Reiswebsite - annulatiefactuur verplichting

Melis
Topic Starter

Re: Reiswebsite - annulatiefactuur verplichting

#16 , 16 dec 2015 12:19

Ja, uiteraard. Maar wat ga je met die informatie aanvangen? Hoe ga jij in een burgerlijk geschil aantonen dat dit IP wel degelijk gelinkt was aan de naam die op de boeking staat?

Hej, ik weet niet of het iets uitmaakt ..
Maar ik heb het via men telefoon gedaan niet via een pc of laptop

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#17 , 16 dec 2015 12:26

Ik heb het over de boeking, niet over het telefoontje dat je achteraf hebt gepleegd. Een telefoonnummer is een stuk makkelijker tot een persoon terug te leiden natuurlijk.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#18 , 16 dec 2015 12:28

Dat IP adres zal in deze zaak niet veel uitmaken. Wat wel voornaam is, er is geen uitzondering op het online boeken van een reis, wat betreft de bedenktijd van 14 dagen als dit niet vermeld is op zijn website.

Daarom is de bedenktijd van ten minste veertien kalenderdagen die van toepassing is op overeenkomsten die via internet, telefoon of fax zijn afgesloten, niet van toepassing op vervoers-, huisvesting- en recreatiediensten en, reizen.

Feitelijk betekent dit dat indien u een reis, een vliegticket, een hotelkamer of een huurauto via internet boekt, u niet over de bedenktijd beschikt die door de eerder genoemde wet is voorzien, waardoor de verkoper verplicht zou zijn om de gestorte sommen terug te betalen ingeval uw boeking wordt geannuleerd.

De verkoper is echter wel verplicht het ontbreken van een bedenktijd te vermelden op zijn website.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 16 dec 2015 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Melis
Topic Starter

#19 , 16 dec 2015 12:30

Ik heb het over de boeking, niet over het telefoontje dat je achteraf hebt gepleegd. Een telefoonnummer is een stuk makkelijker tot een persoon terug te leiden natuurlijk.

Ik bedoelde ook de boeking
Ik heb de boeking gedaan via men smartphone ..

Mvg

Didymus

#20 , 16 dec 2015 12:36

Of het nu op je desktop, laptop, tablet, smartphone of game console was, het blijft een internetboeking.
"sowieso" schrijf je zo.

Didymus

#21 , 16 dec 2015 12:38

Dat IP adres zal in deze zaak niet veel uitmaken.
En dat was exact het punt dat ik wou maken. Had TS niet zelf contact opgenomen met dat reisbureau, dan hadden ze niks aan de namen en IP-adressen uit de boeking.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#22 , 16 dec 2015 12:41

Dat IP adres zal in deze zaak niet veel uitmaken.
En dat was exact het punt dat ik wou maken. Had TS niet zelf contact opgenomen met dat reisbureau, dan hadden ze niks aan de namen en IP-adressen uit de boeking.
Hij heeft wel emails ontvangen van dat reisbureau, en dan is het normaal dat je even contact opneemt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Purple

#23 , 16 dec 2015 13:03

Heb ook eens zo iets voorgehad met een pretpark en hotel.

Ik had een aanbieding via mail gekregen, zoiets in de zin van "bekijk nu onze niet te missen kortingen"

Ik klik de link aan en kijk naar beschikbaarheid en prijzen.
Omdat onze zoon zou meegaan was hadden we voor hem een extra bed op de kamer nodig.
Op de site stond dat deze enkel telefonisch te boeken waren.

Omdat ik de aanbieding toch niet zo spectaculair vond (en dan moest het extra bed en inkomtickets er nog bijkomen) heb ik het venster gewoon gesloten. De laatste stap in het bestelproces "bevestigen en betalen" heb ik dus nooit gedaan. Dat ging zelfs niet, bij het aanklikken van extra bed kwam er een pop-up om telefonisch te reserveren.

Geen bevestigingsmail ofzo van gekregen.

Tot enkele maanden later, op de dag die ik toen had aangeklikt, ik telefoon kreeg met de vraag waarom we niet waren komen opdagen.

Toen ik zei dat ik nooit iets besteld had (enkel maar naar prijzen gekeken), was het antwoord kortaf: dan moet U een no-show kost betalen van 80%, want volgens ons hebt U wel de bestelling afgerond.

Daar wouden ze niet van af wijken tot dat ik vroeg of ze konden bewijzen dat IK dat zou geboekt hebben.

Het enige wat ik had ingevuld waren de namen en mijn telefoonnummer.

Toen was het einde gesprek en nooit meer iets van gehoord.

Xenophon

#24 , 16 dec 2015 13:15

Niet dat het juridisch veel uitmaakt maar een snelle google search op die firma en 'reis geboekt bij vergissing' levert pagina's aan resultaten. Steeds varianten op dezelfde problemen:

a) Reis geboekt per vergissing (men dacht dat men nog aan het suimuleren was maar had zich reeds geëngageerd).
b) Personen (die beweren) van niets op de hoogte te zijn maar een brief krijgen van een incasso om de (zeer hoge) annulatiekosten te voldoen.

Een beetje voorzichtige site zou dan hun boekingsproces veranderen en ofwel een voorschot vragen dat online te voldoen is, ofwel op zijn allerminst een popu laten verschijnen waarin expliciet wordt gewaarschuwd dat verder gaan = onherroepelijk kopen.

Voor mij ruikt dit naar onfrisse praktijken. De site plaatst een knop 'Boek uw reis' en pas daarna krijgt men simulaties te zien van prijzen op verschillende data, dient men men persoonlijke gegevens te introduceren etc. Men spant de kar voor het paard.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Weo

#25 , 17 dec 2015 11:46

Voor mij ruikt dit naar onfrisse praktijken. De site plaatst een knop 'Boek uw reis' en pas daarna krijgt men simulaties te zien van prijzen op verschillende data, dient men men persoonlijke gegevens te introduceren etc. Men spant de kar voor het paard.
Op de website zie je wel degelijk eerst de data en de prijzen. Vervolgens krijg je rechts een overzicht met de totale prijs. Een voorbeeld:
  • UW VAKANTIE DETAILS
    Griekenland / Kos
    Aegean View Aqua Resort
    Aegean View Aqua Resort 2 personen
    15 dgn (14 nachten)

Inchecken: 19 mei 2016 (do)
    Uitchecken: 02 jun 2016 (do)
    1 x 2-persoonskamer All Inclusive
    € 1496,00
    Heenvlucht: CND001
    Corendon Dutch Airlines

(...)

Incl. alle kosten en taksen

Totaal
    € 1496,00

Deze vakantie boeken
Uiteraard zou er geen geldige overeenkomst zijn als je nog niet op de hoogte bent van de prijs en de data.

Xenophon

#26 , 17 dec 2015 17:13

@Weo: Inderdaad, mijn excuses. Ik had het anders gezien maar had blijkbaar op een knop gedrukt die het 'normale' proces wat in de war had gestuurd. Dan nog vind ik het een bedenkelijke manier van handelen en zal ik er zelf nooit zaken mee doen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”