Berekenen van winst

Dave86
Topic Starter

Berekenen van winst

#1 , 29 dec 2015 22:15

Ik ben eerder dit kwartaal (4de 2015) begonnen met een zelfstandige zaak in bijberoep.

Ik heb reeds een berekening gemaakt van mijn totale winst aan de hand van een maandelijkse investering van 4.000 EUR.

Omzet = 12.000 EUR -21*% btw = 9.917 EUR

9.917 EUR
- 22% sociale bijdrage
-----------------
8.128 EUR

8.128 EUR
- 45% personenbelasting
---------------
5.605 EUR

Totale winst = 5.605 - 4.000 = 1.605 EUR

In bovenstaand voorbeeld heb ik geen rekening gehouden met de kosten die ik inbreng. Deze kosten gaan mijn omzet doen dalen maar in hoeverre dit de totale winst zal beïnvloeden is me onbekend..

-Kan ik dit berekenen door -> de som van alle gemaakte kosten af te trekken van de 8.128 EUR en vervolgens van dit bekomen getal de 45% af te houden?

-Of dien ik de som v/d gemaakte kosten af te houden van 9.917 EUR om vervolgens van het bekomen getal de sociale bijdrage & personenbelasting af houden?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 30 dec 2015 09:32

Ik versta onder investering iets dat je op meerdere jaren afschrijft en meer dan 1000 euro ex btw kost in aankoop. vb auto.
Anders zijn het goederen die je later kan verkopen met winst. Of goederen nodig om een product te maken en dat te verkopen.
Een zelfstandige in bijberoep? Dus je betaalt al soc. lasten via je hoofdberoep?

Aankoop handesgoederen Klasse 60 4000
Aankoop diensten en diverse grond- of hulpstoffen. Klasse 61 ????
Bezoldigingen, soc. lasten Klasse 62 Waar is de rekening ervan???
Afschrijvingen, waardeverminderingen Klasse 63

Belasting? is op het einde van het jaar dat de berekening gemaakt wordt en dit in functie van je andere inkomsten.

Ik denk dat je best zo snel mogelijk bij een deftige boekhouder wat info gaat vragen, want als nu zo al werkt is het opletten geblazen.

NB Ga ook na of je nog een btw verrichtingen moet verrichten. Al gehoord van vrijstelling voor kleine ondernemingen of zelfstandigen?

Dave86
Topic Starter

#3 , 30 dec 2015 10:55

Wat meer info:

Ik 'investeer' 4000 EUR per maand aan aankopen bij groothandelaars.

Ik verkoop tegen 3 x de aankoopprijs

Vrijstelling btw = niet van toepassing (>25.000 EUR omzet per jaar)

Bovenstaande vraag is nog steeds van toepassing.

Trek ik eerst de kosten van de omzet af en bereken ik hierop de sociale bijdrage?

Reclame

LeenW

#4 , 30 dec 2015 12:28

BTW zit niet in de omzet. Die stort je toch gewoon door naar de Staat, dus hou die uit je berekening.

Dave86
Topic Starter

#5 , 30 dec 2015 13:35

heb ik gedaan

LeenW

#6 , 30 dec 2015 13:41

Juist, excuses, het was laat gisteren ;)

PBMarke

#7 , 31 dec 2015 14:14

Uw aankopen bij groothandelaars kunnen niet bekeken worden als investeringen, dit zijn aankopen handelsgoederen.
De sociale bijdragen worden berekend op het netto-inkomen, dus omzet min beroepskosten.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#8 , 31 dec 2015 17:38

Als ik het goed heb begrepen zijn die 4000 aankopen van goederen en geen kosten? Dan is het zo:

Code: Selecteer alles

Omzet 9917 Aankopen -4000 Kosten -xxx beginvoorraad -0 eindvoorraad +xxx
De som van dit alles is je winst en daar bereken je de sociale bijdrage op, die je dan van deze winst aftrekt om je netto resultaat te bekomen. Je eindvoorraad is de aankoopprijs van het totaal aan goederen dat je nog hebt straks om middernacht ;-) De beginvoorraad voor 2016 is de eindvoorraad van 2015.

Personenbelasting heeft niets met je winst te maken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”