Geld van internetbestelling terugkrijgen

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Geld van internetbestelling terugkrijgen

#16 , 14 dec 2015 14:59

M.i. is indien verzending per post was bedongen en behoudens andere afspraken over de overgang van het risico, de verkoper verantwoordelijk voor de levering (en dus voor de bewijslast) tot het ogenblik van overdracht aan de koper. Vandaar het belang van een verzekering bij verzenden per post.
Niet akkoord. Bij een particuliere verkoop staat er zelden iets op papier. Er zal dus zelden iets op voorhand afgesproken zijn over wie het risico draagt bij het verzenden van een object. Ik zie niet in waarom dit risico dan sowieso bij de verkoper zou moeten liggen? Als de verkoper verzend met de post, kan het moment dat het pakket overgedragen wordt aan de post gezien worden als het moment van levering. Ik zie niet in waarom het moment van levering het moment moet zijn dat de post het pakket aflevert aan de koper?

Als de koper beweert dat de verkoper niet geleverd heeft, is het aan de koper om dit te bewijzen. Een gebrek aan tracking nummer is helemaal geen bewijs, aangezien niet elk pakket met tracking nummer verstuurt wordt.

Ik verkoop zelf vrij veel via verschillende kanalen op internet, en als een koper aandringt op "zo goedkoop mogelijk verzenden" (meestal is dit zonder tracking nummer), dan eis ik een betaling van overschrijving, zodat ze het geld niet kunnen terugeisen als de zending verloren gaat. Ik heb het ooit meegemaakt met een malafide koper die (bleek achteraf) steevast probeerde om de verkoper zonder tracking te laten versturen, om daarna te claimen dat het item nooit toegekomen was. Gelukkig had hij bij mij via overschrijving betaalt. Hij heeft zelfs mijn bank gecontacteerd om een terugbetaling te eisen, maar deze hebben hem wandelen gestuurt. Dus bij mij heeft een koper twee keuzes: Goedkoper verzending zonder tracking = betaling via overschrijving, of betaling via paypal = opdraaien voor de kosten om getraceerd en verzekerd te versturen. Maar als ze kiezen voor de eerste opzie, dan zie ik niet in waarom ik verantwoordelijk zou moeten zijn dat de zending ook daadwerkelijk geleverd wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#17 , 14 dec 2015 15:01

inderdaad klacht indienen maar de kans dat er iets van komt is denk ik 0,00000005%

Xenophon

#18 , 14 dec 2015 15:30

@Gebruiker21: Ik zie het anders maar goed, gesteld dat uw redenering gevolgd wordt en er geen tracking-info is, hoe kan de verkoper bij een claim dan aantonen dat er inderdaad levering (in uw redenering dus: overdracht aan de post) geweest is? Akkoord, indien de koper er een zaak van maakt zal hij in eerste instantie zelf moeten bewijzen maar indien hij het bestaan van een overeenkomst en de betaling bewijst zal de verkoper er zich m.i. niet zomaar kunnen van af maken met de loutere bewering dat het op de post werd gedaan. (het bovenstaande ingeval van een particuliere verkoper, bij professionele verkopers die verkopen aan een consument ligt de verantwoordelijkheid duidelijk vast).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken

#19 , 14 dec 2015 16:33

Bij verkoop tussen particulieren is er geen verkoopcontract. je kan het niet oplossen via een vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#20 , 17 dec 2015 13:13

@Gebruiker21: Ik zie het anders maar goed, gesteld dat uw redenering gevolgd wordt en er geen tracking-info is, hoe kan de verkoper bij een claim dan aantonen dat er inderdaad levering (in uw redenering dus: overdracht aan de post) geweest is?
De verkoper hoeft helemaal niets te bewijzen. Als de koper de verkoper beschuldigd van niets verstuurd te hebben, is het de koper die op één of andere wijze zal moeten bewijzen dat de verkoper NIET verstuurd heeft. Het is niet aan de verkoper om te bewijzen dat hij WEL verstuurd heeft.

Maar bon, in mijn geval hou ik wel de kassaticketjes van het postkantoor nog even bij voor alle verzendingen zonder tracering. Als er iets niet zou aankomen, heb ik dan toch al een bewijs dat er op dag X, uur Y een pakketje van Z kilogram versuurd is binnen België, EU of wereldwijd. Dus een begin van bewijs dat er weldegelijk een pakket verstuurd werd.
Akkoord, indien de koper er een zaak van maakt zal hij in eerste instantie zelf moeten bewijzen maar indien hij het bestaan van een overeenkomst en de betaling bewijst zal de verkoper er zich m.i. niet zomaar kunnen van af maken met de loutere bewering dat het op de post werd gedaan.
Toch wel. Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen. Bewijslast ligt dus bij de koper, die in principe nooit kan bewijzen dat een pakket NIET verstuurd werd (tenzij hij bijvoorbeeld ziet dat exact hetzelfde object door die persoon opnieuw te koop wordt aangeboden...)[/quote]
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#21 , 17 dec 2015 13:42

Wie iets opstuurt blijft verantwoordelijk tot het bij de koper afgeleverd word. Is de verkoper die beweert het opgestuurd te hebben, dus hij alleen zal het moeten bewijzen.
Alleen deze die in de brievenbus passen zijn niet traceerbaar, al de rest wel met wat je het ook verstuurt, en zeker in dit geval zoals verkoper beweert het opgestuurd te hebben met Kiala.

