prijsdiscussie dakwerken

sieggy
Topic Starter

prijsdiscussie dakwerken

#1 , 24 dec 2015 16:03

Beste,

Heb het volgend probleem met aannemer voor dak/schoorsteen-herstelling:

Hieronder een gedeelte uit de offerte die ik ondertekend heb:

"Werken:
-Afbreken van 1ste schouw op 60cm
-Heropmetsen van de schouw+ gieten van nieuwe betonnen deksteen.
-Openslijpen van alle voegen van deze schouw en hervoegen met speciale voegcement met hydrofuge.
-Volledig insmeren van de schouw met transparant waterwerend product.
-Vervangen van de oude zinken sneeuw bak en lood."

Nadat men op het dak geklommen was om aan de werken te beginnen, vertelde de aannemer mij dat een heropmetsing teveel werk zou zijn/of onmogelijk is, en hij stelde voor om de schouw gewoon af te breken en te vervangen door een dubbelwandige aluminium buis.
Die aanpassing van de oorspronkelijke werken was OK voor mij. (mondeling)

Toen de uiteindelijke factuur kwam, beweerde de aannemer dat de kostprijs dezelfde was. Ik betwist dit omdat de uiteindelijk uitgevoerde werken volgens mij een veel lagere kostprijs hebben (enkel stenen afpakken die niet meer zo vast liggen en dubbelwandige buis installeren) en heb toen onmiddellijk per e-mail geschreven dat ik een lagere kostprijs verwacht van 1000 EUR.
De aannemer stelde voor om langs te komen. Bij mij thuis kwamen we mondeling overeen om uiteindelijk 500 EUR van de prijs te doen. Hij zou een nieuwe factuur opmaken.

Enkele dagen later ontvang ik een e-mail met een aanmaning om het oorspronkelijke factuurbedrag onmiddellijk te betalen. Hij stuurt mij die brief ook per gewone en aangetekende post.
Het is precies alsof ons gesprek bij mij thuis niet heeft plaatsgevonden.

Ondertussen heeft aannemer mij al 2 keer (mondeling) beloofd om facturen van de aluminium onderdelen door te sturen, wat hij nog steeds niet gedaan heeft. Volgens hem zijn de gebruikte aluminium-materialen dubbel zo duur als de prijzen die ik terugvind op internet (als particulier).

In zijn brief is er sprake van hoogdringendheid omdat de schoorsteen in slechte staat is. Vind ik onzin aangezien de schoorsteen reeds in deze staat was sinds ik het huis 15 jaar geleden heb aangekocht. Schoorsteen heeft reeds veel stormen doorstaan sedertdien.

In zijn brief beweert de aannemer dat gezien ik geen aanpassing gevraagd heb van de offerte, hij dit beschouwt als een mondeling akkoord voor de gewijzigde uitvoering tegen dezelfde prijs.
Klopt die bewering?

Hij dreigt er ook mee dat indien de totale som niet tegen 28 december 2015 betaald is, het dossier zal overgemaakt worden voor gerechtelijke invordering.

Ik heb tot nu toe enkel het voorschot betaald.

Heeft er iemand een idee wat ik nu het beste kan doen?
Alvast hartelijk dank voor uw reacties,
Sieggy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 24 dec 2015 20:51

Jullie zijn beiden in fout.

Aannemer had dit beter op papier gezet voor hij de gewijzigd oplossing zou uitvoeren.
En u moet de rekening niet maken van de aannemer. Waar haalt u die minprijs van 1000 € vandaan ? U eigen gedacht ? Daar zal u in een rechtbank niet ver mee komen.
Verder was u blijkbaar akkoord voor de wijziging zoals u zelf schrijft maar nadien niet akkoord met de prijs. Wel dat had u dan ook op voorhand moeten vragen. Nogmaals vanwaar haalt u de geldigheid om zomaar 1000 € minprijs te vragen. U zal dat moeten staven met bewijzen en niet met een eigen gedacht van dat het wel zo zal zijn. Ook uw argumentatie omtrent de ouderdom van 15 jaar raakt kant noch wal. Wat gisteren en vandaag van toepassing was zal dat morgen niet meer zijn. Het is niet omdat die schouw het 15 jaar heeft uitgehouden dat ie het daarom op het zelfde moment nog een dag zal houden.
Bent u tevreden over de werken betaal dan de vooropgestelde prijs
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2015 09:24

Mijn eerste gedacht was dat een inox buis wel duurder zou uitkomen dan een gemetselde schouw. Er zijn diverse hulpstukken nodig om alles volgens de regels aan te sluiten op de bestaande schouw, en ook uw dak zal moeten bijgewerkt worden. Foute beslissing van uwentwege van in den beginne

Reclame

KJ86

#4 , 25 dec 2015 11:35

Persoonlijk denk ik dat de aannemer volledig in fout is, zelf in die mate dat je kan eisen om die aluminium brol van het dak te halen en een nieuwe schoorsteen te metsen. Zoals het nu wordt weergegeven, kan de aannemer niets bewijzen, hetgeen hem in een zeer slechte onderhandelingspositie plaatst.

sieggy
Topic Starter

#5 , 26 dec 2015 17:47

Bedankt voor uw interessante reacties allemaal.
Die zijn zeer uiteenlopend: "we zijn beiden in fout" en "de aannemer is volledig in fout"

Om terug te komen op het feit dat ik de rekening van de aannemer niet moet maken... Ik zal het even uitvergroten:

Stel dat ik een offerte teken bij een aannemer om een huis te bouwen voor een prijs van 200.000 EUR. De aannemer begint aan de werken en overtuigt mij (met verschillende redenen) om een hondehok te bouwen van 2m². Ik ga mondeling akkoord.

De aannemer stuurt mij een faktuur van 200.000 EUR. Dan vind ik toch dat ik hiermee niet akkoord moet gaan en wél het recht heb om zijn rekening te maken.

De vraag blijft wat ik nu het beste doe? Het saldo min 500 EUR betalen als teken van mijn goodwill? En vragen naar een creditnota t.b.v. 500 EUR?

Terug naar “Aanneming”