Ziek zijn en verlof

Soraya_Solange
Topic Starter

Ziek zijn en verlof

#1 , 17 dec 2015 20:20

Ik ben sinds 2 weken met ziekteverlof, ik ben niet genezen maar mijn verlof tijdens Kerstvakantie is al maanden gepland en goedgekeurd. Ik zou juist in die periode nog 4u moeten werken. Mijn werkgever vraagt nu om mijn dokter morgen te laten beslissen of ik terug kan werken of niet. Nu is mijn vraag: 1) mijn verlof moet op zijn einde dit jaar, niet overdraagbaar maar wat als waarschijnlijk mijn ziekteperiode verlengd wordt? 2) moet ik dan mijn vakantiegeld terugbetalen als ik mijn verlof niet kan opnemen ? 3) ik ben arbeider, heb ik recht op een ziekte-uitkering als mijn verlof verplicht omgezet wordt tot ziekte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2015 06:51

1. Je vakantierecht (staat los van betaling ervoor) is wél overdraagbaar als je door ziekte die niet kan opnemen.
2. Vakantiegeld zal niet terugbetaald moeten worden, onder geen enkel beding als arbeider.
3. Nee. Je zal immers bij de mutualiteit een attest moeten binnenbrengen met hoeveel verlof je nog moet opnemen. Men zal eerst dat verlof aanrekenen omdat je reeds betaald bent voor die dagen. Enkel het "overschot" zal je uitbetaald krijgen.

Reclame

Terug naar “Andere”