Even aan u eigen tropic herinneren, en het antwoord van Turaki

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=57075

Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Citeer
#1 , 1 jaar 5 maand geleden (14 Jul 2014 10:41)

Gebruiker21

#22 , 17 dec 2015 14:17

Dubbele post...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 17 dec 2015 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#23 , 17 dec 2015 14:20

Wie iets opstuurt blijft verantwoordelijk tot het bij de koper afgeleverd word.
Als het gaat bij verkoop tussen particulieren? Welke wettekst zegt dit?
Is de verkoper die beweert het opgestuurd te hebben, dus hij alleen zal het moeten bewijzen.
Als de koper de verkoper beschuldigd van zijn verplichtingen niet na te komen en dus niets opgestuurd te hebben, zal het toch wel de beschuldigende partij zijn die moet bewijzen, zeker? Sorry, Sloeberken, maar als ik jouw laatste antwoorden in een aantal draadjes bekijk, zou de wet volgens jou moeten aangepast worden in die zin dat iedereen schuldig is tot hij het tegendeel kan bewijzen? Volgens mij is het nog altijd omgekeerd.
Even aan u eigen tropic herinneren,
Dit ging over een getraceerde zending, waarbij de verkoper dus weldegelijk kan bewijzen het item verzonden te hebben. Compleet ander verhaal, zeker wat bewijslast betreft. Item is uiteindelijk teruggekeerd bij de verkoper en ik heb een volledige terugbetaling gekregen.[/quote]

sloeberken

#24 , 17 dec 2015 14:29

Ja ok Gebruiker21 heb geen zin om aan een lange discussie te beginnen, dit zal geen oplossing bieden aan TS.

Xenophon

#25 , 17 dec 2015 17:05

Toch wel. Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen. Bewijslast ligt dus bij de koper, die in principe nooit kan bewijzen dat een pakket NIET verstuurd werd (tenzij hij bijvoorbeeld ziet dat exact hetzelfde object door die persoon opnieuw te koop wordt aangeboden...)
We zitten niet in strafrecht maar in burgerlijke rechtspleging. De eiser moet in eerste instantie bewijzen dat er een overeenkomst was en een betaling. Rechters weten ook wel dat een negatief bewijs (bewijzen dat het niet werd ontvangen) onmogelijk of zeer moeilijk is. Indien het bewijs van de overeenkomst geleverd is en de niet-ontvangst wordt opgeworpen door de koper/eiser gaat de verweerder zich er heus niet kunnen vanaf maken door te stellen dat hij niets moet bewijzen. Hij is immers bij machte om -althans in theorie- positief bewijs te leveren bij verzending.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#26 , 18 dec 2015 09:32

Indien het bewijs van de overeenkomst geleverd is en de niet-ontvangst wordt opgeworpen door de koper/eiser gaat de verweerder zich er heus niet kunnen vanaf maken door te stellen dat hij niets moet bewijzen.
Verweerder kan wel stellen dat hij het pakketje op dag X, ongeveer op uur Y in postkantoor Z afgegeven heeft voor verzending, maar dat er door het geringe gewicht geen tracering op het pakket zat, en dat de koper ook nooit gevraagd heeft om met tracering te verzenden. Deze uitleg is geen sluitend bewijs van verzending, maar wel geloofwaardig en veel rechters zullen dit aannemen.
Hij is immers bij machte om -althans in theorie- positief bewijs te leveren bij verzending.
Als je inderdaad dan ook nog eens het kassaticketje van voorleggen dat bovenstaande bevestigd (wat op zich ook geen sluitend bewijs is, want dat ticketje kan van een totaal andere verzending zijn, toevallig voor een gelijkaardig pakket), denk ik niet dat de eiser zomaar gelijk gaat krijgen.

Maar bon, deze discussie is in principe off-topic, want topic starter zegt dat de verkoper via Kiala ging versturen en daar heb je sowieso WEL een tracking nummer...

Kichisan
Topic Starter

#27 , 12 jan 2016 00:12

Mijn vraag is een beetje ingewikkeld, nu ik zou graag willen trouwen maar mijn vriend en ik willen nog steeds bij ons onders wonen dus hij bij zijn ouders en ik bij mijn ouders is dat mogelijk. En waarom ik dat wil doen is we willen nog een paar jaren sparen en dan pas alleen samen gaan wonen. Dus als we bij ons ouders nog kunnen wonen kunnen we allebei nog sparen is dat mogelijk? Dus trouwen en nog steeds bij ons ouders wonen???? Grtz

Gebruiker21

#29 , 12 jan 2016 09:30

Trouwringen per post laten opsturen, en zien dat ge tracering hebt, zeker? :p

sloeberken

#30 , 12 jan 2016 09:58

Mijn vraag is een beetje ingewikkeld, nu ik zou graag willen trouwen maar mijn vriend en ik willen nog steeds bij ons onders wonen dus hij bij zijn ouders en ik bij mijn ouders is dat mogelijk. En waarom ik dat wil doen is we willen nog een paar jaren sparen en dan pas alleen samen gaan wonen. Dus als we bij ons ouders nog kunnen wonen kunnen we allebei nog sparen is dat mogelijk? Dus trouwen en nog steeds bij ons ouders wonen???? Grtz
Dat is een nieuw onderwerp, misschien beter een nieuw tropic opstarten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”