Beste,
Heb het volgend probleem met aannemer voor dak/schoorsteen-herstelling:
Hieronder een gedeelte uit de offerte die ik ondertekend heb:
"Werken:
-Afbreken van 1ste schouw op 60cm
-Heropmetsen van de schouw+ gieten van nieuwe betonnen deksteen.
-Openslijpen van alle voegen van deze schouw en hervoegen met speciale voegcement met hydrofuge.
-Volledig insmeren van de schouw met transparant waterwerend product.
-Vervangen van de oude zinken sneeuw bak en lood."
Nadat men op het dak geklommen was om aan de werken te beginnen, vertelde de aannemer mij dat een heropmetsing teveel werk zou zijn/of onmogelijk is, en hij stelde voor om de schouw gewoon af te breken en te vervangen door een dubbelwandige aluminium buis.
Die aanpassing van de oorspronkelijke werken was OK voor mij. (mondeling)
Toen de uiteindelijke factuur kwam, beweerde de aannemer dat de kostprijs dezelfde was. Ik betwist dit omdat de uiteindelijk uitgevoerde werken volgens mij een veel lagere kostprijs hebben (enkel stenen afpakken die niet meer zo vast liggen en dubbelwandige buis installeren) en heb toen onmiddellijk per e-mail geschreven dat ik een lagere kostprijs verwacht van 1000 EUR.
De aannemer stelde voor om langs te komen. Bij mij thuis kwamen we mondeling overeen om uiteindelijk 500 EUR van de prijs te doen. Hij zou een nieuwe factuur opmaken.
Enkele dagen later ontvang ik een e-mail met een aanmaning om het oorspronkelijke factuurbedrag onmiddellijk te betalen. Hij stuurt mij die brief ook per gewone en aangetekende post.
Het is precies alsof ons gesprek bij mij thuis niet heeft plaatsgevonden.
Ondertussen heeft aannemer mij al 2 keer (mondeling) beloofd om facturen van de aluminium onderdelen door te sturen, wat hij nog steeds niet gedaan heeft. Volgens hem zijn de gebruikte aluminium-materialen dubbel zo duur als de prijzen die ik terugvind op internet (als particulier).
In zijn brief is er sprake van hoogdringendheid omdat de schoorsteen in slechte staat is. Vind ik onzin aangezien de schoorsteen reeds in deze staat was sinds ik het huis 15 jaar geleden heb aangekocht. Schoorsteen heeft reeds veel stormen doorstaan sedertdien.
In zijn brief beweert de aannemer dat gezien ik geen aanpassing gevraagd heb van de offerte, hij dit beschouwt als een mondeling akkoord voor de gewijzigde uitvoering tegen dezelfde prijs.
Klopt die bewering?
Hij dreigt er ook mee dat indien de totale som niet tegen 28 december 2015 betaald is, het dossier zal overgemaakt worden voor gerechtelijke invordering.
Ik heb tot nu toe enkel het voorschot betaald.
Heeft er iemand een idee wat ik nu het beste kan doen?
Alvast hartelijk dank voor uw reacties,
Sieggy