Loonoverdracht.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Loonoverdracht.

#16 , 03 jan 2016 09:52

U kan momenteel niets gaan doen op het vredegerecht. De loonoverdracht protesteren daar moet u goed over nadenken want de klassieke reactie is dan een procedure opstarten om de schuld gedwongen in te vorderen en daar kan loonbeslag bij komen kijken + uitvoerend beslag op de wagen en eventueel zelfs op de woning, hoewel ik niet denk dat het voor 9000 EUR zo ver zal komen.

Emotioneel of niet: ze moet iets doen aan het globale plaatje en starten met de verkoop van die wagen en al wat ze niet echt nodig heeft, maximaal bezuinigen en zo de schuld delgen.

Zelf bijspringen is een recept om de lijst van schuldeisers te gaan vervoegen indien het uitgavenplaatje niet aangepakt wordt. Over een jaar kan u dan komen vragen wat u dient te doen om aan uw centen te geraken....zou hier niet de eerste keer zijn.

Indien ze zelf geen geloofwaardig afbetalingsplan kan voorstellen is CSR een optie maar informeer u ZEER goed over de gevolgen daarvan, het is geen toverstokje dat problemen laat verdwijnen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 jan 2016 09:55

Indien ze zelf geen geloofwaardig afbetalingsplan kan voorstellen is CSR een optie maar informeer u ZEER goed over de gevolgen daarvan, het is geen toverstokje dat problemen laat verdwijnen.

En de SB werkt niet gratis, is een zeer dure keuze.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zessebel
Topic Starter

#18 , 03 jan 2016 10:01

Daar ben ik me volledig van bewust. Maar het incassokantoor heeft mijn inziens wel fouten gemaakt door loon te laten overdragen alvorens mijn vriendin in kennis te stellen, en dan nog veel te veel.
Als je haar totale schuldenlast gaat bekijken kom je uit op een goede 18000€. Als ze daar haar woning voor zouden verkopen zou dat wel een beetje absurd zijn vind ik, dus ik hoop wat U zegt en dat ze haar woning kan houden. Op die zwarte lijst staat ze trouwens al want daar is een brief van de Nationale Bank van toegekomen.
Ik probeer ook alleen maar naar oplossingen te zoeken en het op zijn minst niet allemaal op zijn beloop te laten.

Reclame

denlowie

#19 , 03 jan 2016 10:33

Als je haar totale schuldenlast gaat bekijken kom je uit op een goede 18000€. Als ze daar haar woning voor zouden verkopen zou dat wel een beetje absurd zijn vind ik

Dit is u mening, maar er zijn er al veel voor veel minder openbaar verkocht, een schuldeiser denkt enkel aan het terug krijgen van zijn centen hoe dit in zijn werk gaat maakt voor de schuld eiser niks uit.

Nu heeft het incasso enkel maar een loon overdracht, maar als je hun gaat beschuldigen dat ze fouten hebben gemaakt dan zal dit ongetwijfeld voor de rechtbank komen, en dan zal je zien hoe snel haar huis zou kunnen verkocht worden.
Ik heb de ervaring als je in fout bent wees stil dit komt altijd het best uit, en eerlijk gezegd het loonoverdracht zou in jullie geval het beste zijn, en ze gaat dan toch 1286€ overhouden, er zijn veel mensen die het met veel minder moeten doen.

denlowie

#20 , 03 jan 2016 10:57

@Xenophon eigenlijk maakt de grote van een schuld voor een incasso niet uit voor de verkoop van een eigendom of geen verkoop, als de verkoop waarde groter is dan de afbetaling van de hypotheek dan is er een verkoop.

Ik heb handelaars weten failliet verklaart worden voor 275€ en één voor 450€, als je dan weet dat de kosten veel meer zijn.

sloeberken

#21 , 03 jan 2016 11:52

En de SB werkt niet gratis, is een zeer dure keuze.
Maar alle intresten en kosten worden geschrapt, enkel de hoofdsom moet betaald worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#22 , 03 jan 2016 11:54

en ze gaat dan toch 1286€ overhouden, er zijn veel mensen die het met veel minder moeten doen.
Ze moet elke maand 1200 afbetalen, dus is er geen leefgeld meer.

