Reiswebsite - annulatiefactuur verplichting

Melis
Topic Starter
Berichten: 6

Reiswebsite - annulatiefactuur verplichting

#1 , 14 dec 2015 21:53

Ik heb onlangs voor de eerste keer op "reiswebsite" gekeken hoe ik een reis online zou kunnen boeken, ik wou kijken welke stappen en informatie ik zou moeten invullen om deze te boeken. ik kwam op een pagina waar ik enkel mijn gegevens,een telefoonnummer en een email adres moest invullen ik duwde verder omdat ik er vanuit ging dat ik een volgende pagina zou krijgen waar ik bank gegevens, rijksregister enzoverder zou moeten invullen.

Dit was dus niet het geval ik kreeg ineens een mail dat mijn boeking rond was en of ik de som wou overmaken met hun gegevens erbij terwijl het niet mijn bedoeling was om die reis al effectief te boeken.
ook stond er bij dat als ik deze binnen de twee dagen niet zou betalen aangezien het een last minute was deze binnen de twee dagen vanzelf zou geannuleerd worden.

Ik heb het hier dan verder ook gewoon bij gelaten in de volgende drie dagen kreeg ik nog twee mails die ik ook niet direct had bekeken of ik de som alsnog wou overmaken, alweer heb ik er niet op gereageerd aangezien er in de eerste stond dat deze automatisch zou geannuleerd worden.

De volgende dag kreeg ik alweer een mail en deze keer met de melding dat de reis van 1100 euro was geannuleerd maar dat ik wel annuleringskosten van 899 euro zou moeten betalen. ik heb meteen gebeld naar "reiswebsite" waarbij ze bevestigde dat ik inderdaad de annulatie kosten moet betalen omdat ik akkoord ben gegaan op die ene pagina waar ik die paar gegevens moest invullen zonder rijksregister zonder bankgegevens zonder handtekening met de algemene voorwaarden.

Ik vraag mij af of dit effectief kan aangezien ik niks heb ondertekent geen bewijs van mijn identiteit heb geleverd dus ik evengoed ook een fictieve naam kon hebben opgegeven
volgens hun telefonisch gesproken te hebben ben ik verplicht deze te betalen
wat kan ik hier tegen doen ?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.
Laatst gewijzigd door Melis op 14 dec 2015 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 dec 2015 22:06

Het opgeven van een rijksregister is geen verplichting bij aankoop. U kunt voor de rechtbank proberen uit te leggen dat iemand anders uw gegevens met uw emailadres heeft ingegeven, maar of dat gaat pakken..

Verwijder ook de naam aub, dat is tegen de regels van het forum.

Melis
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 14 dec 2015 22:09

Het opgeven van een rijksregister is geen verplichting bij aankoop. U kunt voor de rechtbank proberen uit te leggen dat iemand anders uw gegevens met uw emailadres heeft ingegeven, maar of dat gaat pakken..

Verwijder ook de naam aub, dat is tegen de regels van het forum.
Alvast bedankt voor uw reactie, bij deze aangepast naar "reiswebsite"
Kunnen ze dan zomaar wegkomen met zulke "oplichtingspraktijken"?

Reclame

LeenW

#4 , 14 dec 2015 22:23

Ik zie niet in hoe dit oplichtingspraktijken zijn. U gaat een koop aan, u verbreekt die dan eenzijdig. Dus u moet betalen, want die last minute krijgen ze toch niet meer verkocht.

Enfin, ervan uitgaande dat die site niet in overtreding is met de wettelijke verplichtingen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 15 dec 2015 06:00

Ik weet niet welke site het is en of hun voorwaarden dus conform zijn maar het lijkt mij sterk dat u in praktijk zou kunnen boeken gewoon door naam, adres en een telefoonnummer door te geven. Qua bewijslast zou dat vrij lastig worden voor hen indien een klant mocht beweren het slachtoffer te zijn geworden van een slechte grap. Op zijn minst vraagt men toch een credit-card of onmiddellijke online betaling tegenwoordig.

In dit geval bent u alleszins nalatig geweest door niet onmiddellijk te reageren en de mails onbeantwoord te laten. Automatische annulatie betekent niet noodzakelijk kostenvrij.

Enfin, het is moeilijk te beoordelen zonder de site zelf te zien maar het lijkt me toch allemaal een vreemd verhaal.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 dec 2015 18:05

Het wordt geen makkelijke zaak, vrees ik. Ik ben even naar de website geweest en je selecteert je reis, de datum, de vlucht. Vervolgens kan je alle informatie zien, alsook de volledige prijs. Dan dien je te klikken op "deze vakantie boeken" vooraleer je verder gaat. Ik moet toegeven dat het redelijk vrijblijvend aanvoelt, maar het toch niet echt is. Je aanvaardt het aanbod immers door op de knop "deze vakantie boeken" te klikken. Als je vervolgens ook nog je gegevens ingeeft, hang je natuurlijk...

De algemene en bijzondere voorwaarden zijn eenvoudig bereikbaar op de website.

