Uithuiszetting meerderjarige zoon

Sylo
Topic Starter

Uithuiszetting meerderjarige zoon

#1 , 11 dec 2015 11:43

Ik zou graag een procedure willen opstarten om mijn oudere broer (ca. 32 jaar) uit het huis te zetten wegens een gokverslaving, onwil om mee de rekeningen te betalen doch financieel perfect toe in staat, zeer agressief gedrag jegens ouders (uitschelden,woede uitbarstingen,...), vermoedelijk drugsprobleem,...
    Hij zorgt, sinds zijn terugkeer 3 jaar geleden, voor een onmogelijk leefsituatie. Mijn ouders hebben daarom mijn hulp ingeschakeld om een gerechtelijke procedure op te starten.

3 vraagjes hierbij :
    • Dien ik een verzoekschrift in te dienen bij de familierechtbank of gebeurt dit nog via het vredegerecht?
    • Mag ik optreden als vertegenwoordiger van mijn ouders of kan enkel een advocaat/voogd/... dit?
    • Wegens zijn crimineel en agressief verleden is de kans zeer groot dat, indien hij wordt opgeroepen om te verschijnen voor desbetreffende rechtbank, hij wellicht zal overgaan tot fysiek geweld. Hoe pak ik dit het best aan?
    Opm. : Ik ben zelf al jaren niet meer woonachtig in het ouderlijk huis.

Alvast bedankt.

Winston
    Juridisch actief: Ja
    Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
    eylis

#2 , 11 dec 2015 16:41

Ik vermoed dat je ouders al aan je broer gevbvraagd hebben om de woning te verlaten. Gezien ook het feit dat hij niet bijdraagt in de leefkosten (er dus gratis woont?) én bovendien verbaal agressief uitvalt naar uw ouders is het tijd om stappen te ondernemen. Je gaat samen met je ouders naar de politie om een verklaring af te leggen. Ik denk dat het belangrijk is dat dit gebeurt omdat er wel degelijk feiten gebeuren die niet door de beugel kunnen én bovenien tot erger kunnen leiden. De poltitie zal vragen of je ouders ook klacht neerleggen tegen j broer. Ik denk dat je ouders dat toch best doen. Verbaal agressief gedrag is een ernstig vergrijp en je ouders zouden zich in hun woning toch vbeilig moeten kunnen voelen. Neem ook contact met slachtofferzorg. De politie kan je ouders daar wegwijs bij maken. Leg ook uit aan de politie dat jullie zich ernstig zorgen maakt dat je broer fysiek geweld gaat gebruiken als hij "opgeroepen" zal worden om te vertschijnen. Ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit redenen genoeg zijn voor het parket om een contactverbod op te leggen en je broer te verplichten de woning te verlaten. Normaal gezien wordt het PV vanzelf doorgespeeld aan het parket voor onderzoek. Ik denk niet dat je zelf een zaak moet aanvatten. Hebben je ouders een GSM waarmee ze snel een noodnummer kunnen oproepen?

Franciscus
    Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2015 23:24

Eens lezen.
    http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Contactverbod zal worden opgelegd als uw broer wordt voorgeleid bij een onderzoeksrechter. Gezien dit een 'vonnis' inhoud.
    Wat een parketmagistraat wel kan doen en doet is met een kantschrift ( via politie) de persoon in kennis stellen - inpeperen dat het zijn laatste kans is op - zicht te gedragen - te zorgen dat hij ergens anders gaar wonen want dat er anders verdere gerechtelijke stappen worden genomen.

Met het PV inzake IFG ( zie link) kunnen uw ouders wel naar vrederechter.
    Ze geven uw broer met een AS aan hem gericht ( als hij bij hen ingeschreven is) vb één maand de tijd na ontvangst van de AS om een andere woonst te zoeken.
    (Ga op voorhand ook eens praten met de sociale dienst OCMW en het plaatselijke www.CAW .be.
    Dan zal u een verzoekschrift moeten richten tot vrederechter. Na enkele weken kan u opgeroepen worden mogelijkheden in verzoening of ten gronde.
    Normaal kan de procedure wel drie maanden duren. Daarom is contact met OCMW en zo op voorhand aan te bevelen.
    http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf.

U hoeft geen advocaat te nemen voor de vrederechter u mag gerust meegaan met uw ouders en deze vertegenwoordigen ( het woord voeren).

Indien hij er niet ingeschreven is kan u andere opties overwegen ... cru gezegd niet wonen - geen sleutel - niet binnenlaten maar dan mogen er ook geen voorwerpen van hem binnen staan. Als hij er al maanden - jaren woont zou ik dit zeker niet doen.

Ook zijn psychische toestand spelen mee en ook het druggebruik ... voor dit laatste kan ook de politie ingeschakeld worden.( PV drugs en of overlast erbij kan nooit geen kwaad bij vrederechter)

Wijze van werken moet goed voorbereid en best met de genoemde diensten stap voor stap gevolgd worden.

Deze uitleg in een notendop maar samen met die van @Eylis hebt u al stof genoeg om u goed voor te bereiden.

Reclame

Terug naar “Andere”