Vriend onderdak geven

jmi17
Topic Starter

Vriend onderdak geven

#1 , 04 dec 2015 11:25

Hoi,

Hebben jullie soms een antwoord op volgende vragen? Eerstdaags zal er een vriend bij me intrekken voor een tijdje tot hij financieel gezien alleen kan wonen. Ik woon alleen.

1) Het is niet zeker hoe lang hij hier zal verblijven tot hij voldoende zijn boterham verdiend heeft en een eigen stekje heeft. Dit zal maanden duren minstens. Maar is er een wettelijke minimum termijn alvorens je domicilie naar een nieuw adres te zetten? Bvb hij zet vandaag zijn domicilie hier maar kan deze maand al op eigen benen staan en moet zijn domicilie elders zetten dan. Dit is nu wel extreem snel maar ik neem aan dat de overheid het niet zo tof vindt om zo snel een adres te moeten wijzigen?

2) Kan ik op internet voorbeelden vinden van contracten waarin je bvb afspraken maakt over kosten delen van huur, vaste kosten,...?

3) Aan welke instanties moeten we dit allemaal laten weten? We gingen het sowieso al laten weten aan mijn huisbaas, gemeente en verzekeringen. Zijn er nog anderen die dit moeten weten? Zoals mijn werkgever ofzo, al hebben wij dus geen liefdesrelatie.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 04 dec 2015 14:35

Waarom moet dit allemaal zo moeilijk?

Laat hem gewoon bij u wonen, maak mondelinge afspraken. Komt hij die niet na kan je hem onmiddellijk uit uw woning verwijderen...

Als hij zijn domicilie bij jouw zet, dan kan je hem niet zomaar uit de woning krijgen. Ook als hij schulden maakt kunnen ze ook jouw inboedel aanslaan. Lijkt mij niet zo verstandig.
een wettelijke minimumtermijn zoals u die ziet is er niet.

Maak gewoon een handgeschreven contract op en laat hem die ondertekenen. Als het contract duidelijk is is dit voldoende.
Maar de waarde van dit document trek ik in twijfel, als hij simpelweg zijn handtekening bestwist is dit document al waardeloos.

Nogmaals, hou het simpel het is niet nodig om zijn domicilie te veranderen, zeker als dit slechts voor korte tijd is.
Sommigen zullen het woord domiciliefraude laten vallen, maar negeer dit maar... Als jullie er geen voordeel uithalen en er is geen benadeelde is er per definitie al geen sprake van fraude.

duma

#3 , 04 dec 2015 14:39

En waarom exact zou er geen sprake zijn van domiciliefraude in dit geval?

Reclame

eylis

#4 , 04 dec 2015 16:30

eerste belangeijke vraag: waar staat de "vriend" zijn domcilie nu? Bij zijn ouders? Of trekt hij uit een woning waar hij gedomiclieerd is. Tweede vraag: die daarmee samenhangt: hoé logeert hij bij u: krijgt hij een slaapplek in een logeerbed of verhuist hij zijn inboedel naar jouw woning en bemeubelt een kamer die - weliswaar tijdelijk - de zijne wordt? bij iemand logeren kan altijd: dat is het geval als hij enkel een slaapplek krijgt voor een paar weken en zijn domiclie nog bij zijn ouders staat en waar hij uiteraard nog steeds door de deur naar binnen kan en mag. als hij echter uit een eigen woonstek vertrekt en zich dus uitschrijft op dat adres (omdat hij er echt niet meer verblijft) tja, dan moet hij zich bij jou domicilieren. Dus om geen fouten te maken, moet het verhaal kloppen. Ofwel logeren en nog ergens anders correct gedomicilieerd zijn ofwel echt verblijven met domiciliering bij jou. Maar niet een mengvorm van beide: want dat is inderdeed domiliefraude.

jmi17
Topic Starter

#5 , 04 dec 2015 17:38

Hij heeft momenteel geen domicilie adres dus moet hij die bij mij zetten. En hij zal op de zetel slapen. We hebben maar 1 slaapkamer. Hij mag altijd in hetzelfde 2 persoonsbed als mij slapen als hij wil maar hij verkiest toch de zetel.