Ik begrijp je frustratie zeker en vast, maar ik vrees dat het niet makkelijk wordt.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 15 dec 2015 21:39

Ik heb zelf ook eens gekeken naar de site (via pm naam doorgekregen) en meen toch dat het erg verraderlijk is. Mogelijk ook bewust zo opgezet. Voor mij is het grootste probleem dat het mits een paar basisgegevens (mail, naam, adres, geboortedatum) mogelijk is een reis te boeken. Ik zou dus voor de helft van mijn familie en kennissen reizen kunnen vastleggen (aangezien betaling via overschrijving mogelijk is, hoeft niet online behalve voor reizen die binnen de 3 dagen vertrekken) en die zouden een factuur ontvangen. Behalve indien u zelf contact opneemt en uw fout erkent hebben ze m.i. geen poot om op te staan indien u glashard ontkent iets te hebben geboekt of na de eerste mail terugstuurt dat u van niets weet.

U heeft hen gebeld natuurlijk, dat gesprek zullen ze wel opgenomen hebben....

Vind het toch een zéér bedenkelijke manier van handelen vanwege hen en zou er alleen daarom al nooit zaken willen mee doen. Weer 1 voor de blacklist.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Melis
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 15 dec 2015 21:45

Ik heb zelf ook eens gekeken naar de site (via pm naam doorgekregen) en meen toch dat het erg verraderlijk is. Mogelijk ook bewust zo opgezet. Voor mij is het grootste probleem dat het mits een paar basisgegevens (mail, naam, adres, geboortedatum) mogelijk is een reis te boeken. Ik zou dus voor de helft van mijn familie en kennissen reizen kunnen vastleggen (aangezien betaling via overschrijving mogelijk is, hoeft niet online behalve voor reizen die binnen de 3 dagen vertrekken) en die zouden een factuur ontvangen. Behalve indien u zelf contact opneemt en uw fout erkent hebben ze m.i. geen poot om op te staan indien u glashard ontkent iets te hebben geboekt of na de eerste mail terugstuurt dat u van niets weet.

U heeft hen gebeld natuurlijk, dat gesprek zullen ze wel opgenomen hebben....

Vind het toch een zéér bedenkelijke manier van handelen vanwege hen en zou er alleen daarom al nooit zaken willen mee doen. Weer 1 voor de blacklist.

Danku voor u reactie heb inderdaad ook spijt dat ik ze telefonisch heb gecontacteerd
Ik vind dit alles behalve kunnen.
Ik hoop hier mischien toch iets aan te kunnen doen

Alvast bedankt voor u reactie
Ben al blij dat iemand ook inziet dat dit niet netjes is hoe ze dingen regelen
Mvg

WP002
Berichten: 1528

#9 , 15 dec 2015 22:53

Behalve indien u zelf contact opneemt en uw fout erkent hebben ze m.i. geen poot om op te staan indien u glashard ontkent iets te hebben geboekt of na de eerste mail terugstuurt dat u van niets weet.
Dat weet ik niet. Zouden ze het IP-adres van hun klanten niet loggen?

WP002
Berichten: 1528

#10 , 15 dec 2015 23:14

Ik heb van de OP de link gekregen en eens op de website gekeken. Een paar bedenkingen:
* Moet je als consument niet ergens de algemene voorwaarden aanvinken?
* Was er laatst niet ergens gezegd dat je bij dergelijke aankopen op internet altijd tweemaal moet klikken vooraleer de koop gesloten is?

Ik begrijp het probleem: bij de gekende grote boeken en CD-winkel simuleer ik ook vaak een aankoop om te zien hoeveel deze kost, BTW en verzending inbegrepen, en dan krijg ik op het einde nog een finale mogelijkheid om al dan niet de koop te sluiten. Dit lijkt bij deze site niet zo te zijn.

Ik zou het alleszins eens aan Test-aankoop voorleggen; misschien dat de OP op één van deze vormfouten een verbreking van het contract kan bedingen.

Melis
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 16 dec 2015 00:54

Ik ga zeker contact opnemen met test-aankoop
En hoop dat ze inderdaad iets kunnen doen.
Ik zal allesinds nooit meer iets simuleren het erge vind ik dat ik deze dan heb gecontacteerd en heb uitgelegd hoe het juist zat , ze hier geen begrip voor hebben en er alles aan zullen doen om hun geld eruit te halen
Jammer dat er zo dingen bestaan

Bedankt voor u tijd en raad is zeer hulpvol geweest!

LeenW

#12 , 16 dec 2015 11:12

Je moet het ook langs hun kant bekijken. Als het inderdaad een last minute was, gaat dat vliegtuigzitje/hotelkamer waarschijnlijk leeg zijn gebleven omdat jij het gereserveerd had. Het is dan niet abnormaal dat men een vergoeding bij de schuldige gaat halen.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 16 dec 2015 11:49

Dat weet ik niet. Zouden ze het IP-adres van hun klanten niet loggen?
En wat zouden ze daar volgens jou mee kunnen doen? :)
Provider gaat zonder bevelschrift van een onderzoeksrechter nooit vrijgeven wie er achter dat IP-adres zit.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 16 dec 2015 11:58

Om het ip adres van een bezoeker op u website op te slaan heb je enkel een script nodig, dus vrij eenvoudig.
Zelfs in de code van een mail staat u ip adres, zelfs de naam van u PC of laptop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 16 dec 2015 12:14

Ja, uiteraard. Maar wat ga je met die informatie aanvangen? Hoe ga jij in een burgerlijk geschil aantonen dat dit IP wel degelijk gelinkt was aan de naam die op de boeking staat?
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”