betrekken eigen woning na scheiding

7even
Topic Starter

betrekken eigen woning na scheiding

#1 , 23 aug 2008 01:16

Ik ben bijna op het einde van de echtscheiding - ik had het met mijn vrouw over de verdeling van de woonst .

Ik ben in de woning blijven wonen , zij is weggegaan en wil niet inkopen. Ik wil de woning inkopen maar woon ondertussen bij mijn vriendin , ik sta er nog steeds gedomicilieerd doch de woning is niet bewoonbaar . ( en ja , de relatie met mijn vriendin is er gekomen na de breuk )

Volgens mij dient zij de helft van de maandelijkse aflossing aan de bank te betalen.

Volgens haar dien ik de helft van haar maandelijks huurgeld te betalen.

KAn er mij iemand in duidelijke taal vertellen hoe de vork aan de steel zit op dit vlak ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 aug 2008 09:10

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken,heeft ten aanzien van...de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld(=dagvaarding)...”(Gerechtelijk Wetboek).

Wat u vanaf de dag bepaald in art.1278 Ger.W. meer afloste dan de helft dient uw partner u te vergoeden,tenzij andersluidend akkoord.

Degene die vanaf voornoemde dag het huis alleen bewoonde is hiervoor aan zijn partner vergoeding verschuldigd = halve huishuur,tenzij andersluidend akkoord.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”