appartement aangifte onroerende goederen

nieuwbouw
Topic Starter

appartement aangifte onroerende goederen

#1 , 09 dec 2015 15:49

Hoe geef ik appartement beschrijving aan in erfbelasting? Waarom is dit een complex onroerend goed?

concreet: ik erf 1 appartement in blok van 8 appartementen, wat vul ik in bij ramingvolle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 09 dec 2015 19:14

Bij een huis zijn de grond en het volledige huis bijna altijd eigendom van dezelfde persoon (of personen, meestal een koppel).
Bij een appartement bent U eigenaar van het privaat gedeelte, van een bepaald % in de gemeenschappelijke delen en van een ander (soms hetzelfde) % in de grond. Dikwijls zijn de kelder en de autostaanplaats (of garage) afzonderlijk verkoopbare elementen; en hebben die op zich weer andere aandelen in de gemene delen en in de grond.

Een beschrijving kan er bijvoorbeeld zo uitzien (en dit is niet al te complex; het wordt pas leuk als er meerdere blokken zijn en als de staanplaats niet in hetzelfde blok ligt als het appartement; of als de nummering ter plaatse niet meer deze is van in de beginsituatie):
1) het appartement op de tweede verdieping vooraan links genoemd 02.04, type G, met 256/10.000sten in de gemene delen, daarin begrepen de grond; gekend bij het kadaster als A2/4, gelegen La Gleize 66 te Stoumont, eerste afdeling sectie C, perceelnummer 122c4;
2) de daar gelegen autostaanplaats in de 1ste ondergrond genoemd "14", met 18/10.000 sten in de G.D., kadaster S.OG/14
3) de daar gelegen kelder, idem, genoemd "7" met 6/10.000sten in de GD, kadaster K.OG/7
Het appartement en de kelder samen geschat op 145.000; de autostaanplaats op 12.000 euro.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”