Admie kost voor papieren factuur

Schuppenzot
Topic Starter

Admie kost voor papieren factuur

#1 , 08 dec 2015 13:43

Geldt een verbod op extra kosten voor papieren facturen ook als dit specifiek in de algemene voorwaarden vermeld is voor het afsluiten van een overeenkomst?

concreet: ik ben ingegaan op de groepsaankoop energie van de provant. Ik heb daarbij niet gezien dat het om een zogenaamd "online aanbod" ging waarbij alles online verloopt. Ik had achter graag de afrekenfactuur via de post ontvangen. als ik dit nu vraag worden er mij €2 kosten aangerekend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2015 15:38

En is dat zo onoverkomelijk. Dat papier, de inkt, de briefomslag en de postzegel moet toch ook betaald worden.
Juist door het schrappen van al die kosten, zijn die groepsaankopen zo voordelig

Schuppenzot
Topic Starter

#3 , 09 dec 2015 12:09

Ik heb geen printer meer en de jaarafrekeningen (of eindfacturen) bewaar ik graag op papier. Is dat nu zo vreemd?

De energieprijs is goedkoop omdat ze gewoon minder marge nemen. Je kan ook een standaard "online" abonnement nemen zonder de groepsaankoopkorting.

Reclame

LeenW

#4 , 09 dec 2015 12:13

Niet alleen vreemd, vooral slecht voor het milieu. Als u met de voorwaarden akkoord bent gegaan, mag men u een meerkost voor een papieren factuur aanrekenen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2015 12:50

Ik heb geen printer meer.
Dat is uw keuze en je zal voor de gevolgen hiervan moeten opdraaien

Meeboo

#6 , 09 dec 2015 13:40

Waarschijnlijk staat in de voorwaarden van de overeenkomst dat de facturatie digitaal zal gebeuren. door op het voorstel in te tekenen hebt u zich akkoord verklaard.

sloeberken

#7 , 09 dec 2015 14:08

Digitale tijdperk heeft al een tijdje zijn intrede gedaan. Veel voordelen je kan ze op allerhande manieren ordenen en bewaren, en heel snel terug vinden. en het grootste voordeel kosteloos.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Schuppenzot
Topic Starter

#8 , 09 dec 2015 16:29

Het wordt allemaal als eenvoudiger voorgesteld ja. Maar heel wat aanbieders werken niet met doccle of aanverwanten. En op den duur heb ik x aantal logins en systemen waar ik mijn administratie moet gaan zoeken. Zeer gebruiksvriendelijk allemaal.

Ik kan heus wel overweg met computers. Maar of mijn computer + NAS voor backup minder milieubelastend zijn dan die enkele facturen per jaar weet ik nog zo maar niet.

Maar bon, dit is allemaal eigenlijk naast de kwestie. Ze mogen dit lees ik. Ik zal het volgende keer in het oog houden voordat ik instem. Les geleerd.
(of ze moesten allemaal een onafhankelijk systeem à la Doccle gebruiken)

WP002

#9 , 09 dec 2015 16:43

Ik vind dat u overigens gelijk hebt dat u een papieren factuur wenst. Alles automatiseren zou bijv. voor mijn ouders een regelrechte ramp zijn. Ik meen dat Test-Aankoop daaromtrent recent een campagne heeft gevoerd, het was iets in de trant van "mijn factuur, mijn keuze". Ga eens op hun site kijken, zou ik zo zeggen.

LeenW

#10 , 10 dec 2015 11:15

Elektronische of papieren factuur? De keuze ligt bij de consument!
http://www.test-aankoop.be/action/pers% ... /e-factuur
Volgens Testaankoop, ik volg die mening niet. De mensen zouden hun voorwaarden beter moeten lezen voor ze iets tekenen.

sloeberken

#11 , 10 dec 2015 11:41

Geld dit ook niet bij rekeningafschriften van u bank.

Foody

#12 , 10 dec 2015 11:48

Dan vraag je toch aan een buur, vriend of familielid om deze even af te drukken voor je?
Is dat zo onoverkomelijk?

giserke

#13 , 10 dec 2015 11:51

Volgens Testaankoop, ik volg die mening niet. De mensen zouden hun voorwaarden beter moeten lezen voor ze iets tekenen.
Ik volg die wel. De algemene verkoopsvoorwaarden moeten voldoen aan wettelijk opgelegde vereisten.
Het krijgen van een factuur is een basisrecht van een klant bij handelsovereenkomsten in een democratische rechtstaat.
En je kunt niemand verplichten te beschikken over een computer. Dit zou betekenen dat die persoon moet betalen voor het verkrijgen van elementaire basisrechten, omdat hij geen computer heeft.

Sorry dit kan niet!

LeenW

#14 , 10 dec 2015 12:16

Ik volg die wel. De algemene verkoopsvoorwaarden moeten voldoen aan wettelijk opgelegde vereisten.
Het krijgen van een factuur is een basisrecht van een klant bij handelsovereenkomsten in een democratische rechtstaat.
En je kunt niemand verplichten te beschikken over een computer. Dit zou betekenen dat die persoon moet betalen voor het verkrijgen van elementaire basisrechten, omdat hij geen computer heeft.

Sorry dit kan niet!
Dat is het punt niet. Ik volg u in uw uitleg, maar als mensen tekenen dat ze een elektronische factuur willen, moeten ze achteraf niet afkomen dat ze dit toch niet willen. Een geldige contractuele verbintenis kan men niet zomaar herroepen omdat men "de kleine lettertjes niet heeft gelezen".

sloeberken

#15 , 10 dec 2015 12:28

Bron ondernemersdatabank:

Aan wie moet u factureren? Verkoopt u aan niet-particuliere klanten, dan moet u in ­principe factureren. Collega’s die bij u beroepsmatig ­goederen aankopen, zullen u er uiteraard wel aan herinneren dat zij een factuur nodig hebben om die als kosten te kunnen verwerken...

Geen facturen voor particulieren. Dat is inderdaad de regel. Koopt een particuliere klant iets bij u, dan hoeft u daar niet meteen een factuur voor op te maken.

Let op! Ook een particulier mag echter een factuur eisen en in dat geval moet u er ook één af­leveren. U mag daar eventueel wel administratie­kosten (plus BTW!) voor aanrekenen.
U heeft een klein- en een groothandel. Dan liggen de kaarten anders en moet u soms toch een factuur afleveren aan elke klant, dus ook aan al uw particuliere klanten. Doet u dat niet, dan ­riskeert u serieuze boetes vanwege de BTW.

Terug naar “Consumenten Koop”