bijverdienen als huismoeder

extraake
Topic Starter

bijverdienen als huismoeder

#1 , 07 dec 2015 14:57

Hoi,

ikzelf ben steeds thuis gebleven om voor de kinderen en kleinkinderen te zorgen. Ik heb dan ook nooit een inkomen gehad. Mijn man en ik kwamen steeds toe met het inkomen van mijn man.

Maar nu is mijn man op pensioen gegaan en is zijn pensioentje een stuk lager. En om toch enige luxe te kunnen behouden, had ik graag geweten of ik als huismoeder een centje kon verdienen als bijverdienste ?

Ik zou af en toe kunnen gaan poetsen ofzo.... maar ik wil geen zwartwerk doen.

Weet iemand of dat het mogelijk is en hoeveel dat je dan kan bijverdienen om toch nog in regel te zijn?
En bij wie welke dienst kan ik alles in orde brengen?

dankjewel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 dec 2015 15:17

je man kan als gepensioneerde ook nog bijverdienen. Dat is nu zelfs een pak meer uren toegelaten dan vroeger. En jij kan interimwerk doen, informeer je en schrijf je in in de plaatselijke interimkantoren. De plaatselijke OCMW' en/of sociale gemeentelijke diensten hebben dringend nood aan familiale hulp: mensen die jonge gezinnen en/of bejaarden thuis helpen met huishouden, poetsen of boodschappen doen. Ideaal voor jou als ik zo je post lees. Neem contact met de gemeentelijke sociale dienst: ze kunnen je zeker tijdelijke of deeltijdse contraten aanbieden of via dienstencheques.

extraake
Topic Starter

#3 , 07 dec 2015 15:52

Dag Eylis,

bedankt voor je reactie. Ik had eigenlijk meer in gedachte om dat allemaal in een soort van zelfstandig basis te willen doen.

Als ik via een interim zou werken, hang ik vast aan vaste uren en zo.... Ik zou toch wat vrijheid willen behouden. Het is nu eenmaal dat niet elke dag een "goede" dag is . Ik ben dan ook een jaartje ouder.

Ik heb vrienden genoeg waar ik kan gaan helpen en waar we onderling zouden kunnen afspreken wanneer en wat er gedaan zou moeten worden. Zou ik zwartwerk willen, was alles opgelost. Maar ik zou het toch een goede manier willen doen... Het werk binnenhalen is geen probleem, enkel zou dit werk ergens moeten aangegeven moeten worden zodat het niet in het zwart zou doen. Is dat mogelijk, denk je?

dankje

Reclame

LeenW

#4 , 07 dec 2015 16:00

Als zelfstandige zonder hoofdberoep maar toch slechts deeltijds, kan ik niet aanraden. Het kan wel eens zijn dat het merendeel van je inkomsten naar de belastingen gaan. Ik zou toch ook voor het interimwerk gaan, veel gemakkelijker en er valt wel iets te bespreken over flexibiliteit.

eylis

#5 , 07 dec 2015 16:18

exrtaatje, via de gemeentelijke diensten of interimwerk kan je wél met een persoonlijke uurplanning werken. De vraag is groter dan het aanbod: dus kan je je planning onderhandelen. Als interim kan je weekcontracten tekenen. en als je als zelfstandige zou willen werken in de onderhoudssector: ook dan moet je minstens een week verder plannen. niemand wil werken met een schoonmaker die pas de dag ervoor laat weten of hij/zij zal komen....

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 dec 2015 16:58

Als zelfstandige zonder hoofdberoep maar toch slechts deeltijds, kan ik niet aanraden. Het kan wel eens zijn dat het merendeel van je inkomsten naar de belastingen gaan. Ik zou toch ook voor het interimwerk gaan, veel gemakkelijker en er valt wel iets te bespreken over flexibiliteit.
op zich zullen de belastingen niet hoger zijn als zelfstandige in hoofdberoep. Wel zullen de sociale lasten hoger zijn, maar daar valt een mouw aan te passen indien mevrouw gehuwd is met haar man. Dit is dus niet direct een probleem, al is de vraag of iemand op die leeftijd zonder ervaring zich nog zal bezigheouden met facturen en boekhoudingen.

Wel oppassen: het bedrag dat haar man krijgt als pensioen zal dalen indien ze zelf gaat werken.

Terug naar “Andere”