loonbeslag - nog lening mogelijk in de toekomst?

Fons54
Topic Starter

Re: loonbeslag - nog lening mogelijk in de toekomst?

#31 , 05 dec 2015 13:41

Als in een vonnis geen exacte datum bepaald is om de alimentatie te betalen, kan men bijvoorbeeld op 28 november stellen dat de alimentatie van november te laat is?

In het vonnis staat letterlijk "zeggen voor recht dat het onderhoudsgeld lastens eisende partij vanaf 01.08.2013 voor de kinderen samen nl. X en X, het bedrag van X bedraagt, bedrag jaarlijks indexeerbaar".

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#32 , 05 dec 2015 16:12

Onderhoudsgeld is per maand maar in principe dient het vonnis de datum te vermelden en meestal zal dit de datum zijn dat uiterlijk de storting of overschrijving dient te gebeuren en wordt dit zo expliciet vermeld (cfr naar analogie bv Art 203bis §4, °2. van het BW. Indien niets werd bepaald hieromtrent dan denk ik dat u tijdig bent indien de som uiterlijk de laatste van de maand werd ontvangen door de bestemmeling. Dus in uw voorbeeld is 28 november niet te laat maar let wel: betaald=het geld moet nog tijdens de maand november ontvangen zijn door de bestemmeling.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fons54
Topic Starter

#33 , 05 dec 2015 16:47

In dit geval dien ik het onderhoudsgeld niet de eerste van ieder maand overschrijven.

Als dit klopt, dan heeft mijn ex een GDW ingeschakeld terwijl ik "slechts" de index verschuldigd was (bedrag van nog geen 10 euro). Ben ik in mijn recht als ik dan de kosten én de hoofdsommen betwist? Kan ik de tegenpartij iets verwijten? Het is toch niet normaal dan men een GDW inschakelt om bedragen te innen die al betaald zijn? Over de index heb ik nooit iets ontvangen van tegenpartij en van mijn kant was het pure vergetelheid (het gaat dan ook over een bedrag van onder de 10 euro...)

Reclame

sloeberken

#34 , 07 dec 2015 09:56

Zonder vonnis kan of mag de GDW niet optreden, enkel als incasso.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fons54
Topic Starter

#35 , 07 dec 2015 12:27

Zonder vonnis kan of mag de GDW niet optreden, enkel als incasso.
Er is een vonnis voor de alimentatie en een recent document van de rechtbank waarin staat dat het vonnis uitvoerbaar is. Alleen, zijn de geëiste sommen al reeds betaald of verrekend.
Daarstraks een brief naar de GDW gestuurd waarin ik alle sommen betwist, ben benieuwd.

sloeberken

#36 , 07 dec 2015 12:29

Je moet de juiste weg volgen, GDW kan aan dat vonnis niets veranderen, je zal beroep moeten aantekenen tegen het vonnis.

Emiel9

#37 , 07 dec 2015 12:45

Je moet de juiste weg volgen, GDW kan aan dat vonnis niets veranderen, je zal beroep moeten aantekenen tegen het vonnis.

Ik volg even niet meer. Tegen welk vonnis zou ik beroep moeten aantekenen?
Er is een alimentatie vastgelegd in een vonnis. Ik heb reeds deze alimentatie betaald.
Ex schakelt een GDW in om alimentatie te innen, terwijl deze al verrekend is met andere kosten. Ook wilt GDW alimentatie voor november innen terwijl de maand nog niet om was en in het vonnis geen datum vastgelegd is (dus zoals Xenophon zegt, zolang tegenpartij de alimentatie ontvangt in de lopende maand, ben ik in orde).

