schade bij huur

scouts1
Topic Starter

aansprakelijk voor herstellingen bij huur

#1 , 29 dec 2015 14:51

Wij zij en een scoutsgroep, en bij het huren van lokalen hebben we helaas een deur kapot gemaakt. We wisten dat het factuur eraan zat te komen, maar wanneer we het ridicuul bedrag zagen verschoten we ons een bult.
1250€ voor het vervangen van een kartonnen deur, hiervoor hadden ze 24 u werkuren aangerekend, en en hele dag een lichte vrachtwagen gehuurd.

Na wat opzoekingswerk vonden we uit dat het mogenlijk was voor zo'n 200 à 300 euro bij een firma.

Wat kunnen we doen? zijn we nog steeds aansprakelijk voor dit belachelijk hoge bedrag?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 29 dec 2015 14:56

Je bent verantwoordelijk voor de schade. Indien het een kartonnen deur (huh?) betrof, is de schade zeker overdreven. Indien geen kartonnen deur, maar een houten deur, zal het er afhangen van welke deur. Eentje op maat kan veel geld kosten.

Tip: hou je aan de feiten, overdrijvingen a la "kartonnen deur" maken dat we hier geen deftig antwoord op kunnen geven. Waarschijnlijk gaat het over een deur van hardboard met een honinggraat-kartonnen binnenkant. Welke afmetingen, hoe zag die deur eruit, wie heeft die hersteld, is het een officiele factuur (incl. btw,...)?Heb je foto's van de schade en van de deur (hoe die eruit zag)?

rogerilli

#3 , 29 dec 2015 15:10

vraag een offerte aan een slotenmaker, met de kost van al wat ze je aanrekenen, en betaal obv dat bedrag.

straks steken ze er een gouden deur in... zo kan je voor 1 miljoen euro betalen

Reclame

scouts1
Topic Starter

#4 , 29 dec 2015 15:17

Het ging inderdaad over een hardboard - hononggraatdeur, een standaard deur die in bv scoutslokalen/gemeentelokalen staat. We hebben geen fots's van de schade, maar er zat een gat in de deur, dus hij moest wel vervangen worden. We weten niet wie deze hersteld heeft, maar het zijn gebouwen van de gemeente. Het factuur was dan ook zelf opgesteld door de gemeente, maar was vrij vaag. De prijs van de deur zelf was maar 120 euro (op het factuur) de grootste kosten waren de bestelwagen en de werkuren.

We veronderstellen dus dat de herstellingswerken ook door de gemeente gedaan zijn, maar waarom dan een lichte vrachtwagen huren voor een hele dag + 24 werkuren aan 50€/u.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2015 16:07

Heb je de gemeente al om informatie gevraagd?
Vraag om een gedetailleerd bestek

KJ86

#6 , 29 dec 2015 18:39

Volgende keer herstel je de deur zelf.
Je gaat als volgt te werk.
Gat dichtspuiten met 2 componenten montageschuim
overschot wegsnijden,
vlak maken met polyesterplamuur,
schuren en schilderen.

Xenophon

#7 , 29 dec 2015 18:47

Factuur protesteren, een detail vragen van de kosten en wijzen op de overduidelijke excessieve aanrekening. Hebben ze jullie de mogelijkheid geboden om zelf de reparatie uit te voeren / hebben jullie dat voorgesteld? Wat zegt de huurovereenkomst?

Ze hebben daar overduidelijk de BBQ van de hele technische dienst op jullie afgeschoven denkende dat die scoutjes dat toch niet gaan betwisten. Ik denk echt niet dat een rechter dat zomaar zal aanvaarden en zou nog willen zien dat de verantwoordelijke ambtenaar op papier formeel wil bevestigen dat dat werkelijk gepresteerde uren zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Mado

#8 , 30 dec 2015 07:42

Je stuur de factuur (best aangetekend) terug naar deze persoon, firma. dit moet binnen de 5dagen na ontvangst.
Met een brief, dat je niet akkoord gaat met deze factuur.( en dan gewoon afwachten wat er gebeurd)
Hou zeker een kopie van deze factuur.
- is deze persoon zelfstandig, of is het een firma?
- heb je foto's van de deur(met schade)?

chantika

#9 , 30 dec 2015 12:50

Een papierslag organiseren. Op de folders die je eerst gaat uitdelen vermeld je de reden. Ja ik weet het je zal ook een vrachtwagen moeten huren voor 1 dag. 5 tot 7 cent per kg.

Xenophon

#10 , 30 dec 2015 12:53

Een papierslag organiseren. Op de folders die je eerst gaat uitdelen vermeld je de reden. Ja ik weet het je zal ook een vrachtwagen moeten huren voor 1 dag. 5 tot 7 cent per kg.
Het tarief voor de vrachtwagen voor 1 dag kennen ze wel reeds :D Maar inderdaad, politici zijn gevoelig voor dergelijke 'publiciteit' dus eventueel eens namens de scouts een brief zenden naar de bevoegde schepen en vragen of deze dergelijke factuur normaal vindt. Door zoveel mogelijk mensen laten ondertekenen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”