Xenophon

#23 , 03 jan 2016 13:01

18 000 EUR schulden is een heel ander verhaal dan 9900. Dergelijk bedrag genereert een rente- en kostenlast van om en bij de 2000 EUR/jaar minimaal, zonder dat gek gedaan wordt.

Ik denk dat er 2 realistische mogelijkheden zijn:

1. Zelf wagen en huis te koop stellen, hopelijk een batig saldo realiseren en de schuldeisers afbetalen + kleiner gaan wonen en bescheidener leven.
2. In CSR gaan om de kosten te bevriezen, daarna via de SBM punt 1 realiseren en met de opbrengst afbetalen. Het zal een aantal jaar doorbijten zijn maar daarna kan met een propere lei gestart worden. De kredietwaardigheid is er nu toch al aan.

@Lowie: ja, bij handelaars inderdaad. Maar ik weet niet of een rechter (voor 9000 EUR, 18 000 is al een heel ander verhaal) een woning zou laten verkopen, dat lijkt me excessief maar u heeft gelijk, in principe kan het wel.

Voor de rest akkoord met wat anderen schreven: vecht niet met de incasso, haal uw vriendin over om in actie te schieten want dit is niet houdbaar en de tikkende rente verhoogt elke maand haar schuld. Beter om nu door de zure appel te bijten en te handelen. Daarbij, waarschijnlijk beseft ze maar al te goed dat dit eigenlijk de enige mogelijkheid is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#24 , 03 jan 2016 14:27

Als ze in crs gaat en iedere maand word er 250 euro ingehouden, is alles perfect betaald na 7 jaar.

zessebel
Topic Starter

#25 , 03 jan 2016 20:21

Dat hopen wij, maar in de realiteit gaat het veelal niet zoals we het willen en ik blijf vrezen voor haar huis met CRS. Ook weet ik niet of ze haar huis zomaar kan/mag verkopen van de bank aangezien ze nog 27 jaar moet betalen, en ALS ze het toch mag doen zal de opbrengt integraal naar de bank van de lening van het huis gaan neem ik aan

zessebel
Topic Starter

#26 , 03 jan 2016 20:23

en ze gaat dan toch 1286€ overhouden, er zijn veel mensen die het met veel minder moeten doen.
Ze moet elke maand 1200 afbetalen, dus is er geen leefgeld meer.
Die 1200 is enkel van de 2 leningen, dan zijn er nog geen andere rekeningen betaald en heeft ze ook nog geen boterham gegeten.

sloeberken

#27 , 03 jan 2016 20:30

U vriendin zal toch op de een of andere manier dringend een oplossing moeten zoeken, wil ze niet alles verliezen.

denlowie

#28 , 03 jan 2016 20:49

Ook weet ik niet of ze haar huis zomaar kan/mag verkopen van de bank aangezien ze nog 27 jaar moet betalen, en ALS ze het toch mag doen zal de opbrengt integraal naar de bank van de lening van het huis gaan neem ik aan
Maar als ze haar huis kwijt is dan heeft ze ook geen afbetaling van meer dan 1000€ per maand meer, en kan ze iets goedkoop huren en dan kan ze haar afbetalingen zeer goed doen, wat nu onmogelijk blijk te zijn.

Je kan nu toch niet alles willen hebben tegelijk in het leven, er kan later nog een huis gekocht worden.

zessebel
Topic Starter

#29 , 03 jan 2016 21:13

Ze gaat voor dit huis nooit genoeg krijgen om het nog openstaande bedrag van de lening te dekken, dus indien ze haar huis kwijt is zal ze nog steeds met een afbetaling zitten van 1043 EN met de huur van die nieuwe woning.
Ze is destijds werken beginnen doen in het huis, maar toen de financieele middelen op waren is dit hier allemaal zo blijven staan...

zessebel
Topic Starter

#30 , 03 jan 2016 21:16

Ik heb trouwens eens rondgesnuffeld op dit forum. Het incassokantoor dat de persoonlijke lening van mijn vriendin overgenomen heeft is Fiducre, en die hebben blijkbaar niet echt een goede reputatie.
Loonoverdracht uitvoeren zonder de schuldenaar te verwittigen doen ze precies wel meer...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”