eylis

#6 , 04 dec 2015 18:10

Zeer slecht idee: als hij momenteel geen domicilie-adres heeft wil dat zeggen dat hij een rugzakje met een zekere problematiek meetorst dat je behoorlijk kan benadelen.

jmi17
Topic Starter

#7 , 05 dec 2015 01:06

Is niet waar. Hij heeft wel een verleden maar eerder als slachtoffer. De afgelopen 2j woonde hij samen met zijn toenmalige partner en na de breuk bij vrienden. Maar omdat dat telkens korte verblijven waren werd er nooit een domicilie gezet. Bij het ocmw weet men wel waar hij verblijft.

eylis

#8 , 05 dec 2015 21:08

als je vriend bvb. schulden heeft en hij zet z'n domicilie bij jou dan kan er beslag gelegd worden op jouw inboedel. Dat bedoel ik o.m. met het rugzakje.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2015 23:39

Dat OCMW dan ook maar zorgt voor een referentieadres ....want anders kan u effectief de pineut zijn.

@Mejrs Kan u mij de wetteksten geven waarin staat dat het geen domiciliefraude zou zijn?

Wilfried1954
Contacteer: Website

#10 , 06 dec 2015 10:32

Je kan toch alleen maar van fraude spreken als het om bedrog gaat met de bedoeling om er onrechtmatig voordeel uit te behalen of om iemand onrechtmatig te benadelen?

eylis

#11 , 06 dec 2015 10:47

wilfried, gezien je beroep is het misschien een goed idee dat je zeker de termen fraude, domiciliefraude, aktes, tegenstelbaarheid vonnis (cfr. convenant ed) en om het plaatje compleet te maken het actuele familierecht eens van nabij te bekijken. Niet via google maar via het Belgisch BW.
Enne, "onrechtmatig benadelen" is een eigenaardige term.
Je omschrijving impliceert immers dat je mensen ook rechtmatig zou kunnen/mogen benadelen....

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#12 , 06 dec 2015 11:38

@mjers: En wat met de bepalingen uit het BW die iemand verplichten zich in te schrijven en zijn adres te plaatsen in de gemeente waar hij zijn gewoonlijke verblijfplaats heeft?

Indien de persoon bij u gedomicilieerd staat dan riskeert u problemen met deurwaarders (u zal moeten kunnen bewijzen dat de goederen op het adres uw eigendom zijn, niet van de andere persoon). Daarenboven zal het OCMW of andere instanties moeilijk doen en er van uitgaan dat u een gezin vormt en feitelijk samenwoont, wat u ook moge beweren over de afwezigheid van een relatie.

Bezin dus goed eer u begint.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jmi17
Topic Starter

#13 , 06 dec 2015 14:06

Het ocmw weigerde inderdaad een referentie adres. En van al mijn goederen heb ik de nodige aankoopbewijzen dus op dat vlak zit ik safe.

eylis

#14 , 06 dec 2015 14:40

jmi trek toch maar eens na: wat de procedure betreft met de aankoopbewijzen . Dat bewijst uiteraard wel dat je meubelen van jou zijn. Maar stel je het volgende scenario voor: stel dat de deurwaarder de boedel komt opschrijven terwijl jij niet aanwezig bent. Dan staan je goederen genoteerd als op te eisen. Je vriend krijgt uiteraard briefwisseling hierover. Maar jij niet, want je bent geen betrokken partij in de delging van de schulden. Op een dag staat de camion voor de deur: om de boel op te laden. Ik geloof dat je uiteindelijk je spullen wel terugkrijgt. Maar ik méén op het forum al cases gelezen te hebben waar de spullen toch al "vertrokken" en "teruggehaald" moeten worden. Dat wil je liever vermijden toch?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 dec 2015 15:31

GDW zal zich niets aantrekken van papiertjes die u voor zijn neus zou houden.
Hij stelt vast dat persoon X daar ook is verblijft al of niet ingeschreven. (Het zou kunnen dat uw vriend ondertussen ambtshalve is ingeschreven ( via de wijkinspecteur). In feite hoeft dat niet want een GDW kan ook op of in de feitelijke woonplaats beslag leggen...iets te lang om hier uit te leggen maar het is zo).
Dus GDW schrijft alles op en dan is het aan u om een procedure revindicatie op te starten bij de beslagrechter ( daar zijn kosten aan verbonden).
Kan eventjes duren.

