Situatie:
Mijn moeder zit al een aantal jaar in een privè verzorgingstehuis en alles ging uitstekend, ze zorgde zelf voor de financiën en was nog goed bij zinnen.
Vorig jaar met kerst werd ze echter erg ziek waardoor ze mentaal wat achteruit ging en zelf haar financiën niet meer kon regelen. In goed vertrouwen gaf ze haar bankkaart mee met mij en ik betaalde alles voor haar ( ik heb geen volmacht van die rekening ).
Enkele maanden geleden kreeg ik een brief van het verzorgingstehuis waarin stond dat er 1 maand achterstal was van enkele maanden geleden. Mijn moeder vertelde dat die betaling wel uitgevoerd is geweest. Ze gaf telkens de overschrijvingen mee met iemand van de administratie van het verzorgingstehuis. Mijn moeder kan die achterstal nu niet meer betalen omdat ze juist rond komt met haar pensioen om de maandelijkse factuur van het rusthuis te betalen.
Het rusthuis heeft ondertussen een advocaat ingeschakeld en haar bankkaart laten blokkeren. Hierdoor kan ik dus geen betalingen meer uitvoeren voor haar.
Nu hoorde ik vandaag van haar dat ze een voogdadvocaat heeft en dat die persoon alles regelt.
Kan dit zomaar zonder dat ik daarvan op de hoogte ben gesteld en waarom kiezen ze voor een advocaat en niet voor haar eigen dochter?
Nu heb ik er ook al zitten over nadenken om mijn moeder bij mij in huis te nemen en haar weg te halen uit het tehuis. Kan ik dit zomaar doen? En als ik dit doe wat gebeurt er dan met de voogdadcovaat?
misschien kan iemand van jullie mij wat raad geven.
mvg