tegenpartij stelt zelf voor om andere bedragen te verrekenen als alimentatie, er is hierover een akkoord, maar paar manden later schakelt ze toch een GDW in om deze zogezegde achterstallen te innen en worden de kosten van de GDW ook nog eens aan mij gefactureerd

ondertussen heeft de GDW op basis van mijn bewijzen de hoofdsom herleid naar de lopende maand, maar de maand was nog niet om, deze alimentatie is ondertussen ook al betaald

er blijven de kosten over....waarom zou ik opdraaien voor de kosten terwijl maar slechts de index verschuldigd was? (nog geen 10 euro...)

ik heb nooit een mail ontvangen om de alimentatie te indexeren, het kan toch niet de bedoeling zijn dat men voor 10 euro rechtstreeks naar een GDW gaat....

sloeberken

#38 , 07 dec 2015 12:51

Heb je de betaling gedaan voor of na het vonnis.

Emiel9

#39 , 07 dec 2015 13:27

Wat bedoel je met vonnis? De betekening bevel die ik ontvangen heb van de GDW?
De betaling was idd uitgevoerd voor deze datum.

als antwoord op mijn brief met de betwisting krijg ik als antwoord (zeer snel), nog eens de lopende alimentatie van december erbij terwijl we maar de 7ste zijn....Zijn ze juridisch in hun recht??

Xenophon

#40 , 07 dec 2015 13:30

Is Fons54 = Emiel9 of begin ik hier te hallucineren?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Emiel9

#41 , 07 dec 2015 13:34

Neen, je hallucineert niet.
Vraag blijft wel hetzelfde.

Er is dus reeds een herziening van de alimentatie lopende ook.

Xenophon

#42 , 07 dec 2015 14:05

U dient de indexering zelf spontaan door te voeren en te betalen behoudens enige andersluidende bepaling in het vonnis. Schuld is schuld, ongeacht de som. Ik heb al deurwaarders op pad weten gaan voor lagere bedragen, meestal in een context waar partijen de zaken tot een ridicuul niveau lieten escaleren.

Ik vind het bijzonder vreemd dat niets werd bepaald in het vonnis over de datum waarop de betaling door u dient te gebeuren maar indien niet dan blijf ik bij mijn vorig antwoord.

En let op met schuldcompensatie ivm onderhoudsuitkeringen want daar zitten een paar angels aan.

Emiel9

#43 , 07 dec 2015 15:00

Het is inderdaad bijzonder vreemd dat er geen datum vastgelegd is, maar het is wel zo.

Ik ben al blij dat de advocaat van de tegenpartij toegegeven heeft met de verrekening, op dit moment wordt mij alleen de "achterstal" van november en december ten laste gelegd.

Dat van november heb ik ondertussen betaald.
Bij de afrekening van vandaag (als antwoord op mijn betwisting), komt er dan december ook bij + verhoogd inningsrecht.

Als GDW doorzet, moet ik naar de beslagrechter? (er is nog geen sprake van loonbeslag of wat dan ook...)

Xenophon

#44 , 07 dec 2015 15:11

Als GDW doorzet zal u inderdaad naar de beslagrechter moeten maar gelet op hetgeen reeds lijkt te zijn gebeurd in dit dossier denk ik dat de GDW wel enigzins op zijn hoede zal zijn. Het moet immers vooruitgaan en allerhande complicaties die opduiken scheppen alleen zand in de machine.

Vraag de advocaat van de tegenpartij eens op basis waarvan hij/zij meent dat u voor de maand december nu reeds te laat bent, het antwoord daarop zou me benieuwen. Er is weliswaar een onderhoudsschuld maar de betaaldatum is m.i. niet verstreken. Indien ik het allemaal goed gevolgd heb kan men u enkel verwijten de indexering voor november niet tijdig te hebben betaald, daar hebt u inderdaad een probleem. Over hoeveel extra kosten spreken we hier, alles bijeen?

Emiel9

#45 , 07 dec 2015 18:44

Advocaat tegenpartij houdt vol dat de alimentatie begin vd maand moet gestort worden.

De extra kosten zijn nu om jij de 150 euro, maar ik zou dit bedrag liever naar een goed doel geven...-;)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”