om aan die persoon geld te lenen wel blijft er dan ook als particulier er van af, want dan is er iets fout.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

belgian-tsm
Topic Starter

#6 , 28 nov 2015 15:20

@ denlowie, iedereen maakt fouten, en tijdens een relatie dan doe je dat omdat liefde blind is. Uit liefde en compassie, medeleven doet een mens soms domme dingen. Goed bedoeld, maar uiteindelijk besef ik nu ook dat ik daarmee mijn eigen heb bedrogen.

Ik heb ondertussen ook de mails van die ene persoon terug gevonden, waarin hij nu en dan zelf aankaart dat het om dat bedrag gaat...
ik heb ze allemaal doorgestuurd naar die schuldbemiddelaar, vorige week, tot op vandaag nog geen antwoord.

belgian-tsm
Topic Starter

#7 , 06 jan 2016 20:08

Nu komt volgende er dus nog bij : (Na lange wachten en paar keer opnieuw mailen naar schuldbemiddelaar)

Geachte heer,

aangezien u volhardt in uw niet-akkoord en ik van oordeel ben dat er geen bewijs is dat de door u aangehaalde bedragen aan X werden geleend, heb ik aan de Rechtbank laten
weten dat er geen akkoord kon worden bereikt met de schuldeisers, aangezien er 1 schuldeiser was - u - die niet akkoord ging met mijn voorstel...

Nu zal er dus een gerechtelijke procedure volgen, waarbij de rechter de zaak zal onderzoeken en mogelijk een gerechtelijke regeling zal opleggen van 5 jaar (korter dus dan mijn voorstel).

U zal samen met alle andere schuldeisers worden uitgenodigd om voor de Rechtbank te verschijnen. U zal eerstdaags een oproeping ontvangen.

------------
Ik had die persoon gezegd om de persoon die ik geld heb geleend de bewijzen voor te leggen die ik heb , dat zijn uitrekesels van msn messenger gesrekken, Facebook, emails... en om te vragen of die persoon het dan nog betwist.

Ik denk niet dat dat gebeurd is, in die mails en gesprekken is ook te zien dat de persoon een rekeningnummer geeft van iemand anders, wat ik toen niet wist, omdat de persoon zijn rekening toen zogezegd geblokkeerd was door de bank... Het is ook dat wat betwist woord door de advocaat van die persoon, maar vraag mij af of de schuldbemiddelaar niet teveel de kant kiest van de persoon die dient te betalen.

Ik had tegen de schuldbemiddelaar ook gevraagt om met minnelijke schikking alles te regelen. maar blijkbaar word daar niet naar geluisterd.

Blijkbaar vind de schuldbemiddelaar de bewijzen , uitprints van MSN messenger/Skype gesprekken niet bewijsgeldig. Ook de contracten die meermaals hernieuws zijn en ondertekend door de persoon die mij nog geld moet, wordt maar voor de helf bekeken.

Ben ik verplicht om aanwezig te zijn op de rechtbank, of kan ik mij ook laten vertegenwoordigen door een advocaat die in mijn plaats aanwezig is. Ik werk fulltime, en heb geen zin in dag loonsverlies voor zo iemand.

sloeberken

#8 , 06 jan 2016 21:08

U kan zich altijd laten vertegenwoordigen door een advocaat.
Denk dat u in eigen vel gesneden hebt, door het voorstel niet te aanvaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#9 , 06 jan 2016 21:16

En in het vel van de andere schuldeisers.....als de rechter uw schuldvordering tenminste niet herleidt naar een lager bedrag of buitenkiepert. Ik hoop dat u goed verdient want een advocaat daarheen sturen om u te vertegenwoordigen riskeert u meer te kosten dan een halve dag loon.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”