En waarom weigert OCMW referentieadres?

19 JULI 1991. - Wet betreffende [de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten] en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. <Opschrift gewijzigd door W 2007-05-15/42, art. 7, 013; Inwerkingtreding : 18-06-2007>
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 09-07-1991 en tekstbijwerking tot 30-11-2015)

(§ 2. De personen bedoeld in § 1, eerste lid, 1°, worden op hun aanvraag door de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven, ingeschreven op een referentieadres :
- wanneer zij in een mobiele woning verblijven;
- wanneer zij om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.
(Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, ofwel een rechtspersoon en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of deze rechtspersoon, een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven.
De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die de inschrijving van een andere persoon aanvaardt als referentieadres, verbindt zich ertoe daar alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen. Hierbij mag de natuurlijke persoon of de rechtspersoon geen winstbejag nastreven. Enkel verenigingen zonder winstoogmerk, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk die minstens vijf jaar rechtspersoonlijkheid genieten en die zich in hun statuten tot doel hebben gesteld onder meer de belangen van één of meer rondtrekkende bevolkingsgroepen te behartigen of te verdedigen, kunnen optreden als rechtspersoon bij wie een natuurlijk persoon een referentieadres kan hebben.) <W 2005-12-14/35, art. 14, 012; Inwerkingtreding : 07-01-2006>
In afwijking van het vorige lid worden de Belgische onderdanen die verbonden zijn aan de Krijgsmacht en de gezinsleden die hen vergezellen, in garnizoen in het buitenland, en die geen verblijfplaats meer hebben in België, ingeschreven op het door de minister van Landsverdediging vastgestelde referentieadres.
Op dezelfde wijze worden de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben en die bij gebrek aan inschrijving in de bevolkingsregisters geen maatschappelijke bijstand kunnen genieten van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn of om het even welk ander sociaal voordeel, ingeschreven op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.) <W 1997-01-24/36, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 16-03-1997>
[2 Op dezelfde wijze worden gedetineerden, met name de Belgen en de vreemdelingen die toegelaten of gemachtigd zijn om voor een langere termijn dan drie maanden in het Rijk te verblijven, die zijn opgesloten in een penitentiaire inrichting en geen verblijfplaats hebben of meer hebben, ingeschreven op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente waar zij het laatst stonden ingeschreven in het bevolkingsregisters. De gedetineerden, met name de Belgen en de vreemdelingen die toegelaten of gemachtigd zijn om voor een langere termijn dan drie maanden in het Rijk te verblijven, die nooit zijn ingeschreven geweest in de bevolkingsregisters van een gemeente, worden ingeschreven op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente waar de penitentiaire inrichting ligt.]2
§ 3. [1 ...]1
----------
(1)<W 2011-07-14/07, art. 5, 016; Inwerkingtreding : 01-08-2011>
(2)<W 2015-11-09/19, art. 9, 021; Inwerkingtreding : 10-12-2015>

Bij mijn weten wordt er geen 'kwaadwillig' opzet vereist de wet zegt wat de termijn is van inschrijving nl 8 dagen.

Art. 5. De verandering van hoofdverblijf van de Belg, de vestiging of de verandering van hoofdverblijf van de vreemdeling in België worden vastgesteld door een aangifte die is gedaan in de vorm en binnen de termijnen voorgeschreven door de Koning, en overeenkomstig de gemeentelijke verordeningen die ter zake zijn vastgesteld.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/ve ... wijziging/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”