, -Wat betreft de percentages: iedereen wordt dagelijks 'geript' op dergelijke schaal. Het hangt er een beetje vanaf welke sector (sommige marges zijn heel laag, elektronica bv) maar winstmarges van 50, 60, 70% zijn niet abnormaal bij een verkoop. In sommige gevallen doet men ook niet meer dan een order doorgeven en gebeurt de levering door een derde. Voorbeeld dat ik ken: kleding van een gekend merk dat zijn productie uitbesteed in een ver land: item in de etalage voor 159 EUR. Aankoopprijs voor hen per stuk (ex BTW) alle kosten in tot levering in het verkooppunt: 24.8 EUR
juist er zijn serieuze winstmarges tussen kleinhandel en groothandel en winkeliers moeten ook hun kost verdienen. Maar alle handelaars zullen gelijkaardige prijzen hanteren. Iemand die openlijk prijzen vraagt die 70 % hoger liggen dan zijn concurrent mag binnen de kortste tijd zijn faillissement aanvragen. Waar vind je een handelaar die 70 % meer vraagt dan zijn duurste concurrent voor een grasmachine, televisie, laptop , enz.... . Dat lukt nooit op een eerlijke manier maar enkel door iemand bewust te beliegen . Tuinman X is geen verkoper, winkelier, maar iemand die voorstelt bij Y een machine te halen, waarbij elk normaal verwacht dat dit is aan de prijs die Y vraagt en zo ook door X wordt voorgesteld. Dat X van Y daar een korting krijgt van 200 € die hij in eigen zak mag steken , no problem. En mocht X nog een kleine vergoeding gevraagd hebben voor de loutere service van even te stoppen en een grasmachine op te laden op weg naar een klant (daar waar hij ook weet dat Y die levering gratis doet), no problem. Maar 850 € no way.
Ach het zegt alles over de "handelsmentaliteit" en " klantvriendelijkheid" (sic) van X
Nogmaals naar analogie van de concerttickets.
Vraag een hogere prijs die door velen die de echte prijs kennen met plezier willen betalen voor een gegeerd goed en je bent wettelijk strafbaar.
Lieg iemand een veel hogere prijs voor van een courant voorkomend goed voor en laat die niks vermoedende idioot betalen en je bent goed bezig.