Wanneer de rechtbank een uitspraak doet en deze uitvoerbaar is moeten de partijen deze uitspraak naleven.
Als de rechtbank beslist dat de vader recht heeft op contact met de kinderen moet de moeder dit naleven.
10/10
Als de moeder dit echt niet kan, bijvoorbeeld omdat de kinderen reeds groot zijn en niet willen gaan, zal de strafrechter haar niet veroordelen.
Fout ! helaas volgt mijn motivatie wat later Binnen 1.5 maand verwacht ik uitspraak over dit misdrijf terwijl het kind of beter deze volwassene 18 is geworden. Ook hier zal mocht schuld blijken een straf worden uitgesproken (de rechter gaf aan wat de maximum straf is > 2 jaar cel gelet de staat van herhaling )
De strafrechter veroordeelt de moeder enkel indien hij oordeelt dat de moeder van kwade wil is en het vonnis van de burgerlijke rechter niet wil naleven.
Weer fout, of toch gedeeltelijk fout. Voor mijn motivatie waarom verwijs ik naar mijn open schrijven naar de HRJ dat nog moet komen hier in deze draad… helaas kom ik er niet toe al mijn plannen te realiseren.
De allerlaatste stap is dan de strafrechtelijke veroordeling. In het kader van het strafrechtelijk onderzoek krijgt de moeder alle kans om te tonen dat zij het burgerlijk vonnis wil naleven.
Met de gegevens die ons hier aangereikt zijn weten wij niet eens of er een strafrechterlijk onderzoek is en mogelijk is dit in theorie zelfs mogelijk dat dit nog lopende is. Dit zou het geval kunnen zijn als de vader zelf een gerechtsdeurwaarder opdracht geeft de nodige vaststellingen te doen met een eventueel misdrijf te komen vaststellen. Op die manier kan je zelf bewijslast verzamelen en er zijn bekwame advocaten die rechtstreeks correctioneel dagvaarden met andere woorden trekt zich niet veel aan van wat het openbaar ministerie / zelfs een eventuele onderzoeksrechter aan het doen is. Die bekwame advocaten leggen een volledig uitgewerkt dossier voor de neus van de strafrechter waarin het bewijs (de vaststelling van de politie en/of gerechtsdeurwaarder –beide zijn beëdigd en hebben meldingsplicht van elk misdrijf dat ze vaststellen (geleerd van ene J.demoor jaren geleden toen JF nog niet bestond). Het OM kan als alles verloopt conform de wet in deze werkwijze geen stokken in de wielen steken en de rechter moet oordelen. Met andere woorden ik vermoed dat het in de praktijk mogelijk moet zijn om 2 maand na de eerste overtreding een strafrechterlijk vonnis kan hebben. Nog geen enkel geval is me bekend dat het zo vlug kan gaan maar bekwame advocaten kunnen dat en zullen dat ook winnen!
Wat is het voordeel, gelet het allicht om een opschorting van straf zal gaan…?
Na 2 maanden (al*) zal het vonnis worden nageleefd en zo verlies je kinderen niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
RR
* voor hen die het moeten meemaken hebben om hun kinderen 14 dagen niet meer te kunnen zien weten waarover ik het heb dat is niet al dat doet pijn!