rekening ziekenhuis

asperger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

rekening ziekenhuis

#1 , 27 dec 2015 13:47

Meer dan vijf maanden geleden onderging ik een dure chirurgische ingreep in het ziekenhuis.
Tot op heden heb ik geen rekening ontvangen.
Het betreft een ingreep die als esthetisch wordt beschouwd en waarvoor de ziekteverzekering niet tussenbeide komt.
Is het normaal dat ziekenhuisrekeningen zo lang weg blijven?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 27 dec 2015 17:23

dat kan soms enige maanden duren eer ge die krijgt ja, zeker bij grotere ziekenhuizen.

als ge het niet vertrouwt kunt ge altijd contact opnemen met het ziekenhuis, vergissingen kunnen nu eenmaal gebeuren

asperger
Topic Starter

#3 , 27 dec 2015 18:52

Vijf maanden lijkt wel erg lang. Zelf achter een niet-ontvangen rekening gaan is nogal ongebruikelijk.
Verbaast me dat die chirurg niet zou reageren indien hij zijn ereloon niet ontvangt van het ziekenhuis (zou me worden gefactureerd door ziekenhuis).
De dag dat ik werd opgenomen lag het informaticasysteem van het ziekenhuis wel toevallig plat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Xenophon

#4 , 27 dec 2015 19:54

De factuur zal wel komen, alleen duurt het soms inderdaad zeer lang (bij een bepaald ziekenhuis hier in Brussel is 8 maanden geen uitzondering). Alleen, zolang u niets krijgt...zeker niet informeren :-)
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

asperger
Topic Starter

#5 , 27 dec 2015 20:20

Maar wat indien de factuur na 31 december wordt opgesteld?
Vanaf 1 januari 2016 moet er immers 21 percent btw worden betaald op dergelijke ingrepen.
Moet ik dan 21 percent extra betalen?

LeenW

#6 , 27 dec 2015 20:24

Mogelijk is er een overgangsmaatregel, maar ik zou op veilig spelen en morgen nog naar het ziekenhuis gaan.

asperger
Topic Starter

#7 , 27 dec 2015 22:43

Bij de opname in het ziekenhuis, begin augustus, heb ik een document ondertekend (waarvan ik een kopie heb gekregen) waarin het ereloon van de chirurg en de verblijfskosten zijn opgenomen. Ik vraag me dan ook af of ze die bedragen zomaar kunnen verhogen met BTW.

LeenW

#8 , 27 dec 2015 22:48

Ja, onvoorziene wetswijzigingen is een uitzondering op de algemene regel dat de meegedeelde prijs de correcte prijs is.

WP002

#9 , 27 dec 2015 23:09

Kan dat zomaar met terugwerkende kracht? Het is de TS zijn schuld niet dat het ziekenhuis zijn boekhouding blijkbaar niet op orde heeft.

roharro

#10 , 27 dec 2015 23:10

De aangeduide prijs moet de door de consument te betalen totale prijs zijn. Dat zegt de wet.

Aangezien de prestatie reeds 5 maanden voor de invoering van de BTW-verplichting werd geleverd
had het ziekenhuis alle tijd om te factureren.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een ziekenhuis geacht wordt kosten binnen de twee maanden te factureren (good practice).
Naar mijn mening zou het ziekenhuis in een rechtszaak dan ook zeer zwak staan indien ze de contractuele prijs verhogen met 21 percent na zoveel maanden gewacht te hebben met opstellen van de factuur.

Het is mij ook een raadsel waarom ziekenhuizen systematisch zo lang wachten met het opsturen en innen van hun facturen maar dan tegelijk zeuren dat ze niet genoeg financiële middelen hebben om aan hun verplichtingen te voldoen.....raadsel!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#11 , 27 dec 2015 23:21

Maar het is ook niet het schuld van het ziekenhuis dat de regering ineens beslist 21% btw te rekenen op plastische chirurgie. Zij hebben er niets bij te winnen dat het +21% btw is, dus ga morgen langs en zie dat ze dit jaar nog factureren.

WP002

#12 , 28 dec 2015 10:49

Màg het ziekenhuis wel tegen 21% factureren? De prestatie is overduidelijk van vóór de datum waarop het nieuwe tarief ingaat.

LeenW

#13 , 28 dec 2015 10:55

Maar de facturatiedatum niet, dus mits overgangsmaatregel (zoals bv. bij advocaten het geval was in 2014) zal hier 21% op gerekend moeten worden in 2016.

Boregard

#14 , 28 dec 2015 11:36

Het is niet alleen BSL die facturen laat opstuurt. Leuven kent er ook iets van.
Het schijnt een gangbare praktijk te zijn bij verschillende ziekenhuizen. Dit niet alleen maar ook voor consultaties.
BSL is appart. De consultaties worden betaald bij het buitengaan.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

roharro

#15 , 28 dec 2015 12:02

Maanden geleden ging ik twee keer op consultatie in een ziekenhuis.
Tot op heden heb ik ook nog geen ereloonrekeningen ontvangen.

Weet iemand hoe het komt waarom ziekenhuizen zo lang wachten om hun rekeningen te sturen?
Is daar een objectieve verklaring voor? Ik ben nieuwsgierig.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”