gedwongen psychologische Hulp ?

Gabriella71
Topic Starter

gedwongen psychologische Hulp ?

#1 , 06 jan 2016 10:11

Ik heb een relatie met iemand die psychologische hulp nodig heeft, echter hijzelf weigert dit...
Met momenten ben ik echt bang voor hem als hij in die staat is... Als hij niet in die staat is, is hij de liefste persoon die ik ken.. maar ik merk dat elke keer hij hervalt, het erger en erger wordt... er is al sprake geweest van geweld. Ik heb hier geen aangifte voor gedaan, maar wel foto's van genomen en zijn familie weet het...

Wij wonen feitelijk samen in het huis dat mijn eigendom is.
Zijn familie staat achter mij, want zij weten ook dat hij hulp nodig heeft...
Wat kan ik doen ? Kan ik hem gedwongen laten opnemen ?
indien niet... hoe kan ik de relatie beëindigen zonder dat hij de boel kort en klein slaat... én mij schade berokkend....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2016 12:02

Deze is bij u gedomicilieerd vermoed ik? Lastige situatie om zonder brokken mee weg te raken. U kan vanalles vragen en ondernemen maar dan heeft u om te beginnen al de medewerking van een arts nodig en ondertussen zit de persoon nog in uw woonkamer totdat de zaak behandeld wordt. Wat ik u zou adviseren is om te praten met zijn familie, eventueel gezamenlijk naar de dienst slachtofferhulp van de politie te stappen, de foto's te tonen en de situatie uit te leggen + te benadrukken dat de persoon in kwestie hulp nodig heeft maar dit weigert en een gevaar betekent voor uzelf.

Wet betreffende het tijdelijk huisverbod in geval van huiselijk geweld

Art. 3. § 1. Indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat de aanwezigheid van een meerderjarige persoon in de verblijfplaats een ernstig en onmiddellijk gevaar oplevert voor de veiligheid van één of meer personen die dezelfde verblijfplaats betrekken, kan de procureur des Konings ten aanzien van deze persoon een huisverbod bevelen.
§ 2. Het huisverbod omvat voor de uithuisgeplaatste de plicht om onmiddellijk de gemeenschappelijke verblijfplaats te verlaten en het verbod tot het betreden van, zich op te houden bij of aanwezig te zijn in die verblijfplaats evenals het verbod om contact op te nemen met de in § 4, 3°, bedoelde personen die met hem deze verblijfplaats betrekken.
§ 3. Het huisverbod geldt gedurende maximaal tien dagen, te rekenen vanaf de kennisgeving ervan aan de betrokken persoon.
§ 4. Het bevel van de procureur des Konings wordt op schrift gesteld en bevat inzonderheid :
1° een omschrijving van de plaats en de duur waarvoor de maatregel geldt;
2° de feiten en omstandigheden die aanleiding gegeven hebben tot het in § 1 bedoelde huisverbod;
3° de namen van de personen ten aanzien van wie het verbod om contact op te nemen, geldt;
4° de sancties die de niet-naleving van het verbod tot gevolg kunnen hebben.
§ 5. De procureur des Konings deelt onverwijld de inhoud van het bevel mee aan de uithuisgeplaatste en diegenen die dezelfde verblijfplaats betrekken. Een afschrift van deze beslissing wordt via het meest geschikte communicatiemiddel meegedeeld aan de korpschef van de lokale politie van de politiezone waarbinnen de verblijfplaats waarop het huisverbod betrekking heeft gelegen is.
De procureur des Konings neemt contact op met de dienst slachtofferonthaal van zijn parket met het oog op de bijstand en de voorlichting van de personen die met de uithuisgeplaatste dezelfde verblijfplaats betrekken.
Indien de situatie die aanleiding gegeven heeft tot het huisverbod een dermate spoedeisend karakter heeft, kan de beslissing van de procureur des Konings mondeling worden meegedeeld aan de uithuisgeplaatste. In dit geval wordt binnen de kortst mogelijke termijn een afschrift van het bevel aan de uithuisgeplaatste overgezonden.
§ 6. De uithuisgeplaatste deelt ten laatste binnen vierentwintig uur na de kennisgeving van het bevel, aan de procureur des Konings de plaats mee waar en op welke wijze hij gedurende de duur van het verbod bereikbaar is.
§ 7. De procureur des Konings kan het huisverbod te allen tijde opheffen, wanneer hij van oordeel is dat het in § 1 bedoelde gevaar geweken is of, indien de omstandigheden dit rechtvaardigen, de invulling van deze maatregel wijzigen. Hij handelt hierbij overeenkomstig §§ 4 en 5.

Opgelet: bovenstaande wet legt een tijdelijk verbod op van 10 dagen; in de tussentijd zal u iets anders moeten ondernemen ivm een aanpak van de problematiek. U zal ook begrijpen dat bovenstaande maatregel niet lichtzinnig bevolen wordt gelet op het ernstig nadeel voor de betrokkene en het ingrijpend karakter.

De procureur kan ook een psychiatrische evaluatie vragen.

Het gaat allemaal veel makkelijker indien u betrokkene ervan kan overtuigen om hulp te zoeken maar indien dat niet lukt moet u in eerste instantie denken aan uw eigen veiligheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gabriella71
Topic Starter

#3 , 07 jan 2016 10:56

Dank je voor het antwoord !
Het is idd een hele moeilijke materie... Zeker omdat ik weet dat er iets scheelt waardoor hij zo doet... dit is geen karakter trek... geen zatte bui.... dit is puur een storing in de hersenen....
Ik weet als ik hem opgeef... dat het er voor hem niet goed uitziet.. want ik zie het weinigen mij nadoen...
Ik hoor van iedereen dat ik hem goed kan opvangen en sturen als hij zo is...
En ik zie hem echt ontzettend graag, want als hij niet in die storing gaat.. is hij de meest geweldige partner die ik mij kan voorstellen en zijn wij ook echt gelukkig.
Ik snap alleen niet hoe hij kan blijven weigeren zich te laten helpen.. hij heeft schrik om onder pillen gestoken te worden en dat wil hij absoluut niet...
Ik weet het effe niet meer....

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”