Vorig jaar ben ik 5 maanden arbeidsongeschikt geweest. Ik heb hiervoor uitkeringen ontvangen van de mutualiteit.
Nu eist de mutualiteit het bedrag terug omdat ik ook een vergoeding kreeg wegens de beëindiging van mijn arbeidsovereenkomst.
vraag 1: hebben zij het recht om dit doen?
Het gaat om een groot bedrag dat ik op het moment niet kan missen. Ze zeggen dat ze - als ik niet betaal binnen een maand - 10% zullen inhouden van alle latere uitbetalingen en 100% bij fraude. Maar ze zeggen ook dat de terugvordering verjaart na 2 jaar (ik heb de brief ontvangen een jaar nadat ze mijn uitkering gegeven hebben).
vraag 2: als ik niet betaal, verjaart de schuld dan na 1 jaar? En kunnen ze daarna dus geen 10% meer inhouden van alle latere uitbetalingen?
Aantekening: mijn werkgever had me onterecht tijdens mijn arbeidsongeschiktheid ontslagen zonder een uitkering te geven. Omdat ik hier wel recht op heb (en niet wist dat ik dit niet kon combineren) heb ik er veel kosten in gestopt om deze ontslagvergoeding terug te vorderen van de werkgever. Ik ben lang lid geweest van de vakbond, en ben uiteindelijk naar een advocaat geweest die er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ik de vergoeding kreeg. Hier zijn veel kosten in gegaan. Als ik geweten had dat ik het niet kon combineren, had ik deze zeker niet gemaakt...